Podobu přesnou jako před sto lety se odpátku chlubí kompletně zrekonstruovaná železniční stanice Praha – Vršovice. Toto nádraží v Praze 10 je jedním z pěti nejvýznamnějších v hlavním městě a v budoucnu bude jeho důležitost stále stoupat.

„Dneškem skončila rozsáhlá rekonstrukce. Z důvodu velké finanční náročnosti, realizace stála padesát milionů korun, probíhaly opravy ve třech etapách od roku 2002, při plném provozu vlakového nádraží,“ řekl náměstek generálního ředitele pro správu majetku Českých drah Petr David. Součástí akce byla i úprava přednádražního prostoru. Samozřejmě nechybí bezbariérový vstup a zrekonstruované toalety. „Bez bariér se k nám dostanou cestující již od nedaleké tramvajové zastávky,“ sdělil tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Samotná budova patří mezi kulturní památky. „Také proto byla rekonstrukce velice náročná. Bylo například potřeba strhnout pozdější přístavby, či zbavit krovy a stropní konstrukce dřevomorky. Opravená je i střecha, jsou vyměněná okna a další“ vyjmenoval ředitel Regionální správy majetku v Praze Jan Skalický.

Vlaková doprava předčí metro

V současné době denně přijede na nádraží zhruba 200 vlaků. Jeho důležitost však bude dále stoupat. Již od změny jízdního řádu 14. prosince, bude do stanice přijíždět o sto vlaků denně více. Denně z vlakového nádraží odjíždí nebo na něj přijíždí v průměru 12 tisíc cestujících, od zimy to bude o další 2 až 3 tisícovky více.

„Rozvoj železniční dopravy je zejména v naší městské části zcela zásadní. V několika následujících letech vnikne nová železniční zastávka v Edenu, další zastávka vznikne u Depa Hostivař. Praha 10 tak bude důležitým železničním uzlem v Pražské integrované dopravě. Když se budu trochu rouhat, pro cestující naší městské části bude vlaková doprava důležitější než metro,“ konstatoval starosta MČ Praha 10 Vladislav Lipovský (ODS).

Opravy nádraží nekončí

I přesto, že jsou rekonstrukce vlakových nádraží finančně nákladné, mají České dráhy v plánu začít s opravou hned dvou dalších přímo v Praze. „Již v příštím roce zahájíme první etapy oprav nádraží Praha – Holešovice a také Smíchovského nádraží,“ upřesnil na závěr Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD pro Prahu a Středočeský kraj.