VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vize: nové metro D bez strojvedoucího

Praha - Nová trasa má vyřešit přetíženou dopravu v Praze 4 a ulehčit lince C. První etapa má být dokončena v roce 2015.

11.2.2009 1
SDÍLEJ:

BEZPEČNĚJŠÍ. Nástupiště by měla být oddělená od kolejí dveřmi. Tak, jak to mají v Paříži (na snímku) nebo v Turíně.Foto: Foto poskytl: Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s.

Nejbezpečnější, moderní a bez strojvedoucího. Zkrátka úplně jiné než ostatní linky. Takové bude metro na trase D. To by mělo zejména vyřešit problémy s přetíženou městskou hromadnou dopravou v Praze 4, ale i dalších částech metropole.

Zatím ale nikdo neví, jak se bude tato obrovská akce za miliardy korun financovat.

První úsek do roku 2015

Základ linky by mělo tvořit 10 stanic v úseku Depo Písnice – Náměstí Míru o celkové provozní délce 10,8 kilometru. V úseku by mělo být možné ve špičce přepravit 11,5 tisíce osob za hodinu v jednom směru.

„V první etapě stavby bychom chtěli do roku 2015 vybudovat úsek Pankrác – Nové Dvory o délce cirka 4,1 kilometru. Další etapu je úsek Nové Dvory Depo Písnice o délce 3,8 kilometru, jež má začít podle plánu fungovat v roce 2018. Poslední část Pankrác – Náměstí Míru o délce 2,9 kilometru má být dokončena v roce 2022,“ řekl včera David Dohnal z investičního odboru dopravního podniku.

10 stanic metra D

Náměstí Míru – Náměstí bratří Synků – Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory – Libuš – Písnice – Depo Písnice

Nová trasa bude nejbezpečnější

Už předem je jasné, že metro D bude hodně specifické a jiné než ostatní trasy. „Modernizace například umožní, aby jezdilo bez strojvedoucího. Bezpečnost cestujících ve stanicích pak zajistí oddělovací dveře na hranách nástupišť,“ pokračoval David Dohnal.

Podobně už to funguje například v Paříži nebo italském Turíně. Asi největší výhodou je bezpečnost provozu, ve stanicích by totiž v tomto případě nebylo možné dostat se do kolejiště. Ve vozech by bylo také více prostoru pro samotné cestující.

141 autobusových spojů

Po vybudování trasy metra D touží zřejmě nejvíce obyvatelé Prahy 4. Vyřešila by se tak totiž problematická dopravní situace zejména v oblastech Krč, Lhotka a Libuš a dalších sídlišť. „Ve chvíli, kdy by zde začalo metro fungovat, mohl by se zásadním způsobem omezit počet autobusů, které v oblasti jezdí. To by znamenalo zlepšení dopravní situace a mělo by to pozitivní vliv na životní prostředí,“ sdělil Dohnal.

V současné době například ze zastávky Nemocnice Krč v ranní špičce odjíždí za hodinu 141 autobusových spojů. To znamená, že v průměru zhruba každých 25 sekund odjíždí jeden spoj,“ spočítal Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. I podle jeho slov je oblast přetížená a metro D by ji výrazně pomohlo. „Dle posledního průzkumu z listopadu 2008 je celkový denní obrat (nástup+výstup) ve stanici Kačerov 75 tisíc cestujících, což je sedmá nejvyužívanější stanice linky C metra,“ doplnil.

Právě zmíněnou stanici a některé další, jež jsou na trase C na hranici kapacitních možností, by měla linka D pomoci odlehčit.

„Trasa metra D je pro nás nezbytná a sama městská část ji podporuje v maximální míře svých kompetencí, což například zahrnuje podporu podnětů pro změny územního plánu nutných pro výstavbu. Trasa D pro nás bude mít obrovský vliv a přinese dlouho očekávané zlepšení současné vážné dopravní situace,“ uvedl Martin Hudec (ODS), zástupce starosty Prahy 4 pro dopravu.

Problém bude s převýšením

Na plánované trase D je problémem poměrně velké převýšení mezi konečnými stanicemi, i proto budou v úseku zřejmě využity jiné typy vozů.

„Dopravní podnik uvažuje se čtyřmi variantami, první dvě už ale v podstatě opouštíme. U nich se jedná o využitích vozů typu M1, které se v Praze používají už nyní. Třetí a čtvrtou možností jsou lehké kolejové metro respektive lehké metro na pneumatikách. Oba typy umožňují překonat větší sklon trasy. Na některých stanicích bychom tak nemuseli tolik do hloubky, což je i finančně nákladnější,“ vysvětlil Dohnal.

Varianty technického řešení

A – klasické kolejové metro typu M1, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
B – klasické kolejové metro typu M1, 3 vozy v soupravě, délka nástupiště 60 metrů
C – lehké kolejové metro, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
D – lehké metro na pneumatikách, 6 vozů v soupravě, délka nástupiště 70 metrů

Pomůže výstavbě soukromý sektor?

Poslední, ale jednou z nejdůležitějších otázek zůstává, jak bude celý projekt výstavby financován. V současné době se nabízí čtyři možnosti. Tou první je platit stavbu z rozpočtových zdrojů dopravního podniku, hlavního města a státního rozpočtu. „V tomto případě by ale musel stát přispívat mnohem větším procentem. V současné době by to byla zhruba desetina z celkových nákladů. V jiných státech je to přitom od 50 procent až do 90 procent,“ doplnil David Dohnal.

Druhou možností financování je komerční úvěr či dluhopisy, třetí variantou je vzít si úvěr od Evropské investiční banky a poslední možností je takzvaná projekt PPP, kdy se na financování podílí veřejný i soukromý sektor. Tuto variantu doporučují i některé odborné studie.

„Je to věc dalších diskuzí. V případě metra D je prioritou, aby bylo po dokončení pro Pražany finančně dostupné. Je nutné všechny možnosti financování důkladně prověřit. Jisté ale je, že Praha trasu D určitě potřebuje,“ řekl Deníku předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města Petr Hulinský (ČSSD).

V letošním roce by mělo být podle slov Davida Dohnala z dopravního podniku dokončeno zpracování koncesního projektu a také by měl být ukončen proces změny územního plánu, což je z důvodu stavby nezbytné.

Autor: Lukáš Marek

11.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Cukrářka-cukrář 35 000 Kč

Cukrářka-cukrář: tato "cukrárna" se nachází v blízkosti Břevnovského kláštera přes 25 let a má svojí tradici.

Informační technologie - Informační technologie Specialista výpočetní 30 000 Kč

Specialisté v oblasti prodeje a nákupu informačních a komunikačních technologií pro Rusko. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Jankovcova 1569/2c, Praha 7, První kont.t e-mailem vladislav.gogulinsky@sellbytel.cz, Gogulinský Vladislav, tel.: +420296736800, Požadavky: vysoce kvalifikovaná práce v oblasti aktivního prodeje technologií: na tuto pozici hledáme specialisty se zkušeností v oblasti podpory prodeje i aktivního prodeje technologií - přímého/nepřímého. Pozice je vypsána pro odborníky, kteří se budou starat o ruský trh., Požadované jazykové znalosti: ruština na úrovni rodilého mluvčího, angličtina pokročilá. , Zaměstnanecké výhody: stravenky, dovolená navíc. Pracoviště: Sellbytel group gmbh, org. sl. - 001, Křižíkova, č.p. 160, 186 00 Praha 86. Informace: Vladislav Gogulinský, +420 296 736 800.

Informační technologie - Informační technologie Administrátor 25 000 Kč

Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí Technical Support Specialist. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Práce s PC. Angličtina - Aktivní . Angličtina - pro denní komunikaci - Pokročilá znalost IT a síťové infrastruktury - Pokročilá administrace Windows serverů - Pokročilá znalost virtualizačních SW, SQL a databází - Základní znalost skriptovacích jazyků - Zkušenost a administrací tiskáren, tiskových serverů a tiskových řešení je velkou výhodou.. Pracoviště: Myq, spol. s.r.o. - 001, Českomoravská, č.p. 2420, 190 00 Praha 9. Informace: Petra Sluková, .

Gastronomie - Vedoucí směny, hotovkář, minutkář 45 000 Kč

Provozovatel restaurací Praha 1 přijme pro své provozovny kuchaře na HPP, vedoucí směny - nástupní plat 40.000 Kč - po zapracování 45.000 Kč, hotovkář - nástupní plat 38.000 Kč, po zapracování 40.000 Kč, minutkář - nástupní plat 35.000 Kč, po zapracování 38.000 Kč, krátký/dlouhý týden. Pracovní smlouva a přihlášení na úřady samozřejmostí. Nástup možný ihned.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na sraz veteránů do centra Prahy přijelo 150 motocyklů a vozidel včetně české formule.
11

OBRAZEM: Na sraz veteránů přijel Masaryk. Největším lákadlem byla česká formule

Pražský hrad 31. května v Praze. Vstup do Jeleního příkopu z Královské zahrady.
12

Hrad letos neotevře dolní část Jeleního příkopu. V plánu je rekonstrukce

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT