Muzeum městské hromadné dopravy v Praze sice oslaví za pár týdnů teprve „plnoletost“, ale objekt, ve kterém sídlí, už začal předloni druhé století své existence.

Řeč je o střešovické vozovně. Ta stojí v Patočkově ulici v Praze 6 a míjejí ji cestující tramvajových linek číslo 1, 2, 18 a v noci linek 56 a 57. Původně se s jejím umístěním počítalo stovky metrů východním směrem, v sousedství ulici Milady Horákové a Na Výšinách, tedy vedle dnešního fotbalového stadionu Sparty. Nakonec však nedošlo k dohodě s majitelem tamějšího pozemku.

Místo, kde vozovna nakonec byla postavena, se však na počátku ukázalo také jako problematické. Sice ne kvůli tomu, že by snad někdo požadoval po městu za pozemek příliš vysokou sumu, ale proti se postavilo ministerstvo války. Nedaleko totiž stálo skladiště střelného prachu.

Nakonec se však pražským radním podařilo úředníky přesvědčit a na podzim roku 1908 začala stavba vozovny. Už o dvanáct měsíců později zde začínaly cestu elektrické tramvaje. Pod střechu se jich vešlo více než sedm desítek.

Kapacita nestačila

S rozvojem tramvajové dopravy však střešovická vozovna, stejně jako další obdobné stavby ve městě, přestávala kapacitně stačit.

Postupně se proto rozrůstala, již stojící budovy byly prodlužovány. V roce 1931 se sem vešlo už téměř 130 vozů.

Když v polovině třicátých let zavedla Praha jako první město v Československu trolejbusovou dopravu, na území střešovické vozovny našly některé trolejbusy své útočiště. Na přelomu 70. a 80. let to s vozovnou nevypadalo dobře, protože se uvažovalo o zrušení její funkce a následné demolici.

K tomuto kroku nakonec nedošlo a tak v lednu 1983 odtud mohla být vypravena na svou poslední jízdu v pražských ulicích tramvaj typu T1, předchůdkyně „tétrojky“, která jsou stále v pražském provozu a v následujících letech bude postupně nahrazována nízkopodlažními typy Škoda 15T ForCity.

Vánoční dárek

Jelikož se vozovna vyhnula nejhoršímu, dva roky po sametové revoluci mohla dostat vánoční dárek, díky kterému si všichni příznivci historického objektu, kteří o něj měli obavy, oddechli. 12. prosince 1991 byla vyhlášena kulturní památkou a o dva měsíce později rozhodla pražský dopravní podnik, že zde zřídí Muzeum městské hromadné dopravy. První návštěvníci do něj zavítali již v květnu 1993 a viděli jedinečnou sbírku památek. Kromě čtyř desítek historických vozidel také řadu modelů, fotografií, plánků, jízdenek a dalších historických dokumentů.

Exponáty do muzea od té doby postupně přibývají a v roce 1998 byly ministerstvem kultury prohlášeny také za kulturní památku. Od loňského podzimu zde stojí například i sovětský vůz metra. Tento typ souprav vozil cestující v hlavním městě v letech 1978 až 2009.

„Zájem o střešovické muzeum je velký. Navštěvují ho všechny věkové kategorie. Hodně zde vídáme rodiče s dětmi, návštěva muzea je celorodinná záležitost,“ sdělila mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Z jedné haly vozovny jsou vypravovány provozní soupravy historických tramvají. Na svoji trasu odsud vyjíždí o sobotách, nedělích a svátcích od začátku dubna do poloviny listopadu okružní linka 91.

Přistoupit do ní lze kdekoli na trase mezi Vozovnou Střešovice, Pražským hradem, Malostranském náměstí, Újezdem, Národní třídou, Václavským náměstním, Náměstím republiky a Výstavištěm.

Čtěte také: Devět tisíc hodin práce a tramvaj míří do Prahy

JAN PUCI