Parkovací zóny jsou už zavedeny na celém území Prahy 1, 2, 3, 7 a v částech Prahy 4, 5, 6, 8 a 9. Každá návštěva, která do těchto končin dorazí autem, musí počítat s tím, že ji setkání s blízkými bude něco stát. To by mohl změnit požadavek městských částí, které usilují o volné hodiny pro každého obyvatele.

„Rada městské části Prahy 4 chce, aby každý rezident mohl pro své návštěvy včetně řemeslníků a všech služeb elektronicky poskytnout v rámci aplikace sto hodin ročně zdarma. Tím se vyřeší alespoň část častých stížností ze strany obyvatel Prahy 4,“ uvedl místostarosta čtyřky Zdeněk Kovářík.

Jednodušší prodloužení karty

Podle informací Deníku je stejná žádost součástí návrhu, který před dvěma týdny obdržel magistrát od skupiny radních pro dopravu z Prahy 1 až 10. Původně jednali o 200 hodinách, ale s tímto požadavkem už během neoficiálních konzultací narazili.

Co dalšího je součástí návrhu, není jasné. „Pan náměstek Scheinherr nás pozval na společné jednání, které se má konat 5. února. Do té doby nemá význam probírat žádné podrobnosti,“ řekl Deníku místostarosta Prahy 2 pro dopravu Jan Korseska, jenž jménem skupiny návrh městu předal.

Vodítkem by mohlo být usnesení radních Prahy 4, kteří ve středu schválili také požadavek na zjednodušení plateb pro rezidenty. Ti by nemuseli každý rok znovu na úřad, ale po první registraci by získali stálý variabilní symbol pro platbu. Na radnici by řešili pouze případné změny.

Se zjednodušením agendy počítá i novela zákona, kterou ve středu schválili poslanci. Na návrh poslance a starosty Prahy 7 Jana Čižinského odhlasovali, že obce budou mít právo nahlížet do patřičných registrů, a samy si při prodloužení parkovacího oprávnění ověřovat údaje o žadatelích. Lidé tak nebudou muset dokládat, že stále žijí v příslušném obvodu a mají nárok na kartu.

Snadnější kontrola

Naopak k papírovým dokladům se vrací první městská část. Nebude to ale od února, jak plánovala původní koalice, ale zhruba do půl roku. Nové vedení městské části totiž rozhodlo, že samolepky na okno nebudou dobrovolné, ale povinné.

„Karta, která není povinná, vůbec neplní svůj účel. Karta, kterou bude mít naopak každý, usnadní kontrolu jak ze strany úřadu, tak i od samotných občanů,“ prohlásil radní jedničky pro dopravu Richard Bureš.

Sklidil ale pochvalu jen od části obyvatel. „Vítejte v minulosti! Navrhuju zrušit ještě datovou schránku a internetový bankovnictví!“ rozčílil se Jakub R. na Facebooku první městské části.

„Je fajn, že bude ‚nálepka‘, ale v tu chvíli rezident přichází o možnost online nákupu/prodloužení parkovací karty. Jak už tu někdo psal, je to krok zpět,“ přidal se Petr Š.

Pro koho bude modrá?

Zatím není jasné, jaký osud čeká přespolní řidiče, kteří dosud mohou po zaplacení přes virtuální parkovací hodiny nechat vůz i v modré zóně. Původní koalice Prahy 1 vyjednávala s městem o tom, že by se tamní modré zóny vyhradily opět pouze rezidentům.

„Otázku omezení parkování na modrých zónách zatím nemůžeme plnohodnotně zodpovědět. V současnosti zjišťujeme, co bylo přesně dojednáno s magistrátem a v jaké fázi se celý návrh nalézá,“ sdělil Pražskému deníku radní Bureš.