Příspěvková organizace města Ropid proto nyní sdopravcem vyjednává znění dodatků dlouhodobé smlouvy o zajištění železniční dopravy na území metropole a snaží se do nich sankce za zpoždění spojů začlenit.

Jednání jsou podle všech účastníků poměrně náročná a zdlouhavá a není jasné, zda se stihne je uzavřít do konce letošního či až na začátku příštího roku.

Nechtějí pokuty automaticky

„Posuzujeme všechna měřítka, podle kterých se budou případné sankce udělovat. Nechceme se snažit za každou cenu dávat pokuty automaticky za všechny opožděné spoje, což by nemělo efekt. Hlavním záměrem je totiž nastavit systém tak, aby byl férový kdopravci a přitom ho motivoval kezvýšení kvality služeb,“ vysvětlil ředitel Ropidu Jiří Prokel.

Pod drobnohledem města tak nebude pouze zpoždění vlaků, ale také například dodržování kapacity a typu souprav či například správné řazení první třídy ve vlacích, kde je garantována.

A proč neudělovala Praha pokuty za zpoždění vlaků už dřív? „Je to všechno otázka vývoje. Právně i technicky to dříve bylo složité realizovat,“ pokračoval Prokel

Vinou ČD minimum zpoždění

Opoziční zastupitel Miroslav Poche vítá snahu neudělovat pokuty automaticky. „Nečekané potrestání Českých drah, které udělali na Moravě, nebyl správný krok. Povede to pouze k přelití peněz mezí státní organizací a samosprávou. Je nutné dělat opatření, aby kzpožděním nedocházelo, ale pokuty to nezajistí,“ řekl Poche.

České dráhy se vPraze případných pokut za zpoždění nebojí. Vlastní vinou totiž evidují minimum zpoždění. Letos je to méně než stovka případů zcelkového počtu 190 200 regionálních spojů. „Analýza zpoždění jednoznačně ukazuje, že pravidelnost vlaků nejvíce narušuje práce na infrastruktuře, za což mi neovlivníme,“ uvedl Ondřej Kubala zČD.

V bezprostředním okolí Prahy se nyní staví na trati do Benešova, přestavuje se celý uzel Kolín, staví se Nové spojení a přestavuje se nádraží Praha-Běchovice a úsek Běchovice-Libeň.