"Zatímco v západní Evropě vidíme bezpočet konverzí železničních objektů, jež vyhovují současným nárokům návštěvníků či zákazníků, v České republice jsou tyto objekty, často celé rozsáhlé areály, vnímané v mnoha případech jako přítěž," vysvětlují důvody k pořádání konference její organizátoři z Galerie Jaroslava Fragnera, Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT a z občanského sdružení Tady není developerovo. Projekt podporuje také ministerstvo dopravy a hlavní město.

"Snahou je najít řešení, jak maximálně efektivně využít potenciál těchto historických ploch ku prospěchu široké veřejnosti namísto jejich likvidace," uvedl pořadatel Benjamin Fragner. Během konference bude podle něj možnost inspirovat se mimo jiné úspěšnými revitalizacemi dopravních a industriálních areálů v partnerských městech Prahy a v evropských metropolích, jako jsou Hamburk, Kodaň, Madrid, Rotterdam či Vídeň.

Tématem pro diskuzi bude například to, jak dlouhodobě zachovat nádražní budovy, které svému původnímu účelu již neslouží, nebo jak znovu přivést k životu staré smíchovské, bubenečské a žižkovské nádraží či Masarykovo nádraží. Na konferenci se o zkušenosti s přeměnou železničních nemovitostí přijedou podělit zahraniční architekti, urbanisté a developeři.

Výstava

Konferenci bude předcházet zahájení výstavy v Galerii Jaroslava Fragnera. Prezentovány na ni budou projekty proměn významných pražských drážních areálů od předních architektonických ateliérů. Návštěvníci uvidí i výsledky studentského workshopu, jehož tématem bylo nové využití ohroženého žižkovského nákladového nádraží.

Konference k projektu Pražská nádraží ne/využitá se koná ve čtvrtek 8. března. Související výstava bude veřejnosti přístupná od 7. do 13. března.

Čtěte také: Jaký osud čeká známá pražská nádraží?