Praha v úterý schválila harmonogram úkolů, které navazují na propad tunelu Blanka. Do 13. srpna chce například analýzu možného vypovězení smlouvy s Metrostavem a možného uplatnění sankcí vůči tomuto dodavateli stavby.

Tunel se v úseku Brusnice propadl před týdnem, na zahradě ministerstva kultury v Praze 6 tak vznikl kráter. Podobné dvě havárie se již dříve staly při stavbě Blanky také v parku Stromovka.

Jiná firma by měla problém splnit termín

„Myslím, že Metrostav nikdo nahradit nemůže,“ řekl ČTK zástupce vedoucího katedry dopravního stavitelství Fakulty stavební VÚB-TU Ostrava Jiří Tichý. „Pokud by se měl splnit termín, není v České republice firma, která by byla schopná v termínu a požadované kvalitě dokončit stavbu tak, jak by dokončená být měla,“ soudí docent z katedry silničních staveb Fakulty stavební Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze František Luxemburk.

Řešením by mohl být dodavatel ze zahraničí

Profesor ze stavební fakulty ČVUT František Lehovec se domnívá, že čistě teoreticky by výměna dodavatele Blanky možná byla. „Nemyslím, že by dnes byl neřešitelný problém využívat i zahraniční dodavatele nebo konsorcia,“ řekl Lehovec. Zmínil například zkušenost z Polska, kde tendr na výstavbu části dálnice A2 vyhrálo konsorcium z Číny.

Vypovědět smlouvu by bylo komplikované

Vypovězení smlouvy by podle všech odborníků bylo krajně složité. „Vypovězení by bylo komplikované a myslím, že k němu nedojde,“ sdělil Lehovec. „Možné to je, ale je to těžko proveditelné,“ míní Luxemburk. Za neuvážený návrh považuje případné vypovězení smlouvy s Metrostavem také Tichý.
Možnost vypovězení smlouvy s Metrostavem je podle Lehovce závislá na konkrétní podobě smlouvy mezi ním a magistrátem. Obecně podle něj platí, že pokud investor vypoví smlouvu v rozporu s jejím zněním, může po něm dodavatel žádat na odškodném až „astronomické částky“. Podle Luxemburka by hrozilo v případě vypovězení smlouvy zakonzervování stavby a nekonečně dlouhý soudní spor. Dlouho by podle Tichého trvalo také samotné předávání stavby.

Opatření, která zamezí opakování propadů

Lehovec považuje za pravděpodobný scénář dalšího řešení situace kolem Blanky, že budou přijata taková opatření, aby se snížilo riziko opakování podobných havárií. Hrozba vypovězení smlouvy podle něj může Metrostav přinutit, aby jeho další kroky proti propadům tunelu byly skutečně účinné.
Obecně podle odborníků platí, že díla podobného rozsahu jako tunelový komplex Blanka se nepředvídaným událostem můžou vyhnout jen těžko. „U takovýchto inženýrských děl je nutné počítat s tím, že během jejich stavby bude k mimořádným událostem docházet,“ poznamenal Lehovec z ČVUT. Názor, že ve složitých geologických podmínkách Prahy lze při výstavbě dopravních staveb zabránit neočekávaným jevům, je podle něj „romantický a naivní“. Také Tichý z ostravské univerzity považuje geologické podloží v Praze za nevyzpytatelné. Právě v něm je podle něj příčina většiny problémů s výstavbou Blanky.

Místo propadu je zabezpečené

Zástupci Metrostavu dnes ukázali novinářům místo propadu pražského tunelu Blanka v zahradě ministerstva kultury. Místo je zajištěno betonovou plombou, na které jsou připevněny body, podle nichž firma pozoruje případný pohyb země. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka ale dosud žádné pohyby zaznamenány nebyly.