Nádraží Vysočany, kterému se mnoho tamějších obyvatel kvůli zanedbanému stavu raději vyhýbá, změní v budoucnu svou podobu.

Není vyloučeno, že bude srovnána se zemí výpravní budova.

Nespokojenost občanů se potvrdila při nedávné anketě Deníku v ulicích Vysočan. „Vadí mi bezdomovci na metru a hodně také špinavé nádraží,“ postěžovala si osmadvacetiletá administrativní pracovnice Lenka Hůnová.

S kritikou se přidala i osmnáctiletá studentka Markéta Krohová. „Nádraží je špinavé, staré a ošklivé, zkrátka strašné,“ uvedla. Podle ní by k zlepšení měla přispět radnice.

„Před třemi lety byl u nás na gymnáziu starosta, tak jsme mu přesně tohle říkali a on slíbil, že s tím bude něco dělat. Nezměnilo se však nic. Teď už je tu jiný starosta, ale stejně by s tím měli něco udělat,“ míní.

Nové odbavení

Podle současného starosty Jana Jarolíma radnice moc dělat nemůže. „Je to věc Českých drah. Co se železnice týče, chodím na kontrolní dny právě budovaného Nového spojení a jsem připraven připomínkovat úpravy, které by zasáhly do života našich občanů,“ sdělil.

Zástupci Českých drah (ČD) si špatný stav nádraží uvědomují. „Nevypadá tak, jak se namoderní příměstské nádraží světové metropole sluší,“ přiznal mluvčí dopravce Ondřej Kubala, podle kterého se počítá s rekonstrukcí, která změní celé nádraží k nepoznání. Měla by se z něj stát moderní příměstská stanice.

Budova komplikuje přestavbu kolejiště

Deníku se podařilo zjistit podrobnosti budoucí podoby nádraží. Nejvýznamnější změnou bude možná zbourání celé nádražní budovy.

Ta totiž stojí uprostřed kolejiště a provoz železniční dopravy i plánované přestavby kolejiště se tím komplikuje. „V případě odstranění budovy dojde k rozšíření podchodu, kde by byl následně umístěn nový odbavovací prostor a pokladny,“ sdělila Markéta Krausová z ČD.

Chystané rozsáhlé úpravy kolejiště potvrdili i zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „V současné době je vše ve fázi přípravné dokumentace. Stavba naváže na realizovanou stavbu Nového spojení a bude součástí optimalizace trati mezi Lysou nad Labem a Prahou – Vysočany,“ řekl Deníku Jiří Šťastný ze SŽDC.

Snadnější nástup

Rekonstrukce se dočkají všechny hlavní koleje v celé délce včetně výhybek. Budou vystavěna nová ostrovní a vnější nástupiště a to nejen ve Vysočanech, ale i ve stanicích Čelákovice a v Horních Počernicích.

Zlepší se i nástup cestujících do vlaků. Všechny rekonstruované objekty totiž budou mít předepsanou výšku nástupištní hrany 550 mm nad temenem přilehlé kolejnice.

Začátek stavebních prací se orientačně předpokládá na rok 2012, dokončení na rok 2015. Odhadované náklady jsou přibližně 5,8 miliardy korun na celou stavbu z Prahy-Vysočan až do Lysé nad Labem.