VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vize: nové metro D bez strojvedoucího

Praha - Nová trasa má vyřešit přetíženou dopravu v Praze 4 a ulehčit lince C. První etapa má být dokončena v roce 2015.

11.2.2009 1
SDÍLEJ:

BEZPEČNĚJŠÍ. Nástupiště by měla být oddělená od kolejí dveřmi. Tak, jak to mají v Paříži (na snímku) nebo v Turíně.Foto: Foto poskytl: Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s.

Nejbezpečnější, moderní a bez strojvedoucího. Zkrátka úplně jiné než ostatní linky. Takové bude metro na trase D. To by mělo zejména vyřešit problémy s přetíženou městskou hromadnou dopravou v Praze 4, ale i dalších částech metropole.

Zatím ale nikdo neví, jak se bude tato obrovská akce za miliardy korun financovat.

První úsek do roku 2015

Základ linky by mělo tvořit 10 stanic v úseku Depo Písnice – Náměstí Míru o celkové provozní délce 10,8 kilometru. V úseku by mělo být možné ve špičce přepravit 11,5 tisíce osob za hodinu v jednom směru.

„V první etapě stavby bychom chtěli do roku 2015 vybudovat úsek Pankrác – Nové Dvory o délce cirka 4,1 kilometru. Další etapu je úsek Nové Dvory Depo Písnice o délce 3,8 kilometru, jež má začít podle plánu fungovat v roce 2018. Poslední část Pankrác – Náměstí Míru o délce 2,9 kilometru má být dokončena v roce 2022,“ řekl včera David Dohnal z investičního odboru dopravního podniku.

10 stanic metra D

Náměstí Míru – Náměstí bratří Synků – Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory – Libuš – Písnice – Depo Písnice

Nová trasa bude nejbezpečnější

Už předem je jasné, že metro D bude hodně specifické a jiné než ostatní trasy. „Modernizace například umožní, aby jezdilo bez strojvedoucího. Bezpečnost cestujících ve stanicích pak zajistí oddělovací dveře na hranách nástupišť,“ pokračoval David Dohnal.

Podobně už to funguje například v Paříži nebo italském Turíně. Asi největší výhodou je bezpečnost provozu, ve stanicích by totiž v tomto případě nebylo možné dostat se do kolejiště. Ve vozech by bylo také více prostoru pro samotné cestující.

141 autobusových spojů

Po vybudování trasy metra D touží zřejmě nejvíce obyvatelé Prahy 4. Vyřešila by se tak totiž problematická dopravní situace zejména v oblastech Krč, Lhotka a Libuš a dalších sídlišť. „Ve chvíli, kdy by zde začalo metro fungovat, mohl by se zásadním způsobem omezit počet autobusů, které v oblasti jezdí. To by znamenalo zlepšení dopravní situace a mělo by to pozitivní vliv na životní prostředí,“ sdělil Dohnal.

V současné době například ze zastávky Nemocnice Krč v ranní špičce odjíždí za hodinu 141 autobusových spojů. To znamená, že v průměru zhruba každých 25 sekund odjíždí jeden spoj,“ spočítal Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. I podle jeho slov je oblast přetížená a metro D by ji výrazně pomohlo. „Dle posledního průzkumu z listopadu 2008 je celkový denní obrat (nástup+výstup) ve stanici Kačerov 75 tisíc cestujících, což je sedmá nejvyužívanější stanice linky C metra,“ doplnil.

Právě zmíněnou stanici a některé další, jež jsou na trase C na hranici kapacitních možností, by měla linka D pomoci odlehčit.

„Trasa metra D je pro nás nezbytná a sama městská část ji podporuje v maximální míře svých kompetencí, což například zahrnuje podporu podnětů pro změny územního plánu nutných pro výstavbu. Trasa D pro nás bude mít obrovský vliv a přinese dlouho očekávané zlepšení současné vážné dopravní situace,“ uvedl Martin Hudec (ODS), zástupce starosty Prahy 4 pro dopravu.

Problém bude s převýšením

Na plánované trase D je problémem poměrně velké převýšení mezi konečnými stanicemi, i proto budou v úseku zřejmě využity jiné typy vozů.

„Dopravní podnik uvažuje se čtyřmi variantami, první dvě už ale v podstatě opouštíme. U nich se jedná o využitích vozů typu M1, které se v Praze používají už nyní. Třetí a čtvrtou možností jsou lehké kolejové metro respektive lehké metro na pneumatikách. Oba typy umožňují překonat větší sklon trasy. Na některých stanicích bychom tak nemuseli tolik do hloubky, což je i finančně nákladnější,“ vysvětlil Dohnal.

Varianty technického řešení

A – klasické kolejové metro typu M1, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
B – klasické kolejové metro typu M1, 3 vozy v soupravě, délka nástupiště 60 metrů
C – lehké kolejové metro, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
D – lehké metro na pneumatikách, 6 vozů v soupravě, délka nástupiště 70 metrů

Pomůže výstavbě soukromý sektor?

Poslední, ale jednou z nejdůležitějších otázek zůstává, jak bude celý projekt výstavby financován. V současné době se nabízí čtyři možnosti. Tou první je platit stavbu z rozpočtových zdrojů dopravního podniku, hlavního města a státního rozpočtu. „V tomto případě by ale musel stát přispívat mnohem větším procentem. V současné době by to byla zhruba desetina z celkových nákladů. V jiných státech je to přitom od 50 procent až do 90 procent,“ doplnil David Dohnal.

Druhou možností financování je komerční úvěr či dluhopisy, třetí variantou je vzít si úvěr od Evropské investiční banky a poslední možností je takzvaná projekt PPP, kdy se na financování podílí veřejný i soukromý sektor. Tuto variantu doporučují i některé odborné studie.

„Je to věc dalších diskuzí. V případě metra D je prioritou, aby bylo po dokončení pro Pražany finančně dostupné. Je nutné všechny možnosti financování důkladně prověřit. Jisté ale je, že Praha trasu D určitě potřebuje,“ řekl Deníku předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města Petr Hulinský (ČSSD).

V letošním roce by mělo být podle slov Davida Dohnala z dopravního podniku dokončeno zpracování koncesního projektu a také by měl být ukončen proces změny územního plánu, což je z důvodu stavby nezbytné.

Autor: Lukáš Marek

11.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Ostatní služby 25 000 Kč Řídící pracovníci v oblasti úklidu Manažer/ka úklidu - Praha a okolí. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště: Praha a blízké okolí, Společnost HPF CleanCat s.r.o., hledá vhodného kandidáta na pozici "Manažer/ka úklidu", , Náplní Vaší práce bude zejména:, - Zodpovědnost za prováděné úklidové služby na svěřených zakázkách a jejich kontrola, - Jednání se zákazníky, - Vedení svěřeného týmu lidí, - Nábor zaměstnanců dle potřeby na jednotlivé zakázky, - Kancelářské práce související s pracovní činností (předfakturace, elektronická docházka,..), - Zajišťování nákupu a objednávek provozního materiálu, , Nabízíme:, - Zázemí stabilní české společnosti s vysokou kvalitou služeb, - Motivační systém finančního ohodnocení, - Mobilní telefon, služební automobil, - Prostor pro realizaci dobrých nápadů, - Práci na plný úvazek, jednosměnný provoz, - Pracovní příležitost pro invalidní osoby nebo osoby zdravotně znevýhodněné, , Profil ideálního kandidáta:, - Minimálně středoškolské vzdělání, nejlépe technického směru, zakončené maturitní zkouškou, - Zkušenosti s vedením lidí, - Profesionální přístup, - Základní znalost zákoníku práce, - ŘP sk. B, - Samostatnost, organizační schopnosti, rozhodnost, - Vysoké pracovní nasazení a časovou flexibilitu. Pracoviště: Hpf cleancat s.r.o., praha a okolí, Dobronická, č.p. 1257, 148 00 Praha 414. Informace: Marcela Ráková, +420 596 223 724,705 108 800. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 14 000 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo pracoviště:, - Sibřina, Ke Kolodějům 163, , Prvotní kontakt:, - e-mail: pro100invest@seznam.cz. Pracoviště: Pro 100 invest s.r.o. - sibřina, Ke Kolodějům, č.p. 163, 250 84 Sibřina. Informace: Oleksandr Ihnatiuk, . Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 20 000 Kč Odborní účetní všeobecní. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontkat pro uchazeče: emailem na prahaucetni@gmail.com, , Požadavky:, - praxe jako účetní min. 6 let, - praktické zkušenosti v oblasti finanční, , Znalost jazyků:, - ruština aktivně, - angličtina pasivně. Pracoviště: Anna & arina s.r.o. - sídlo, Kostomlatská, č.p. 685, 190 00 Praha 9. Informace: Alina Pavlikova, . Obchod - Obchod Obchodní zástupce 15 000 Kč Obchodní zástupci Asistent/ka oddělení nákupu. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice, Pracovní náplň: jednání s klienty v terénu i v kanceláři s následným uzavřením obchodu - telefonické sjednávání schůzek - administrativní práce spojená s uzavřeným obchodem - péče o klienty, Pracovní doba 8.00 - 17.00, Požadujeme: , - min. SŠ vzdělání, - uživatelská znalost MS Office, - proklientský přístup, vysoké pracovní nasazení, vytrvalost, - loajalitu a týmového ducha, - ochotu rychle se učit novým věcem a dovednostem, - samostatnost, cílevědomost a časovou flexibilitu, - reprezentativní vystupování, kultivovaný ústní i písemný projev, - řidičský průkaz sk. B, Nabízíme: , - práce pouze na hlavní pracovní poměr, - základní plat + provize z uzavřeného obchodu a roční odměny , - benefit : stravenky, karta Multisport, - nástup ihned, - praxi a zaškolení pro absolventy, Nástup možný ihned, První kontakt telefonicky nebo emailem.. Pracoviště: Pražská správa nemovitostí, spol.s r.o., Seifertova, č.p. 823, 130 00 Praha 3. Informace: Zdeněk Joudal, +420 466 530 485.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvánoční nákupní horečka v obchodech v Hradci Králové.
8

Předvánoční nákupní horečka pokračuje. Češi zatím utrácejí více než loni

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT