Správa železnic v krátké době vypsala druhou soutěž, která se týká železničního spojení na pražské letiště. V tendru hledá společnost, která vyprojektuje úsek tratě Praha-Ruzyně (mimo) – Praha – Letiště Václava Havla (mimo). Vítěz dodá dokumentaci pro stavební povolení. Předpokládaná cena je 119 milionů korun. Samotná stavba by měla začít za tři roky.
Její součástí je i přestupní terminál Dlouhá Míle. V lokalitě je v plánu hned několik důležitých dopravních staveb. Zatímco Správa železnic bude investorem železniční trati, včetně terminálu a plošného parkoviště P+R pro přibližně 1 050 aut, město Praha tam na své náklady vybuduje dalších 950 parkovacích míst. Navíc tudy hlavní město plánuje vést i tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3.
Výkupy potřebných pozemků
Město a Správa železnic se přitom nedávno dohodly na spolupráci při výkupu pozemků. Potřebné pozemky pro všechny zamýšlené projekty v oblasti Dlouhé Míle vlastní soukromí majitelé. Správa železnic jako investor projektu modernizace a novostavby železniční trati mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla nemůže až do vydání územního rozhodnutí pozemky vykupovat. Proto na základě podepsaného memoranda začne Praha v předstihu s jednotlivými výkupy a posléze část pozemků úplatně převede na Správu železnic.
Připravovaná novostavba je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Spočívá ve výstavbě dvou kolejí v úseku Praha-Ruzyně – Praha – Letiště Václava Havla. Podoba železniční zastávky Dlouhá Míle projde podle Správy železnic „architektonickou revizí v chystaném projektovém stupni dokumentace pro stavební povolení“.
Správa železnic v minulém týdnu vypsala výběrové řízení také na vypracování projektu železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla.
V provozu za sedm až osm let
Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029. Nejnáročnější přípravu i stavbu si vyžádá úsek Výstaviště – Veleslavín.
Termíny jsou spíše orientační, v živé paměti je stále memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém. Podle tohoto memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce roku 2013.