VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky půjdou pod zem. Propojí se s metrem

/INFOGRAFIKA/ Po vzoru Německa, Švýcarska a Švédska má v plánu i vedení Prahy vybudovat tzv. Metro S. Jde o převážně podzemní železnici propojenou s metrem a oddělenou od dálkových koridorů.

19.9.2017
SDÍLEJ:

Vstup do metra Karlovo náměstí. Foto: David Mitrenga

Tunely dohromady dlouhé asi 10 kilometrů by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nus-lí na Bubny. Centrální stanicí by se stala Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové železniční stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků.

Některé dráhy jsou na hraně kapacity

Důvodem vytvoření podzemní sítě je čím dál větší počet cestujících (loni už 120 tisíc lidí denně). Kvůli tomu jsou už některé dráhy na hraně kapacity. „Zejména u kolínské trati už je překročena. Rostoucí počet dálkových vlaků nám dělá obrovské potíže při sestavování jízdního řádu na příští rok,“ řekl šéf ROPIDu Petr Tomčík.

Na hraně jsou ale i tratě z hlavního nádraží do Vršovic, na Smíchov a do Vysočan. Podle Tomčíka už přitom neexistuje způsob, jak zkrátit intervaly. „Do vnitřní Prahy dnes dojíždí za prací zhruba tolik lidí, jako žije v Plzni. K tomu školáci, kterých je jako obyvatel okresního města. Tunelová městská dráha by je pohodlně dopravila přímo do centra,“ doplňuje Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje. Podle něj Praha nemá k tunelové variantě smysluplné alternativy, nové tratě není kudy vést. „Například Nuselské údolí je hustě zastavěné. Muselo by se překopávat,“ řekl.

Projekt je na počátku 

Plán na nové tunely pod Prahou existuje už delší dobu, v posledních deseti letech na něj ale sedal prach. Teď s nimi počítá připravovaná změna územního plánu. Správa železniční dopravní cesty by měla do dvou let zjistit, zda je možné plán provést.

Projekt je ale na samém počátku rozhodnuto není o trasách, nových stanicích, časovém harmonogramu či rozpočtu stavby. Předpoklad je, že se náklady budou pohybovat v řádu desítek miliard korun, a podle optimistického odhadu Marka Zděradičky by první vlaky mohly vjet do tunelů přibližně za dvacet let. Podle expertů ale Praha nemůže čekat na tunely jako na spásu. Podle nich musí začít výstavba vysokorychlostních tratí a pokračovat modernizace koridorů.

Vlakové zastávky v Praze. Infografika.

Autor: Jan Prokeš, Jan Šindelář

19.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení