České a zahraniční expertní týmy (Ruhrská univerzita v Bochumi, Česká geologická služba a specialista na vibrace Milan Brož) zkoumaly celkem čtyři varianty vedení trati: rozšíření a zahloubení trati ve stávající stopě a tři trasy tunelu vedeného pod Střešovicemi a raženého pomocí štítů. Odborné posudky se shodly v tom, že nejvhodnější variantou je Jih.

Zdroj: Youtube

Vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami. Jde o nejhlubší trasu. Místy trať povede až 83 metrů pod povrchem, téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod zemí.

Bezkonfliktní trasa

„Posudky Ruhrské univerzity a České geologické služby jsou důležité nejen pro trať, ale také pro obyvatele Střešovic. Kromě jasného doporučení takzvané jižní varianty totiž potvrzují, že trať nebude mít žádný negativní vliv na obyvatele Střešovic nebo na budovy stojící v blízkosti tunelu,“ uvedl náměstek ředitele Stavební správy západ SŽ Jakub Bazgier.

Experti se zabývali mimo jiné dopadem stavby na několik konkrétních budov. Šlo například o Fyzikální ústav Akademie věd ČR, teplárnu Veleslavín, vozovnu Střešovice či Ústřední vojenskou nemocnici. Z posudku vyplynulo, že stavba tunelu nebude mít na tyto objekty žádný negativní vliv. 

„Věříme, že tato maximálně odkloněná trasa, která vede v mimořádné hloubce, nebude v rámci území Prahy 6 vyvolávat žádné konflikty,“ uvedla radní Prahy 6 pro strategický rozvoj Eva Smutná.

Zastávka Dejvice zmizí pod zemí

Tunel bude mít dvě jednokolejné trouby. Do podzemí se má přitom přestěhovat i dnešní zastávka Dejvice, která bude nově blíže stanici metra Hradčanská, což umožní lepší přestup mezi metrem a vlakem. Správa železnic odhaduje, že výstavba nové trati Dejvice – Veleslavín začne po roce 2025 a potrvá přibližně dva a půl roku.

Předpokládané náklady na výstavbu pro kompletní úsek Výstaviště – Veleslavín činí přibližně 13 miliard korun. Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029.

Trať přitom původně měla vést po povrchu a být už dávno hotová. Především na Praze 6 se ale proti ní vzedmula vlna odporu a i po zapuštění tratě pod zem se „bojovalo“ o každý metr na sever či na jih. I dnes jsou termíny spíše orientační. V živé paměti je stále memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém; podle memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce 2013.

Ve stopě stávající tratě z Dejvic k Veleslavínu by měl vzniknout zelený koridor pro pěší a cyklisty, který propojí Stromovku se Šáreckým údolím. Něco podobného chystá město na staré benešovské trati přes Strašnice, kde přestanou jezdit vlaky letos v prosinci.