S velkou pravděpodobností se od jara příštího roku cyklisté po centru metropole neprojedou tak svobodně jako dosud. Je prioritou ekologický způsob přepravy lidí, nebo bezpečnost? Podle radnice jedničky bezpečnost vítězí.

Spouštěcím mechanismem se prý staly stížnosti zdejších obyvatel, padající na hlavu policie. Míč je teď na straně příslušného silničního úřadu. „Opatření by mohlo začít platit na začátku příštího roku či na jaře,“ potvrdil včera Pražskému deníku radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS). „Návrh už projednaly bezpečnostní a dopravní komise městské části a akceptovaly ho,“ popsal dále politik aktuální stav věcí.

Odpůrci omezení, ale i zástupci radnice se už dříve shodli na tom, že zásadní problém je ve špatné rozlišovací schopnosti zákona o pozemních komunikacích. Zdá se, že pokud radnice Prahy 1 chce účinně vytlačit nebezpečné jezdce na elektrických koloběžkách, dotkne se to automaticky také cyklistů.

Odklad neprošel

Vedle více než 3500 dosavadních signatářů petice proti záměru „vyhnat“ cyklisty z některých částí centra se hlasitě ozývají i zástupci dopravní iniciativy Auto-Mat. Podle jejich mínění se na-opak situace ještě zhorší. Za 80 procent sražených chodců v pěších zónách totiž můžou většinou auta. „Praha 1 vyžene cyklisty z klidného prostředí pěších zón například na Smetanovo nábřeží, které je pro jízdu na kole nejnebezpečnější ulicí v centru Prahy,“ popsal situaci Vratislav Filler z Auto-Matu.

Iniciativa opakovaně navrhovala odložit kontroverzní opatření do doby, než ministerstvo dopravy umožní řešit právě výše zmíněné problémy s turistickými skútry regulací, která by se na jízdní kola nevztahovala. V peších zónách pak aktivisté chtěli například vyhradit cyklistům úzké koridory. Radnice ale argumentovala tím, že takové opatření by odmítli památkáři.

V souvislosti s omezením se městská část chystá zřídit několik tzv. cykloobousměrek, cyklisté by tak ve vybraných jednosměrkách dostali možnost jet i v protisměru. „Jedná se například o úsek Jungmannovy ulice mezi ulicí Palackého a Charvátovou,“ vysvětlil Bureš. Další „zobousměrnění“ by mohlo začít platit v úsecích Široké a Dušní ulice. Podle cyklistů to ale nestačí. „Aby objízdné trasy alespoň trochu fungovaly, muselo by se pro jízdu na kole v protisměru uvolnit deset až patnáct ulic,“ připomněl Filler.

Sdílení utrpí

Pokud se Praze 1 podaří omezení prosadit, bude to v kolizi s progresivně rostoucím trendem sdílení kol, tzv. Rekola. V centru metropole je totiž hned několik stanovišť, nabízejících desítky kol. Některá jsou přímo v blízkosti zón zvažovaného „zákazu.“ Pokud si tedy v budoucnu cyklista růžové kolo vypůjčí a pojede například z náměstí Republiky ulicí Na Příkopě, narazí na problém.

Mezi 10. a 17. hodinou už nebude možné pěší zónou projet. Cyklistovi tak nezbude než asi 200metrový úsek kolo vést, případně se vydat objízdnou trasou přes Havířskou a Rytířskou ulici. Radnice totiž chystá výjimku pro cyklisty na některých pěších zónách zrušit. Opatření by se kromě „Příkopů“ mělo týkat i například Staroměstského náměstí a náměstí Republiky.

Podle zástupce Rekola Víta Ježka je to škoda. „Může to ovlivnit hlavně lidi, kteří pracují v centru,“ myslí si. Podle něj by právě tito lidé mohli pomoci odlehčit permanentně tíživé dopravní situaci, pokud by alespoň v létě přesedli z aut na kola.