VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vize: nové metro D bez strojvedoucího

Praha - Nová trasa má vyřešit přetíženou dopravu v Praze 4 a ulehčit lince C. První etapa má být dokončena v roce 2015.

11.2.2009 1
SDÍLEJ:

BEZPEČNĚJŠÍ. Nástupiště by měla být oddělená od kolejí dveřmi. Tak, jak to mají v Paříži (na snímku) nebo v Turíně.Foto: Foto poskytl: Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s.

Nejbezpečnější, moderní a bez strojvedoucího. Zkrátka úplně jiné než ostatní linky. Takové bude metro na trase D. To by mělo zejména vyřešit problémy s přetíženou městskou hromadnou dopravou v Praze 4, ale i dalších částech metropole.

Zatím ale nikdo neví, jak se bude tato obrovská akce za miliardy korun financovat.

První úsek do roku 2015

Základ linky by mělo tvořit 10 stanic v úseku Depo Písnice – Náměstí Míru o celkové provozní délce 10,8 kilometru. V úseku by mělo být možné ve špičce přepravit 11,5 tisíce osob za hodinu v jednom směru.

„V první etapě stavby bychom chtěli do roku 2015 vybudovat úsek Pankrác – Nové Dvory o délce cirka 4,1 kilometru. Další etapu je úsek Nové Dvory Depo Písnice o délce 3,8 kilometru, jež má začít podle plánu fungovat v roce 2018. Poslední část Pankrác – Náměstí Míru o délce 2,9 kilometru má být dokončena v roce 2022,“ řekl včera David Dohnal z investičního odboru dopravního podniku.

10 stanic metra D

Náměstí Míru – Náměstí bratří Synků – Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory – Libuš – Písnice – Depo Písnice

Nová trasa bude nejbezpečnější

Už předem je jasné, že metro D bude hodně specifické a jiné než ostatní trasy. „Modernizace například umožní, aby jezdilo bez strojvedoucího. Bezpečnost cestujících ve stanicích pak zajistí oddělovací dveře na hranách nástupišť,“ pokračoval David Dohnal.

Podobně už to funguje například v Paříži nebo italském Turíně. Asi největší výhodou je bezpečnost provozu, ve stanicích by totiž v tomto případě nebylo možné dostat se do kolejiště. Ve vozech by bylo také více prostoru pro samotné cestující.

141 autobusových spojů

Po vybudování trasy metra D touží zřejmě nejvíce obyvatelé Prahy 4. Vyřešila by se tak totiž problematická dopravní situace zejména v oblastech Krč, Lhotka a Libuš a dalších sídlišť. „Ve chvíli, kdy by zde začalo metro fungovat, mohl by se zásadním způsobem omezit počet autobusů, které v oblasti jezdí. To by znamenalo zlepšení dopravní situace a mělo by to pozitivní vliv na životní prostředí,“ sdělil Dohnal.

V současné době například ze zastávky Nemocnice Krč v ranní špičce odjíždí za hodinu 141 autobusových spojů. To znamená, že v průměru zhruba každých 25 sekund odjíždí jeden spoj,“ spočítal Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. I podle jeho slov je oblast přetížená a metro D by ji výrazně pomohlo. „Dle posledního průzkumu z listopadu 2008 je celkový denní obrat (nástup+výstup) ve stanici Kačerov 75 tisíc cestujících, což je sedmá nejvyužívanější stanice linky C metra,“ doplnil.

Právě zmíněnou stanici a některé další, jež jsou na trase C na hranici kapacitních možností, by měla linka D pomoci odlehčit.

„Trasa metra D je pro nás nezbytná a sama městská část ji podporuje v maximální míře svých kompetencí, což například zahrnuje podporu podnětů pro změny územního plánu nutných pro výstavbu. Trasa D pro nás bude mít obrovský vliv a přinese dlouho očekávané zlepšení současné vážné dopravní situace,“ uvedl Martin Hudec (ODS), zástupce starosty Prahy 4 pro dopravu.

Problém bude s převýšením

Na plánované trase D je problémem poměrně velké převýšení mezi konečnými stanicemi, i proto budou v úseku zřejmě využity jiné typy vozů.

„Dopravní podnik uvažuje se čtyřmi variantami, první dvě už ale v podstatě opouštíme. U nich se jedná o využitích vozů typu M1, které se v Praze používají už nyní. Třetí a čtvrtou možností jsou lehké kolejové metro respektive lehké metro na pneumatikách. Oba typy umožňují překonat větší sklon trasy. Na některých stanicích bychom tak nemuseli tolik do hloubky, což je i finančně nákladnější,“ vysvětlil Dohnal.

Varianty technického řešení

A – klasické kolejové metro typu M1, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
B – klasické kolejové metro typu M1, 3 vozy v soupravě, délka nástupiště 60 metrů
C – lehké kolejové metro, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
D – lehké metro na pneumatikách, 6 vozů v soupravě, délka nástupiště 70 metrů

Pomůže výstavbě soukromý sektor?

Poslední, ale jednou z nejdůležitějších otázek zůstává, jak bude celý projekt výstavby financován. V současné době se nabízí čtyři možnosti. Tou první je platit stavbu z rozpočtových zdrojů dopravního podniku, hlavního města a státního rozpočtu. „V tomto případě by ale musel stát přispívat mnohem větším procentem. V současné době by to byla zhruba desetina z celkových nákladů. V jiných státech je to přitom od 50 procent až do 90 procent,“ doplnil David Dohnal.

Druhou možností financování je komerční úvěr či dluhopisy, třetí variantou je vzít si úvěr od Evropské investiční banky a poslední možností je takzvaná projekt PPP, kdy se na financování podílí veřejný i soukromý sektor. Tuto variantu doporučují i některé odborné studie.

„Je to věc dalších diskuzí. V případě metra D je prioritou, aby bylo po dokončení pro Pražany finančně dostupné. Je nutné všechny možnosti financování důkladně prověřit. Jisté ale je, že Praha trasu D určitě potřebuje,“ řekl Deníku předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města Petr Hulinský (ČSSD).

V letošním roce by mělo být podle slov Davida Dohnala z dopravního podniku dokončeno zpracování koncesního projektu a také by měl být ukončen proces změny územního plánu, což je z důvodu stavby nezbytné.

Autor: Lukáš Marek

11.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Technici v ostatních průmyslových oborech jinde 28 000 Kč

Technici v ostatních průmyslových oborech jinde neuvedení Programátoři průmyslových robotů. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 24. Poznámka: Místo výkonu: Průmyslová 1472/11,102 00 Praha 10-Hostivař, Kontakt: Šindelářová Eva, tel.: 296 584 790, e-mail: info.cz@pa-ats.com, , Náplň práce:, o Off-line a On-line programování robota, o Základní parametrizace a kalibrace robota, o Oživení a uvedení do provozu, o Optimalizace procesu z pohledu kvality a taktu výroby, o Tvorba a řízení projektové dokumentace, o Řízení projektů, koordinace týmu programátorů robotů a koordinace s programátory PLC, , Požadavky:, o Technické vzdělání se zaměřením na automatizační techniku nebo strojírenství, o Znalost německého nebo anglického jazyka na úrovni práce s technickou dokumentací, o Praxe s programováním robotů výhodou, o Časová flexibilita, ochota cestovat, o Řidičský průkaz skupiny B, , Zaměstnanecké výhody: , o Roční výkonové prémie, o 25 dní dovolené, o Příspěvek zaměstnavatele na stravování, o Notebook, případně mobilní telefon. Pracoviště: Process automation solutions s.r.o., Průmyslová, č.p. 1472, 102 00 Praha 102. Informace: Eva Šindelářová, +420 296 584 790.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 12 200 Kč

Pomocní pracovníci v zemědělství, lesnictví a rybářství Pomocní pracovníci v zemědělství. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Schůzku předem telefonicky domluvit., Pracovní poměr na dobu neurčitou., , Další požadavky, - praxe 3 roky v oboru.. Pracoviště: Ing. václav řezáč, Nupacká, č.p. 115, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Václav Řezáč, +420 603 231 562.

Management - Management Vedoucí 28 160 Kč

Ostatní řídící pracovníci vedoucí oddělení Metodiky právního auditu odboru Právní metodiky. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28160 kč, mzda max. 39300 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: požadavky: , , VŠ vzdělání v magisterském studijním programu v oboru právo , praxe v oblasti majetkoprávní problematiky výhodou, praxe ve vedoucí pozici výhodou, znalost práce s informačním systémem eKLEP výhodou, znalost právních předpisů vztahujících se k činnosti Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , praxe ve veřejné správě výhodou, státní občanství ČR, občanství jiného členského státu EU nebo občanství státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru, trestní bezúhonnost, splnění podmínek ustanovení § 17 odst. 2 a odst. 3 zákona č. 201/2002 Sb., splnění podmínek ustanovení § 2 zákona č. 451/1991 Sb. a lustrační osvědčení, , , char. místa: , , metodicky řídí a koordinuje oblast právního auditu, zpracovává vzorové smlouvy s ohledem na aktuální vývoj legislativy a judikatury, metodicky řídí a koordinuje oblast uzavírání smluv a tvorbu smluvních dokumentů (standardů) vztahujících se k hospodaření a nakládání s majetkem státu, podílí se na zpracování vnitřních předpisů vztahujících se k hospodaření a nakládání s majetkem státu, zpracovává právní stanoviska (s výjimkou § 13 zákona o č. 201/2002 Sb.) pro organizační složky státu, státní organizace, kraje a obce, případně další právnické osoby týkající se aplikace právních předpisů upravujících hospodaření s majetkem státu. Pracoviště: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - 001, Rašínovo nábřeží, č.p. 390, 128 00 Praha 28. Informace: Martina Agyagosová, +420 225 776 686.

Služby - Kadeřník/ce 20 000 Kč

Kadeřník/kadeřnice. Do studia na Praze 4 - Nusle hledáme: kadeřníka/kadeřnici, možnost brigády. Klientela částečně zajištěna. Studio Kadostyle nachází se v blízkosti metra Vyšehrad nebo Pražského povstání v ul. Náměstí Generála Kutlvašra 584/7. V případě zájmu mě prosím kontaktujte na uvedeném tel. viz kontakt.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SK Sigma Olomouc vs. Slavia Praha
19

Parádní start fotbalové Slavie. Sigmě nedala šanci

Nemocnice Na Františku.
13

Ředitel Nemocnice Na Františku končí, na svou funkci rezignoval

Primátorka Krnáčová: Investice do školství jsou nejvyšší od roku 2011

Celý letošní školní rok se Pražský deník ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy ptal studentů, co je nejvíce trápí, co je zajímá a co by mohlo být na jejich škole či v Praze lepší. V létě budeme naopak přinášet reakce magistrátu na problémy tížící studenty. Dnes se zaměříme na oblast investic do pražského školství.

Pražští veterináři letos našli závady u pětiny prodejců na farmářských trzích

S rychlým nástupem jara se inspektoři Státní veterinární správy působící v Praze zaměřili také na kontrolu prodeje potravin na farmářských trzích. Konkrétně šlo o živočišné komodity jako jsou maso, ryby, masné a rybí výrobky, vejce, mléko a mléčné produkty či med. 

Přes Prahu se opět přehnala bouřka s krupobitím. Problémy mělo i letiště

/VIDEO/ Páteční výstraha před silnými bouřkami meteorologů tentokrát byla přesná. Kolem poledne se silný déšť doprovázený větrem a kroupami prohnal Prahou. Ve srovnání se středečním řáděním počasí teď nezpůsobilo takové škody. Největší problémy podle všeho zaznamenali obyvatelé Prahy 6. Na chvíli se omezil dokonce provoz na Letišti Václava Havla.

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT