Již za pět let budou lidé z Kladna jezdit do Prahy přímým vlakem. Cesta na Nádraží Veleslavín, kde mohou pokračovat dále do centra metrem, jim zabere 30 minut. Uvedl to ve čtvrtek investor stavby Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Druhá část dvoukolejné elektrifikované dráhy z Masarykova nádraží přes plánovanou zastávku Praha-Dejvice na nádraží Veleslavín a na letiště bude v provozu až v roce 2028. Součástí dráhy za 40 miliard korun je i Negrelliho viadukt, kam by se vlaky měly vrátit již příští rok v červnu.

V současné době probíhají územní řízení na mimopražských stavbách od Ruzyně po Kladno a na trase Bubny - Výstaviště. Následně SŽDC požádá stavební povolení a poté vypíše tendr na realizaci. „Otázkou nyní je, jak budou územní a stavební řízení procházet a zda budou nějaká odvolání,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Plány na stavbu s názvem Praha-Kladno s odbočkou na letiště Václava Havla jsou staré už několik desítek let. Jezdit se po ní mělo již o Vánocích 2013. „Se stavbou železnic je to v Česku stejné jako s dálnicemi,“ řekl Nejezchleb. „Protahování je způsobeno tím, že se hledalo vhodné technické řešení. V rámci Prahy 6 se našlo,“ dodal.

Ořechovka to přijme dobře

Přes rezidenční oblast Prahy 6 bylo navrženo několik variant trasy. SŽDC má nyní hotovou část geologického průzkumu. „Ještě jsme definitivně nevybrali, nicméně nejjižnější variantou nejlépe naplníme požadavky obyvatel,“ domnívá se Nejezchleb.

Vlaky tak mezi plánovanou stanicí Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín budou jezdit dvěma tunely pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U Vojenské nemocnice v hloubce až 80 metrů. Tato etapa vyjde na 13,3 miliardy korun a stavět se začne za šest let.

Právě tento úsek se stal předmětem sporu. Obyvatelé památkově chráněné čtvrti Ořechovka proti výstavbě tunelů pod svými domy protestovali, a sepsali dokonce petici. „Myslím, že Ořechovka to přijme dobře. Tunel je v takové hloubce, že obavy či protesty jsou irelevantní. Existuje hranice, kdy už se nás podzemní stavby nedotýkají,“ říká radní Prahy 6 Eva Smutná (nestr. v klubu TOP 09).

Pro urychlení významné dopravní stavby spojující Středočeský kraj s hlavním městem bylo nutné najít také legislativní podporu ve sněmovně. „V minulém roce se schválila novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Projekt této trati je jedním z prioritních projektů v tomto zákoně,“ doplnil poslanec Vojtěch Munzar (ODS).

Trať také uleví silnicím od kamionů. Hojně po ní budou totiž také jezdit nákladní vlaky. Podle SŽDC se každý rok přepraví mezi Jenečí a Kladnem do stanice Středokluky půl milionu tun nákladu ročně. Vlaky tak budou vozit především letecké palivo na letiště, které zatím přepravují desítky tisíc kamionů ročně.