VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrem Prahy budou jezdit vlaky

Praha - Masarykovo nádraží zmizí za patnáct let.

26.9.2008 3
SDÍLEJ:

Vedení metropole plánuje vznik městské železniční dopravy. V západní Evropě je známá pod označením S-Bahn. Foto: Vít Šimánek

Vystoupit na Karlově náměstí přímo z vlaku, který z Roztok u Prahy dojede do centra metropole za dvacet minut? Ne, to není sci-fi, ale budoucnost pražské dopravy.

Za patnáct let bude město bohatší o další tunely. Kromě metra povedou v podzemí železniční tratě, a to přímo v centrální části Prahy. Vedení metropole plánuje vznik městské železniční dopravy. V západní Evropě je známá pod označením S-Bahn.

„V centru Prahy už není prostor proto, jak zvýšit přepravní kapacity. Metro ani tramvaje nemohou jezdit v kratších intervalech, výstavba dalších tramvajových tratí v centru nepřichází v úvahu,“ zdůvodnil Martin Langmajer (ODS), radní pro územní rozvoj, proč je vlaková doprava jednou z možností, jak do centra dopravit více cestujících.

Město chce propojit prostřednictvím vlaků Florenc nádraží Smíchov a Vršovice, aby se lidé jedoucí ze Středočeského kraje mohli dostat přímo do centra. S rozvojem S-Bahnu vzniknou také nové železniční zastávky.

Trať bude v úrovni Negrelliho viaduktu zahloubena pod zem, vznikne zastávka Florenc, zhruba pod Opletalovou ulicí to bude zastávka pracovně nazvaná Opera Praha a trať dále zamíří ke Karlovu náměstí, kde bude další nová stanice, a odtud povede na nádraží Smíchov. „Podmínkou pro stavbu je zprovoznění metra trasy D směrem do Písnice. Teprve pak bude možné propojit železniční trať a metro ještě ve směru na jih,“ dodal Bořek Votava, ředitel útvaru rozvoje města.

Co bude s Masarykovým nádražím?

Představitelé města se shodují: Masarykovo nádraží nesmí být zrušeno bez náhrady. Jenže v podobě, jaké ho známe nyní, fungovat nebude.
„Bude posunuto směrem k Florenci, kde bude vlaková zastávka. Podmínkou pro to, aby vlaky ze zastávky Florenc jely rovnou na Hlavní nádraží, je vznik dvoupodlažního terminálu na Hlavním nádraží,“ zmínil Langmajer. V té době by také měla z Masarykova nádraží zbýt jen historická budova, jejíž interiér a plochy mezitím investorská firma přemění na komerční prostory.

„Revitalizace nádražní budovy začne v následujícím roce. Projektová dokumentace je hotová a schválená. Budova může být v novém už v roce 2010,“ sdělil Deníku architekt Jan Hromádka z firmy Masaryk Station Development, která je dceřinou společností Českých drah a bude obnovu nádražních prostor zajišťovat. Podle něj je možné, aby v prostorách vzniklo železniční muzeum. Část majetku na „Masaryčce“ totiž vlastní ministerstvo kultury, které chtělo muzeum zřídit.

Vznik pražského S-Bahnu

Kdy skončí provoz Masarykova nádraží a v metropoli bude fungovat S-Bahn? Podle odhadů radního pro územní rozvoj Martina Langmajera dojde k zahájení výstavby centrální části železnice nejdříve za deset až patnáct let. V tomto časovém rozmezí se budou připravovat projekty. Samotná výstavba spojená s hloubením tunelů bude trvat čtyři až pět let. „Dnes už není vznik těchto tratí vázaný na technologie,ty jsou dostupné,“ sdělil Langmajer.

Vše záleží tedy jen a jen na financích. „Ministerstvo dopravy nás informovalo, že je schopno na vznik pražského S-Bahnu poskytnout ročně až osm miliard a to po dobu čtyř a pěti let, kdy má výstavba trvat,“ řekl Deníku Langmajer s tím, že zavedení železničních tratí do centra Prahy pomůže snížit počet automobilů, které do metropole jezdí. Železnice je podle něj nevyzkoušená šance, jak omezit automobilovou dopravu.

Autor: Jitka Eisenhammerová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most
34

Pražští zastupitelé budou o libeňském mostu jednat až v březnu

iPhone X

KRIMI MIX: Cizinec chtěl použít cizí doklady k nákupu drahého mobilního telefonu

Další medaile! Bronz pro Erbanovou, vybojovala ho ve sprintu na 500 metrů

Na nejkratší rychlobruslařské trati, sprintu na 500 metrů, vybojovala česká jezdkyně Karolína Erbanová bronzovou medaili! Lepší byla pouze zlatá Japonka Nao Kodairaová a stříbrná Korejka I Sang-Hwa.

Vězeňská služba i ministerstvo popřely zhoršení Nikulinova zdraví

Vězeňská služba i ministerstvo spravedlnosti popřely zprávu z ruského tisku ohledně zdravotního stavu údajného ruského hackera Jevgenije Nikulina. Mluvčí bezpečnostního sboru Petra Kučerová dnes na dotaz ČTK sdělila, že Nikulinovo zdraví se od nástupu do české vazby nezhoršilo. Mluvčí ministerstva Tereza Schejbalová doplnila, že informace uvedená v listu Izvestija není pravdivá.

Pražští soudci se obrátili na Ústavní soud kvůli odebírání DNA

Senát Městského soudu v Praze v čele se soudkyní Vierou Horčicovou navrhl Ústavnímu soudu zrušení dvou ustanovení zákona o Policii ČR, která upravují odebírání a uchovávání biologických vzorků u podezřelých či obviněných osob. Uvedl to dnes server Česká justice. Ustanovení jsou podle pražských soudců z hlediska práv zaručených ústavou i Listinou základních práv a svobod nedostatečná. Požadují stanovit jasnější pravidla, která by zamezila případnému zneužití těchto citlivých údajů. Postup policie při odebírání a uchovávání vzorků DNA delší dobu kritizují i někteří odborníci či organizace na ochranu lidských práv.

VÍME PRVNÍ

Metnar: Komárka jsem mlčenlivosti nezbavil. Může se obrátit na policii

Lubomír Metnar Deníku řekl, že nehodlá hrát roli jazýčku na vahách v kauze, o níž nemá informace. Navíc žádost členů mandátového a imunitního výboru o zbavení mlčenlivosti byla podle něj nekonkrétní.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT