Pavel Král tráví v autobuse pražské MHD denně kolem půl hodiny. Kromě zpoždění bývá podle něj největším problémem jízda stylem brzda plyn a neomalenost v jednání řidičů. Situace se podle něj nelepší.

Cestující si stěžují na sociálních sítích 

„Jednou jsem se setkal s řidičem, který se snažil křikem přes celý autobus nesmyslně přimět zjevně špatně slyšícího pána, aby si přesedl. Odmítal vyjet, než to udělal," popisuje Král. Podobné případy se dějí často. „Jindy téměř padám ze sedačky, přestože by situace šla podle mě vyřešit mnohem jemněji," dodává nespokojený cestující.

Prvotní emoce projevuje řada cestujících i na sociálních sítích. Výjimkou není ani facebooková stránka dopravního podniku. „Dnes jsem se s pomocí vašich služeb snažila dopravit domů. Přijela tramvaj, zmáčkla jsem tlačítko otevření dveří. První dveře nic. Dobře, řeknu si, jsou rozbité a jdu ke druhým. Opět nic. Tak jsem došla k dalšímu vagónu, kde byly dveře otevřené, a pan řidič mi je zavřel přímo před nosem, div mě do nich nepřivřel a odjel," zní jeden z rozhořčených komentářů z konce září.

Stěžují si tisíce lidí 

Za poslední dva roky evidoval dopravní podnik více než 16 tisíc stížností nespokojených zákazníků. Pro letošní rok to opět nevypadá dobře. Za první pololetí doputovalo na oddělení stížností už přes čtyři tisíce negativních vyjádření. Přestože se počty stížností pohybují v řádu tisíců, dopravní podnik se domnívá, že nejde o vysoká čísla.

„Je třeba si uvědomit, že DPP obsluhuje celkem 138 autobusových linek, 24 denních a 8 nočních tramvajových linek a 3 trasy metra. Vzhledem k celkovému dennímu počtu přepravovaných osob, což je přes milion lidí v celé síti MHD, není potřeba v celkovém počtu stížností hledat nějaké senzace," okomentovala číselné údaje tisková mluvčí podniku Aneta Řehková.

Otázkou zůstává, jestli lidé všechny negativní zkušenosti s dopravním podnikem ventilují prostřednictvím stížností. Velká část případů určitě není součástí statistik.

Řidič se stal hrdinou 

Pochvaly jsou oproti stížnostem ve značném nepoměru. Za poslední roky jejich počet pravidelně dosahoval jen něco málo přes 400. Za první pololetí letošního roku se pochvaly vyšplhaly na číslo 298. Zdá se tedy, že si pro tento rok řidiči polepšili.

Velkým příkladem dobrého chování by mohl sloužit příběh řidiče, který v červnu na nebezpečném Strossmayerově náměstí vystoupil z tramvaje, aby pomohl seniorce přejít přes přechod. Fotka kavalíra i pochvalné ódy se poté rozšířily na všechny sociální sítě.

Pracovníci jsou školeni 

Lidé se často ptají, jestli dopravní podnik dělá dost pro to, aby zajistil dostatečnou profesionalitu svých zaměstnanců. „Velmi nám záleží na kvalitě našich služeb. Všichni pracovníci jsou pravidelně proškolováni ze znalostí předpisů platných pro výkon služby.

Klademe velký důraz na profesionální, ohleduplné a vstřícné jednání vůči cestujícím a ostatním účastníkům silničního provozu," okomentovala Řehková.

Problémy v MHD. Infografika.

Čtěte také: Praha 5 chce z odtahového parkoviště na Plzeňské parkoviště P+R