V sobotu vyjede již třetím rokem na svou pravidelnou trasu cyklovlak složený z motorového vozu a speciálně upraveného vozu pro přepravu jízdních kol.

V provozu bude vždy o víkendech a svátcích až do 1. listopadu v rozsahu dvou párů spojů. Z Masarykova nádraží vyjíždí cyklovlak v 9.10 a 13.41 hodin. Zpět do Prahy se vrací ve 13.12 a 19.11 hodin.

„Oproti loňskému roku došlo pouze k drobným úpravám odjezdů, které jsou vyvolány změnou organizace dopravy na kladenské trati. Cyklovlak pomůže přiblížit Pražanům vzdálenější a výše položená místa Středočeského kraje, ale překonává také městské bariéry tvořené hlavně vysokou intenzitou dopravy na městských komunikacích,“ řekl o přínosech vlaku Pavel Procházka, pověřený řízením organizace Ropid, která organizuje Pražskou integrovanou dopravu (PID).

V cyklovlaku platí také tarif PID, takže je možné kombinovat jízdné Českých drah například s pražskou tramvajenkou. Na jednotlivé jízdenky PID lze dojet až do Hostivice, dál už platí pouze předplatní jízdenky PID nebo jízdné ČD. Jízdenka na kolo stojí 25 korun za každý vlak, celodenní jízdenka za 50 korun je pro ty, kteří pojedou více vlaky.

Vloni za stejné období cyklovlaky použilo přes šest tisíc cestujících, kteří přepravili více než 700 kol.

Problém bude s výlukou

Během letošní sezony provozu cyklovlaku dojde z důvodu výstavby automobilového Městského okruhu k zhruba dvouměsíční výluce trati mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi, což přinese změnu trasy na území města. „Ranní spoj pojede z hlavního nádraží, ostatní spoje budou pravděpodobně ukončeny ve stanici Praha-Zličín. Termín zahájení výluky a výlukové jízdní řády budou včas zveřejněny,“ upozornil Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Cyklovlakem mohou cestující vyrazit na výlet například na hrad Okoř nebo románskou rotundu Budeč. „Pro cyklisty je vždy určen druhý vůz, který je vybaven speciálními prostory pro jízdní kola,“ říká ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy ČD Jiří Nálevka. „V jedné části vozu jsou sedačky pro cestující, v druhé místo pro kola. Každý cyklista nakládá a vykládá kolo sám a během jízdy ho má stále na dosah,“ doplnil (luk)

Turistické cíle na trase cyklovlaku

Budeč – Románská rotunda sv. Petra a Pavla z konce 10. století s věží z 12. století. V sousedství jsou zbytky baziliky Panny Marie. Podle legend se na Budči učil sv. Václav číst a psát.

Okoř - Zřícenina gotického hradu z poloviny 14. století. Hrad byl v 16. století upraven renesančně a v 17. století barokně.

Slaný – Město založené v roce 1305 na místě předchozího osídlení. Spolu s Louny a Žatcem patřilo k tzv. husitskému trojměstí. Návštěvníci tu najdou zbytky městských hradeb, Velvarskou bránu z roku 1461 s expozicí opevnění a několik bašt.