Správa železnic v krátké době vypsala druhou soutěž, která se týká železničního spojení na pražské letiště. V tendru hledá společnost, která vyprojektuje úsek tratě Praha-Ruzyně (mimo) – Praha – Letiště Václava Havla (mimo). Vítěz dodá dokumentaci pro stavební povolení. Předpokládaná cena je 119 milionů korun. Samotná stavba by měla začít za tři roky.

Vizualizace plánové železniční stanice na Letiště Václava Havla na dráze mezi Prahou a Kladnem.
Podívejte se, jak má vypadat železniční stanice na pražském letišti

Její součástí je i přestupní terminál Dlouhá Míle. V lokalitě je v plánu hned několik důležitých dopravních staveb. Zatímco Správa železnic bude investorem železniční trati, včetně terminálu a plošného parkoviště P+R pro přibližně 1 050 aut, město Praha tam na své náklady vybuduje dalších 950 parkovacích míst. Navíc tudy hlavní město plánuje vést i tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3.

Výkupy potřebných pozemků

Město a Správa železnic se přitom nedávno dohodly na spolupráci při výkupu pozemků. Potřebné pozemky pro všechny zamýšlené projekty v oblasti Dlouhé Míle vlastní soukromí majitelé. Správa železnic jako investor projektu modernizace a novostavby železniční trati mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla nemůže až do vydání územního rozhodnutí pozemky vykupovat. Proto na základě podepsaného memoranda začne Praha v předstihu s jednotlivými výkupy a posléze část pozemků úplatně převede na Správu železnic.

Hlavní město uzavřelo memorandum o spolupráci při přípravě stavby železničního spojení na letiště.
Praha vykoupí pozemky pro železniční spojení na letiště. Využije je pro tramvaje

Připravovaná novostavba je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Spočívá ve výstavbě dvou kolejí v úseku Praha-Ruzyně – Praha – Letiště Václava Havla. Podoba železniční zastávky Dlouhá Míle projde podle Správy železnic „architektonickou revizí v chystaném projektovém stupni dokumentace pro stavební povolení“.

Správa železnic v minulém týdnu vypsala výběrové řízení také na vypracování projektu železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla.

V provozu za sedm až osm let

Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029. Nejnáročnější přípravu i stavbu si vyžádá úsek Výstaviště – Veleslavín.

Termíny jsou spíše orientační, v živé paměti je stále memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém. Podle tohoto memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce roku 2013.