Na semaforech na Evropské ulici v Praze 6 vytrvale bliká oranžová. Rušnou ulicí, která vede z ruzyňského letiště do centra, totiž právě projíždí kolona unijních politiků a úředníků. A tu přece nesmí zdržet červená.

Situace, která se v místě opakuje stále častěji.

Bez semaforů je ale ulice nebezpečná, jak pro řidiče, tak pro místní obyvatele. „Kolikrát musím čekat na přechodu i pět nebo deset minut, než se mi podaří přejít na druhou stranu ulice. Je sice dbáno na bezpečnost politiků, ale co naše bezpečnost?“ ptá se Jana Stivínová z Prahy 6.

Muselo dojít k nehodě?

Potvrzuje to i nehoda z minulého týdne, kdy na přechodu pro chodce, kde zrovna nefungovaly semafory, porazilo auto desetiletého chlapce. Nehoda se stala na křižovatce ulic Evropská a Veleslavínská ve směru z centra. Chlapec, kterého při přecházení vozovky srazil osobní vůz, naštěstí vyvázl jen s lehčím zraněním.

Obyvatelům Prahy 6 ale dochází trpělivost. A to přesto, že policie tvrdí, že za nehodu nemohou vypnuté semafory, ale chyba řidiče.

Žádá ministra: Posilte hlídky

Nakonec zasáhl starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS), který dopisem oslovil ministra vnitra Ivana Langera (ODS). „Chápu, že je potřeba státní návštěvy chránit. Požádal jsem ale pana ministra, aby policie zajistila hlídky u maximálního počtu přechodů pro chodce, když už jsou semafory kvůli kolonám vypnuty. A také aby se světelná signalizace vypínala méně často a s větším uvážením,“ popsal Chalupa.

„Zároveň jsem nařídil našim strážníkům, aby hlídali přechod u Základní školy Červený vrch a u nákupního centra Billa,“ popsal své další kroky starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.¨Hned po nehodě kontaktoval i pražského policejního ředitele Martina Červíčka. „Domluvili jsme se, že hlídky budou v podobných situacích hlídat všechna kritická místa,“ uvedl Chalupa. „Dopis jsme dostali, zabýváme se jím,“ tlumočil reakci ministra Ivana Langera Vladimír Řepka z tiskového odboru ministerstva vnitra.

Proč každému ministrovi?

K účelnosti vypínání semaforů starosta Chalupa nakonec dodal: „Pokud policie doprovází prezidenty nebo premiéry a zajišťuje jim takové nadstandardní podmínky, je to pochopitelné. Ale proč i každému ministrovi, který přitom doma jezdí tramvají?“

Pražská policie proto vyjednává s takzvanou ochrannou službou, která na politiky a úředníky dohlíží, o podmínkách průjezdu kolon. „Je možné, že při některých doprovodech nebude signalizace vypínána,“ připustil mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Za nehodu může řidič

Ke zmíněné nehodě desetiletého chlapce na Evropské Hulan poznamenal: „Semafory nebyly v plném provozu, ale v takzvaném provizoriu. Blikala pouze žlutá světla. Chlapec tedy čekal, až mu přejití vozovky umožní projíždějící vozidla. Řidič jedoucí v pravém jízdním pruhu víceproudé komunikace zastavil před přechodem, proto chlapec vešel na přechod. Avšak řidič jedoucí v levém jízdním pruhu tuto skutečnost nerespektoval a pokračoval v jízdě. Proto došlo k nehodě.“

Mluvčí současně odmítl, že by za nehodu mohla kolona politiků nebo vypnutí semaforů. „Příčinou bylo zásadní zanedbání základních zákonných povinností řidičem vozidla,“ prohlásil Hulan.