Byla to jedna z výstav, kterou si většina z nás vybaví, aniž by ji navštívila. Spíše než o výstavu v pravém slova smyslu šlo o skandální exhibici. Ukázku lidských těl v nejanimálnější podobě.

Pražskou Lucernu okupovala těla bez kůže, která byla naaranžována do nejrůznějších poloh tak, aby co nejlépe zachycovala určitý pohyb. Některým se líbila, jiní ji považovali za nechutný projev nakládání s člověkem. Mnoho českých lékařů exhibici odsoudilo, protože aranžování mrtvých těl do poloh považují za neetické a nevhodné.

Podruhé, ale jinak

Nyní se stejný typ výstavy vrací opět do metropole . Tentokrát bude k vidění v Křižíkově pavilonu na holešovickém Výstavišti od 10. března do 10. června.

The Human Body přináší o poznání více exponátů než předešlá Bodies… The Exhibition, a snaží se prezentovat spíše jako vědecký projekt, nikoliv jako forma umění. Výstava má především poznávací a výukový charakter. Je členěna do devíti sekcí, jež zachycují lidský organismus v celé jeho celistvosti, včetně prenatálního stádia.

Lidské tělo ukazuje, jako fascinující schránku, ve všech svých detailech a funkcích. Zve návštěvníky na detailní cestu po lidském těle přes kosterní systém, svalstvo, reprodukční orgány, dýchací orgány, krevní oběh a další části lidského těla.

Pohyb tělu svědčí

Jednotlivé exponáty jsou v různých pozicích, aby přiblížily návštěvníkům, co se děje v těle při pohybu, sportu i odpočinku. Tvůrci se snaží zpřístupnit laikům a mladším návštěvníkům, pro které má být výstava zhmotněním teoretických znalostí, které se ve škole učí. Autoři však dali celému projektu ještě další rozměr.

Apelují na zdravý životní styl a demonstrují, jak určitými civilizačními zlozvyky naše tělo poškozujeme. Na svých exponátech názorně ukazují poškození lidského těla následkem přejídání a nedostatku cvičení nebo zdravé plíce vedle zčernalých plic kuřáka.

U kosterní a svalové soustavy bude například vidět osteosarcom rakovina kosti, u oběhového systému je zařazen exponát aorty postižené těžkou aterosklerózou jednou z nejrozšířenějších civilizačních chorob.

Tyto reálné a pro mnohé šokující příklady jsou mnohem silnějším podnětem k zamyšlení se nad svým přístupem k životu než jakýkoli text nebo obrázky v učebnicích. Každý návštěvník výstavy se tedy nejen detailně seznámí s lidským tělem a jeho funkčními mechanismy, ale pochopí také jeho zranitelnost a nutnost se o něj dobře a zodpovědně starat.

„Tým vědců připravující exponáty této výstavy nechce šokovat svět např. obscénními pózami, ale především ukázat zázrak fungování lidského těla, ale také jeho poškozování našimi špatnými návyky a v neposlední řadě i veliké možnosti současné medicíny na výstavě je mnoho exponátů znázorňujících lékařské zásahy do lidského těla,“ vysvětluje manažerka výstavy Květa Havelková.

close zoom_in

Metoda plastinace

Většina exponátů je tvořena revoluční metoda polymerové konzervace, tzv. plastinace, při které je exponát nejprve rozpitván, aby zdůraznil určitý systém a anatomickou stavbu, a následně ponořen do acetonu. Nastane dokonalá dehydratace a exponát je připraven, aby mohl být napuštěn silikonem a uzavřen do vakuové komory.

Díky vakuu se aceton odpaří a na jeho místo se dostane silikonový polymer, který se do exponátu vstřebá až na buněčnou úroveň. Poté se pomocí svorek a kovových konstrukcí vytvaruje do požadované polohy a silikon v něm se pomocí plynu a záření vytvrdí.

Nejzajímavější exponát je podle Květy Havelkové tzv. Red man. „Je to celotělový exponát demonstrující tisíce kilometrů žil a cév, jež vedou naším tělem. Tento exponát je zpracován trochu jinou metodou než klasickou plastinací, ale výsledek je opravdu neuvěřitelný člověk složený pouze z cév a žil. Stejným způsobem je zpracovaný i exponát zachycující nervovou soustavu.“

Kupte si lístek předem

Pokud návštěvníci budou mít během prohlídky k výstavě jakékoliv dotazy, mohou se zeptat některého ze studentů medicíny, kteří budou v prostorách výstavy neustále k dispozici. Každý z více než 200 exponátů však bude opatřen detailním popiskem.

Organizátoři doporučují rezervovat si vstupenku předem, protože kapacita prostor je omezena. Vstupenku lze zakoupit na předem zvolený den a hodinu, podobně jako když jdete do kina nebo divadla. Cena vstupenek v předprodeji je stejná a platí stejné slevy jako při zakoupení na místě. Snížené vstupné bude již od 190 korun.

Květa Havelková, která má na starosti propagaci výstavy, pro Pražský deník prozrazuje: Odkrýváme poznatky zasvěcených učenců

Květa Havelková je jednou z organizátorek výstavy a v mini rozhovoru prozrazuje, že se lidé mohu těšit na unikátní ukázku anatomie, která se v žádném případě nechce prezentovat jako umělecké dílo.

close zoom_in Čím je výstava The Human Body odlišná od té minulé?
Přestože obě pocházejí od stejného týmu tvůrců, The Human Body má téměř dvojnásobný počet exponátů. A hlavně výstavu nechceme prezentovat jako uměleckou exhibici. Jde nám o to, zpopularizovat a zpřístupnit anatomii lidského těla. Rádi bychom odkryli určité poznatky o lidském těle, které náležely pouze několika zasvěcenců, lékařům, vědcům nebo třeba šamanům.

Neobáváte se negativních reakcí, podobných jako při minulé výstavě?
Minulou výstavu do Prahy přivezla jiná společnost než naše a víme, že ohlasy byly velmi protikladné. Tehdy se mluvilo o umění. Vědci, kteří výstavu připravili, byli nazýváni umělci. My naši výstavu představujeme divákům jako nejdokonalejší učebnici anatomie všech dob, jako dobrodružnou cestu za poznáním lidského těla.

U předchozích výstav se objevily pochybnosti o původu těl. Odkud pocházejí těla, která vystavujete?
Těla, které vystavujeme, jsou těla dobrovolných anonymních dárců, kteří se zapojili do celostátního programu, ve kterém dávají souhlas k užití svého těla k vědeckým účelům. Všichni tito dárci zemřeli přirozenou smrtí. Podobný program funguje i na území České republiky.

Byla tato konkrétní výstava k vidění i v jiných zemích? Ve kterých?
Tato výstava je úplně nová a její exponáty návštěvníci uvidí od konce února v Irsku, Budapešti, Litvě a od března také v Praze. Každá výstava má trochu jiné složení i počet exponátů. Ta pražská rozhodně patří k těm největším a i se skladbou exponátů jsme velmi spokojeni.