U portálu vinohradského tunelu, který je pro vlaky vstupní branou na hlavní nádraží, možná vznikne umělý svah a na něm několik bytových domů.

S podnětem přišli radní Prahy 1. Chtějí ho prosadit do územního plánu. Podmínkou, aby se do něj dostal, je však realizace dalších velkých projektů.Bez úpravy severojižní magistrály kolem Muzea a rekonstrukce Václavského náměstí totiž nemá smysl svah budovat.

„Nápad se mi líbí, ale pokud by jeho realizace překážela těmto významnějším projektům, tak o něm nemá smysl hovořit a do plánu ho nedáme,“ sdělil Deníku radní pro územní rozvoj Jiří Langmajer.

Vlaky v tubusu

Jasno o podobě okolí Muzea by mělo být do dvou let. Do té doby očekává Langmajer odborné i veřejné diskuse, které na konci roku 2010 vyústí v nový celopražský územní plán.

Podle odborníků by obyvatelům nových domů neměla vadit blízkost železniční dopravy. „Existují technologie na kvalitní odhlučnění trati. Při výjezdu z klasického tunelu by vlaky mohly několik desítek metrů pokračovat v nadzemním tubusu, což by zmírnilo negativní dopady na okolí,“ navrhl Radek Joklík z tiskového odboru Českých drah.

Podle odborníka z Evropské realitní skupiny Real Spektrum Jiřího Fajkuse je výstavba domů nad portálem tunelu novátorskou myšlenkou, která nemá ve střední Evropě obdoby. „Až podrobné rozpracování této myšlenky ukáže, do jaké míry to je realizovatelný projekt a také, jestli je atraktivní pro realitní trh,“ sdělil Deníku Fajkus.

Diskuse nad garážemi

Až po zasedání zastupitelstva Prahy 1 bude jasné, zda z této městské části podnět na vznik svahu na magistrát odejde. Oslovení zástupci opozičních stran nechtěli podnět blíže komentovat, protože se k jeho podrobnostem dostanou až v následujících dnech.