Trasa Kladno – Praha- Masarykovo nádraží, to jsou v těchto dnech často skloňovaná slova. Tedy alespoň pro čtyři a půl tisíce cestujících, kteří tudy jezdí. Všichni začínají být hodně nervózní. Nikdo jim totiž stále s určitostí neřekl, odkdy začne platit výluka, která jim hodně zkomplikuje dopravu za prací či do školy.

Provizorní stanice

Vlaky budou končit už v provizorní stanici v ulici Gymnazijní, pak se budou stovky lidí přesouvat na metro, tramvaje a autobusy. Komplikací s dopravou se tak obávají také obyvatelé Dejvic.

Posledním známým termínem začátku výluky je 20. duben, jak to potvrdil Deníku Miroslav Rajchart z dopravního odboru magistrátu. „Na tomto termínu jsme se dohodli i s ostatními zúčastněnými stranami,“ sdělil. Jenže například České dráhy (ČD) ještě o žádném přesném termínu nevědí. „My musíme počkat, až dostaneme přesnou informaci o termínu. Tu zatím nemáme, takže nemůžeme ani našim cestujícím předat zprávu o chystané výluce,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský z ČD.

Dráhy mají obavy

České dráhy chtěly výluku odložit až na letní prázdniny, protože v tu dobu cestuje mnohem méně lidí. „Z výluky máme opravdu obavy, bude se týkat tisíců cestujících. Proto se snažíme posunutí termínu vyjednat. O velkých prázdninách bude na trase jezdit mnohem méně osob, zejména studentů. Nicméně je nám samozřejmě jasné, že je výluka nevyhnutelná,“ řekl Deníku mluvčí ČDOndřej Kubala.

Opačně se ale vyjádřil ředitel magistrátního investičního odboru Jiří Toman, který se omezení pro cestující neobává. „Statistická odchylka v počtu přepravovaných lidí v půlce dubna a v létě je přibližně 100 až 150 lidí,“ informoval s tím, že pro tak malý rozdíl není nutné posouvat termín výluky, a zbytečně tak zdržet stavbu tunelového komplexu Blanka.

Z plánované výluky se stala dokonce věc politická. O posunutí termínu na léto už formou otevřeného dopisu požádal i středočeský hejtman David Rath (ČSSD), který tímto způsobem vyzval k jednání primátora hlavního města Pavla Béma (ODS). Právě primátor se ale vyjádřil, že dubnový termín výluky je s největší pravděpodobností nevyhnutelný.

Přesný termín zatím na sklonku pracovního týdne nemohla potvrdit ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Konečný termín má potvrdit ministerstvo dopravy. To zatím stále analyzuje, jak velký zásah do dopravy bude výluka mít a zda není možné ji přesunout na léto, jak si přejí například České dráhy,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Stavební povolení Pavel Halla dále sdělil, že i samotná SŽDC by už potřebovala znát konečné rozhodnutí, aby mohla požádat o stavební povolení na zřízení provizorní vlakové zastávky Gymnazijní. Ta je totiž zhruba tři minuty chůze od stanice metra Dejvická a dalších spojů na Vítězném náměstí.

V opačném případě by totiž cestující museli vystoupit už na nádraží ve Veleslavíně, což je o několik set metrů dále od centra. „Pokud bude fungovat zastávka Gymnazijní, nemusela by být v podstatě žádná další náhradní doprava, lidé by se pouze přesunuli k metru, tramvajím či autobusům,“ doplnil Pavel Halla. O odložení výluky vůbec neuvažuje ani společnost Metrostav, která potřebuje výluku, aby mohla v oblasti zastávky Hradčanská pokračovat se stavbou tunelového komplexu Blanka.

„Zatím jsme dohodnuti na duben. Posun akce pro nás není vhodný. Stavba komplexu by se zdržela. V současné době už totiž nemůžeme pracovat jinde a za pár měsíců se na místo vrátit,“ vysvětlil mluvčí Metrostavu František Polák.

Už nyní zaměstnanci společnosti pracují v oblasti stanice Hradčanská blízko u kolejí, z důvodu bezpečnosti zde proto bude nutné přerušit provoz vlakové dopravy. „Dalším důvodem budou práce na mostu ve Svatovítské ulici, kudy vede Buštěhradská dráha. Most zde budeme rozšiřovat, ale také musíme jít pod mostem do hloubky pět metrů, kde budeme zpevňovat základy. V podstatě zde budeme připravovat podmínky pro budoucí rychlodráhu na Kladno, takže výluka není jen v našem zájmu,“ vysvětlil Polák.