Zrezivělá konstrukce, nefungující plošina pro vozíčkáře, celkově velmi špatný technický stav vozidla. I tak mohou vypadat autobusy, které po Praze denně přepravují tisíce lidí. Je to s velkým podivem, když se na konci loňského roku uzavíraly nové smlouvy se společností Ropid, jež v Praze organizuje MHD, dopravci se zavázali k tomu, že budou jejich vozy splňovat přísné standardy kvality přepravy Pražské integrované dopravy (PID). Město se pak chlubilo tím, že kdo podmínky nesplní, nemá šanci získat smlouvy.

Nyní se ukazuje, že to není úplně pravda a jen smlouvy zřejmě nestačí a lidé mohou být i nadále přepravováni ve vozech, které mohou ohrozit jejich bezpečí. Alespoň to potvrdila zatím poslední velká policejní akce, která se uskutečnila na sklonku minulého týdne.

Museli ho odstavit

Právě nevyhovující technický stav autobusů byl totiž velmi častým prohřeškem, který policie v rámci kontrol řešila. Nejhůř v tomto ohledu dopadl autobus na lince 293 provozovaný společností Veolia Transport Praha (VTP).

„Museli jsme autobus dokonce odstavit,“ sdělila mluvčí pražské policie Eva Kropáčová s tím, že vůz měl velmi vážné závady a byl pro provoz nebezpečný. Když pak Veolia poslala náhradní autobus, byl podle policistů ještě ve výrazně horším stavu než ten předchozí.

Jak je možné, že je takový autobus vůbec nasazen do provozu? Ropid se brání, že vozy měly platnou „technickou“ (STK). „Z hlediska standardů měly všechno splňovat,“ reagoval Pavel Procházka pověřený řízením Ropidu.

Pokud jsou ale tedy podmínky nastaveny tímto způsobem, mohou se zdát zbytečné, protože kvalitní přepravu rozhodně nezaručí.

Dopravce dostal pokutu

Ropid ale na situaci přece jen zareagoval a udělil dopravci pokutu 50 tisíc korun. „Dále také nezaplatíme celodenní výkon na zmíněné lince a u dopravce, který pochybil, jsme už přistoupili ke zpřísnění kontrol,“ potvrdil Procházka.

Svou chybu uznala i samotná Veolia Transport a cestujícím se omlouvá. „K situaci došlo v důsledku mimořádné opravy nového autobusu, a proto muselo být použito starší záložní vozidlo. Obě vozidla měla samozřejmě platnou licenci k provozování MHD. Nové vozidlo bude nasazeno zpět na linku ihned po jeho navrácení z opravy,“ řekl Deníku Petr Čihák, jednatel společnosti. Podle něj navíc nastala chyba v komunikaci a došlo k vyslání dalšího náhradního vozidla, které čekalo na generální opravu a nebylo tak připraveno k provozu. „Zodpovědní pracovníci byli písemně upozorněni na hrubé porušení svých pracovních povinností,“ dodal Čihák.

Jenže právě takzvané standardy kvality přepravy v PID měly zaručit také to, že v obdobných případech bude náhradní doprava zavedena ve stejné kvalitě. To úzce souvisí také s tramvajovými výlukami, kdy je často zavedena náhradní autobusová doprava a tyto vozy jsou ale mnohdy také ve špatném stavu a cestující si na ně stěžují.

Nové vozy nahrazují ty staré

Na druhou stranu je nutné uznat, že se celkově stav vozových parků v posledních letech lepší a staré a nevyhovující autobusy postupně mizí. Jen v roce 2009 bylo zakoupeno dopravci v PID, vyjma pražského dopravního podniku, 49 nových vozů.

„Jde nám i o to, aby zvyšovali kapacitu nákupem kloubových autobusů, na druhé straně se pak snažíme i o provozování většího počtu minibusů,“ řekl už dříve Filip Drápal, mluvčí Ropidu. Potvrdil, že i letos by mělo být zakoupeno soukromými dopravci zhruba pět desítek nových autobusů. V současné době je stáří vozového parku soukromých dopravců devět let, když se započítají generální opravy, klesne stáří na pět a půl roku. V rámci PID zajišťuje provoz 14 soukromých společností, které disponují více než 550 autobusy.

Největší pražský přepravce, dopravní podnik (DP), provozuje přes 1130 autobusů, z nichž je bezmála 500 nízkopodlažních, při policejní akci dopadl dobře. „Všechny dopravní prostředky, které byly vystaveny kontrole, byly ve vyhovujícím technickém stavu,“ konstatovala mluvčí DP Ilona Vysoudilová. Podnik letos počítá s nákupem dalších zhruba osmdesáti nových autobusů.