Podařilo se! Přílet vrtulníku se záchranářskou posádkou spěchající na pomoc pacientovi ve velmi vážném stavu je možno urychlit až o několik minut, mne si spokojeně ruce ředitel středočeských záchranářů Martin Houdek. Hejtmanství to bude stát nějaký ten milion – z pohledu Středočechů ovšem jde o velice významný posun: z pozice prosebníků se přesunuli do role partnerů; nadneseně by se dalo říci, že polovina pražského vrtulníku je teď „jejich". Jejich starostí – ale především radostí.

Praha se o náklady podělí se svým okolím

Takové jsou důsledky smlouvy o spolupráci středočeské a pražské záchranky podepsané primátorkou Prahy Adrianou Krnáčovou (ANO) a hejtmanem Středočeského kraje Milošem Peterou (ČSSD), jejíž součástí je i dohoda o sdílení vrtulníku letecké záchranné služby a spoluúčasti na jeho provozování.

To, co leckomu může znít jako pouhá deklarace politiků o přátelství a plodné spolupráci ve prospěch obou stran, má velmi podstatné souvislosti. Ty lze vlastně shrnout do jednoduchého pravidla: kdo platí, ten poroučí. Či možná lépe: já pán – a ty taky pán.

Vrtulník z pražské základny rok co rok pomáhá zhruba 500 pacientů; loni jich bylo 522 (z toho více než tři stovky zásahů připadaly na dopravní nehody). V osmdesáti procentech startů k záchranářským zásahům míří z heliportu v Praze 6 do Středočeského kraje, odkud pak zajišťuje rychlý a šetrný transport pacientů na specializovaná centra pražských nemocnic.

Právě v souvislosti s tím došlo podle Peterových slov k dohodě s vedením hlavního města na změnách fungování a režimu provozu vrtulníku. A ředitel Houdek doplnil, že po několikaletých jednáních se podařilo dosáhnout toho, oč středočeští záchranáři dlouhodobě usilovali. V praxi to znamená, že operační středisko středočeských záchranářů bude mít prostřednictvím GPS neustálý přehled, kde se helikoptéra právě nachází – a bude mít možnost přímou linkou vyžádat si její zásah.

Nyní odpadá zdržování dané domlouváním

Informace o horké lince zní samozřejmě – nicméně skutečnost byla dosud jiná. „Naši operátoři museli volat na pražský dispečink, oni se spojili s vrtulníkem, rozhodovalo se, zda může, nebo nemůže vzlétnout, a pak nám volali zpět," osvětlil Houdek dosavadní praxi. Nyní – díky zavedení přímé linky – odpadne dvojí komunikace mezi operačními středisky záchranářů v Kladně a v Praze, což sice kvalitu samotného zásahu nijak neovlivní, ale podaří ušetřit cenné minuty. „Ty v našem oboru mnohdy rozhodují o životě," poznamenal Houdek.

Ředitel pražské záchranky Petr Kolouch přikyvuje – novinka prý bude prospěšná všem. „Jsem velmi rád, že se několikaleté úsilí podařilo dotáhnout do zdárného konce. Spolupráce přinese finanční úsporu našemu zřizovateli – a rychlejší aktivaci vzletu pro pacienty," ocenil Kolouch.

Vrtulník by se navíc mohl stát první vlaštovkou, od níž vzejde nikoli příslovečné „jaro", ale hned celé „léto". Vyplývá to alespoň ze slov primátorky Krnáčové, která se s hejtmanem Peterou sešla přímo u vrtulníku na letišti. „Spolupráce na úrovni záchranných služeb může být dobrou inspirací i pro jiné bezpečnostní složky," poznamenala. Při záchraně životů, kdy mohou rozhodovat vteřiny, podle jejích slov hranice města nemají hrát žádnou roli. „Pokud toto memorandum pomůže zachránit lidské životy, pak má rozhodně smysl," zdůraznila.

Středočeši zaplatí polovinu nákladůKryštof 01, jak zní volací znak „záchranářského" vrtulníku působícího v Praze a ve Středočeském regionu, startuje ze základny policejní letky v areálu Terminálu Jih letiště v pražské Ruzyni, kde policisté sídlí v hangáru D. Jeho provoz včetně zajištění pilotů a palubních inženýrů také skutečně obstarává Letecká služba Policie ČR (v dalších krajích je to starost armády nebo i soukromých společností).

Děje se tak na základě objednávky státu zastoupeného ministerstvem zdravotnictví, které také hradí náklady spojené s provozem. Policejní letka má trvale připraveno několik plně vybavených vrtulníků Eurocopter EC 135 T2 ve zdravotnické konfiguraci.

Dosud platilo, že zajištění zdravotnické části posádky – lékaře a záchranáře, a to včetně zabezpečení veškerého zdravotnického vybavení a materiálu – bylo v režii Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, která také dosud financovala veškerá náklady. Loni to dělalo 12 milionů korun.

Nyní bude poloviční podíl na nákladech spojených s provozem letecké záchranné služby hradit ze svého rozpočtu Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje. Neznamená to ovšem, že by několik milionů – tedy asi šest – musela ušetřit jinde. Zřizovatelem záchranky je kraj – a hejtmanství slíbilo navýšené náklady vyrovnat.

Čtěte také: Policisté dostali parťáka za tři sta milionů korun