VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrem Prahy budou jezdit vlaky

Praha - Masarykovo nádraží zmizí za patnáct let.

26.9.2008 3
SDÍLEJ:

Vedení metropole plánuje vznik městské železniční dopravy. V západní Evropě je známá pod označením S-Bahn. Foto: Vít Šimánek

Vystoupit na Karlově náměstí přímo z vlaku, který z Roztok u Prahy dojede do centra metropole za dvacet minut? Ne, to není sci-fi, ale budoucnost pražské dopravy.

Za patnáct let bude město bohatší o další tunely. Kromě metra povedou v podzemí železniční tratě, a to přímo v centrální části Prahy. Vedení metropole plánuje vznik městské železniční dopravy. V západní Evropě je známá pod označením S-Bahn.

„V centru Prahy už není prostor proto, jak zvýšit přepravní kapacity. Metro ani tramvaje nemohou jezdit v kratších intervalech, výstavba dalších tramvajových tratí v centru nepřichází v úvahu,“ zdůvodnil Martin Langmajer (ODS), radní pro územní rozvoj, proč je vlaková doprava jednou z možností, jak do centra dopravit více cestujících.

Město chce propojit prostřednictvím vlaků Florenc nádraží Smíchov a Vršovice, aby se lidé jedoucí ze Středočeského kraje mohli dostat přímo do centra. S rozvojem S-Bahnu vzniknou také nové železniční zastávky.

Trať bude v úrovni Negrelliho viaduktu zahloubena pod zem, vznikne zastávka Florenc, zhruba pod Opletalovou ulicí to bude zastávka pracovně nazvaná Opera Praha a trať dále zamíří ke Karlovu náměstí, kde bude další nová stanice, a odtud povede na nádraží Smíchov. „Podmínkou pro stavbu je zprovoznění metra trasy D směrem do Písnice. Teprve pak bude možné propojit železniční trať a metro ještě ve směru na jih,“ dodal Bořek Votava, ředitel útvaru rozvoje města.

Co bude s Masarykovým nádražím?

Představitelé města se shodují: Masarykovo nádraží nesmí být zrušeno bez náhrady. Jenže v podobě, jaké ho známe nyní, fungovat nebude.
„Bude posunuto směrem k Florenci, kde bude vlaková zastávka. Podmínkou pro to, aby vlaky ze zastávky Florenc jely rovnou na Hlavní nádraží, je vznik dvoupodlažního terminálu na Hlavním nádraží,“ zmínil Langmajer. V té době by také měla z Masarykova nádraží zbýt jen historická budova, jejíž interiér a plochy mezitím investorská firma přemění na komerční prostory.

„Revitalizace nádražní budovy začne v následujícím roce. Projektová dokumentace je hotová a schválená. Budova může být v novém už v roce 2010,“ sdělil Deníku architekt Jan Hromádka z firmy Masaryk Station Development, která je dceřinou společností Českých drah a bude obnovu nádražních prostor zajišťovat. Podle něj je možné, aby v prostorách vzniklo železniční muzeum. Část majetku na „Masaryčce“ totiž vlastní ministerstvo kultury, které chtělo muzeum zřídit.

Vznik pražského S-Bahnu

Kdy skončí provoz Masarykova nádraží a v metropoli bude fungovat S-Bahn? Podle odhadů radního pro územní rozvoj Martina Langmajera dojde k zahájení výstavby centrální části železnice nejdříve za deset až patnáct let. V tomto časovém rozmezí se budou připravovat projekty. Samotná výstavba spojená s hloubením tunelů bude trvat čtyři až pět let. „Dnes už není vznik těchto tratí vázaný na technologie,ty jsou dostupné,“ sdělil Langmajer.

Vše záleží tedy jen a jen na financích. „Ministerstvo dopravy nás informovalo, že je schopno na vznik pražského S-Bahnu poskytnout ročně až osm miliard a to po dobu čtyř a pěti let, kdy má výstavba trvat,“ řekl Deníku Langmajer s tím, že zavedení železničních tratí do centra Prahy pomůže snížit počet automobilů, které do metropole jezdí. Železnice je podle něj nevyzkoušená šance, jak omezit automobilovou dopravu.

Autor: Jitka Eisenhammerová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lucerna. Ilustrační foto.
9

Galerie nabízí Rychlé šípy očima dnešních komiksových tvůrců

Pražský hrad 31. května v Praze. Vstup do Jeleního příkopu z Královské zahrady.
12

Hrad letos neotevře dolní část Jeleního příkopu. V plánu je rekonstrukce

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT