Až sedm nových lávek se může objevit nad vltavskou hladinou. Nejblíže k vybudování má propojení Prahy 7 a 8 přes ostrov Štvanice. „Dávají se dohromady podklady k architektonické soutěži," řekla radní sedmičky Lenka Burgerová.

Mezinárodní architektonická soutěž pak má být vyhlášena v lednu a vzejde z ní budoucí podoba lávky. „Výsledky budou známy přibližně v srpnu příštího roku," uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Poté město začne zpracovávat potřebnou dokumentaci ke stavbě.

Praha oživila plán na vybudování cesty přes řeku 

Praha 8 už dříve uvedla, že chce, aby se lávka začala stavět ještě v tomto volebním období. Pokud by se termín nestíhal, byla by ochotna upustit od architektonické soutěže a lávku ze své strany stavět bez ní. V tom případě by nemusela být přímo propojená s holešovickou cestou.

Nejde však o jedinou lávku, která by na Štvanici měla vést. Hlavní město oživilo devět let starý plán na vybudování cesty přes řeku, která propojí ostrov s parkem Lannova v Praze 1. Byla by určena pro pěší a cyklisty.

Lávka by mohla být hotová do roku 2019

Vedení jedničky nápad vítá. „Na Štvanici by se z naší městské části už nemuselo přes Hlávkův most, na kterém je velký provoz automobilů a chodci zde často riskují při přebíhání této vozovky," chválil plán starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Na vypracování projektu půjde část z 2,1 milionu korun. Zbytek magistrát plánuje dát na další lávku, která propojí Císařský ostrov se zoologickou zahradou v Troji. „Hotová by mohla být do roku 2019," sdělil mluvčí Institutu a plánování hlavního města Marek Vácha. Jde o stavbu, která je součástí připravované proměny celého ostrova.

Trojskému městu by se mělo ulehčit 

K lávce by měli mít lidé snazší přístup i díky autobusové lince, která má jezdit Stromovkou. Autobus by tak zároveň ulevil i přetížené dopravě k zoo na druhém břehu Vltavy.

Největší ostrov v Praze by se měl dočkat ještě jedné lávky. „Připravuje se v blízkosti mostu mezi Stromovkou a Císařským ostrovem, která by byla určená pro chodce a cyklisty," prozradil Vácha. Odlehčilo by to zátěži Trojského mostu, přes který ve špičce projedou až dva tisíce cyklistů. K tomu ještě řada osobních i nákladních aut.

Dvě lávky by mohly vzniknout na Smíchově 

„V současnosti se připravuje zadání pro studii mobilní lávky, hotová by mohla být do roku 2019," doplnil Vácha. Nové cesty přes řeku však nebudou jen doménou Prahy 7. Dvě lávky by mohly vzniknout i na Smíchově. Už delší dobu smíchovská radnice plánuje propojit severní cíp Císařské louky s levým vltavským břehem.

Nově by tudy vedla cyklostezka, díky čemuž by se jezdci na kolech vyhnuli rušným ulicích Nádražní a Strakonická, kudy cesta pro bicykly v současnosti vede. Zároveň by se více zpřístupnilo území ostrova i pro chodce, kteří by se tam mohli rekreovat.

Praha by se mohla rozrůst ještě o další lávky 

I další smíchovský ostrov by se mohl dočkat proměny na svém severním okraji. Během letošního roku se objevil plán, aby u Dětského ostrova vznikla druhá plavební komora zdymadlo. S tím nesouhlasila Praha 5. Pochybuje totiž o tom, že by komora byla jen pro malé lodě, ale sloužila by nakonec plavidlům všech velikostí.

Pokud by však mělo zdymadlo pro čluny vzniknout, chce pětka doplnit ostrov ještě o lávku v severní části. Nyní na Dětský ostrov vede jen jedna cesta na jižní straně, tudíž lidé museli jít velkou vzdálenost, než se na místo dostali.

Praha by se mohla rozrůst ještě o další lávky, avšak plán na jejich vybudování je nyní u ledu. Řeč je o lávce přes koleje, která by propojila tratí rozdělené Holešovice. Případně by vytvořila spojení mezi zmíněnou čtvrtí a kosou přístaviště. Lávka by zde pak v případě potřeby mohla sloužit jako úniková cesta.

Čtěte také: Z Císařského ostrova rovnou do zoo