Řidiči už roky očekávaná a vzývaná východní část silničního okruhu kolem metropole se dostala do komplikací. Stavba běchovického úseku za miliardy korun může totiž kvůli hluku nabrat až několikaleté zpoždění.

Ministerstvo pro místní rozvoj muselo zrušit územní rozhodnutí pro oblast Běchovic právě kvůli hrozícímu překročení limitu decibelů z tisíců aut; celé řízení se tak vrací zpět na pražský magistrát.

Za zrušeným územním rozhodnutím stojí ministerstvo zdravotnictví. Pražská hygienická stanice sice v Běchovicích vyhlásila takzvané ochranné hlukové pásmo, v němž se zákonné limity nemusejí dodržovat, ministerstvo zdravotnictví ovšem tuto „zónu hluku“ zrušilo, protože podle něj odporuje právním předpisům. „Ze strany Hygienické stanice hlavního města Prahy, respektive orgánů ochrany zdraví, nelze místo protihlukových opatření požadovat za ochranné hlukové pásmo,“ uvedlo ministerstvo zdravotnictví.

Nový územní plán?

Na tahu je nyní pražský magistrát. Do územního rozhodnutí může například zapracovat nové protihlukové valy, jak je navrhuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V úvahu také připadá zahájení zcela nového územního řízení a vypracování nového projektu dálnice. Od rozhodnutí magistrátu se bude odvíjet délka zpoždění výstavby.

Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové nelze bez územního rozhodnutí zahájit výkup pozemků. Podle původních plánů se měla běchovická část začít stavět příští rok a první auta se zde měla projíždět o dva roky později.

Běchovické sdružení Zdravé životní prostředí, které celou kauzu rozpoutalo, je naopak s rozhodnutím ministerstva pro místní rozvoj spokojené.
Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, hotovo je 17 km. Dalších 23 kilometrů se otevře letos koncem léta mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. Navazovat má právě 12,5 kilometru dlouhý úsek do Běchovic.

JAN ZELENKA A ČTK