Důvodem odkladu jsou obavy vršovické radnice ze „zahlcení“ výdejny parkovacích oprávnění a ze souvisejících zdravotních rizik. Po vyhlášení nouzového stavu totiž úřad vyřizuje (nejen) tuto agendu v přímém styku s občany jen pět hodin v pondělí a pět hodin ve středu.

„Bez omezení je nadále pouze podatelna, pro výdejnu parkovacích oprávnění taková výjimka není možná. Proto jsme se rozhodli u Magistrátu iniciovat posunutí začátku platnosti další podoblasti, abychom naše obyvatele nedostávali pod tlak, a mohli se na výdejně pohodlně vystřídat,“ vysvětlil místostarosta Prahy 10 Martin Sekal (ODS).

Starosta vyzývá k využívání online žádostí

Další rozšiřování parkovacích zón. Infografika.Zdroj: Parkujvklidu.czPraha 10 spustila systém zón jako poslední velká městská část teprve letos v srpnu ve Vršovicích a části Vinohrad. Začátkem října přibyly Strašnice. Po Malešicích je ještě v plánu rozšíření ZPS do Michle a Záběhlic, k čemuž má dojít v průběhu příštího roku. Radnice dosud vydala podle mluvčího Jana Hamrníka zhruba 19 tisíc oprávnění, přičemž odhadovaná kapacita v celé městské části je asi 25 tisíc parkovacích míst.

Místostarosta Sekal zároveň vyzval rezidenty i podnikatele, aby při vyřizování i prodlužování platnosti parkovacího oprávnění v maximální možné míře využívali online žádost skrze Osobní stránky uživatele (OSU), přístupné z webu parkujvklidu.cz.

K této formě žádosti je přitom nejprve zapotřebí telefonická registrace. „Tento způsob velmi doporučuji, a to nejen vzhledem k aktuální situaci. Lidé navíc mohou volat na nově zřízené linky výhradně pro registrace do OSU,“ upozornil Sekal.

„Šestka" doufá ve zlepšení plynulosti dopravy

Už začátkem listopadu se zóny rozšíří také na Hanspaulku a o tři týdny později na Ořechovku. Vzhledem k menší velikosti těchto lokalit se Praha 6 nerozhodla pro odklad po vzoru „Desítky“. Stejně jako ona ale samospráva nabádá, aby lidé v době epidemie upřednostňovali internetovou komunikaci s úřadem.

„Rozšíření zón na Ořechovku bylo plánované již v minulé etapě. Nakonec k realizaci v plné šíři nedošlo kvůli separátním komplikovaným jednáním ohledně úprav směrnosti některých ulic v lokalitě. Problém u rozšíření parkovacích zón nastává pouze v počtu parkovacích automatů,“ konstatoval místostarosta Prahy 6 Jiří Lála (ODS).

Šestá městská část si od postupného rozšířování ZPS slibuje „zachycení“ dojíždějících ze Středočeského kraje za prací už na okraji Prahy a díky tomu celkové zlepšení plynulosti dopravy v městské části.

„Považujeme za žádoucí, aby tito lidé využívali prioritně hromadnou dopravu, případně nechávali svá vozidla na záchytných parkovištích. Při odstranění kapacitních problémů na hlavních tazích nebudou řidiči tyto jinak poměrně exponované dopravní cesty objíždět po vedlejších komunikacích, jež se často nachází v klidné rezidentní zástavbě a kde zbytná průjezdná doprava snižuje kvalitu života,“ doplnil mluvčí Jiří Hannich, podle kterého i na Hanspaulce a Ořechovce budou vedle rezidentních „modrých“ zón ty „fialové“. V nich přijde návštěvníky parkování na 20 korun za hodinu.

Místní zastupitelstvo posvětilo během posledního zasedání expanzi ZPS z Libně a Vysočan na celé území Prahy 9. Od 4. ledna příštího roku se zpoplatněné území rozroste o Prosek, Střížkov, Krocínku, Poděbradskou ulici a Nové Vysočany. Podle představitelů Prahy 9 trpí akutním nedostatkem parkovacích míst zejména sídliště na Proseku a Střížkově.