VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vize: nové metro D bez strojvedoucího

Praha - Nová trasa má vyřešit přetíženou dopravu v Praze 4 a ulehčit lince C. První etapa má být dokončena v roce 2015.

11.2.2009 1
SDÍLEJ:

BEZPEČNĚJŠÍ. Nástupiště by měla být oddělená od kolejí dveřmi. Tak, jak to mají v Paříži (na snímku) nebo v Turíně.Foto: Foto poskytl: Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s.

Nejbezpečnější, moderní a bez strojvedoucího. Zkrátka úplně jiné než ostatní linky. Takové bude metro na trase D. To by mělo zejména vyřešit problémy s přetíženou městskou hromadnou dopravou v Praze 4, ale i dalších částech metropole.

Zatím ale nikdo neví, jak se bude tato obrovská akce za miliardy korun financovat.

První úsek do roku 2015

Základ linky by mělo tvořit 10 stanic v úseku Depo Písnice – Náměstí Míru o celkové provozní délce 10,8 kilometru. V úseku by mělo být možné ve špičce přepravit 11,5 tisíce osob za hodinu v jednom směru.

„V první etapě stavby bychom chtěli do roku 2015 vybudovat úsek Pankrác – Nové Dvory o délce cirka 4,1 kilometru. Další etapu je úsek Nové Dvory Depo Písnice o délce 3,8 kilometru, jež má začít podle plánu fungovat v roce 2018. Poslední část Pankrác – Náměstí Míru o délce 2,9 kilometru má být dokončena v roce 2022,“ řekl včera David Dohnal z investičního odboru dopravního podniku.

10 stanic metra D

Náměstí Míru – Náměstí bratří Synků – Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory – Libuš – Písnice – Depo Písnice

Nová trasa bude nejbezpečnější

Už předem je jasné, že metro D bude hodně specifické a jiné než ostatní trasy. „Modernizace například umožní, aby jezdilo bez strojvedoucího. Bezpečnost cestujících ve stanicích pak zajistí oddělovací dveře na hranách nástupišť,“ pokračoval David Dohnal.

Podobně už to funguje například v Paříži nebo italském Turíně. Asi největší výhodou je bezpečnost provozu, ve stanicích by totiž v tomto případě nebylo možné dostat se do kolejiště. Ve vozech by bylo také více prostoru pro samotné cestující.

141 autobusových spojů

Po vybudování trasy metra D touží zřejmě nejvíce obyvatelé Prahy 4. Vyřešila by se tak totiž problematická dopravní situace zejména v oblastech Krč, Lhotka a Libuš a dalších sídlišť. „Ve chvíli, kdy by zde začalo metro fungovat, mohl by se zásadním způsobem omezit počet autobusů, které v oblasti jezdí. To by znamenalo zlepšení dopravní situace a mělo by to pozitivní vliv na životní prostředí,“ sdělil Dohnal.

V současné době například ze zastávky Nemocnice Krč v ranní špičce odjíždí za hodinu 141 autobusových spojů. To znamená, že v průměru zhruba každých 25 sekund odjíždí jeden spoj,“ spočítal Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. I podle jeho slov je oblast přetížená a metro D by ji výrazně pomohlo. „Dle posledního průzkumu z listopadu 2008 je celkový denní obrat (nástup+výstup) ve stanici Kačerov 75 tisíc cestujících, což je sedmá nejvyužívanější stanice linky C metra,“ doplnil.

Právě zmíněnou stanici a některé další, jež jsou na trase C na hranici kapacitních možností, by měla linka D pomoci odlehčit.

„Trasa metra D je pro nás nezbytná a sama městská část ji podporuje v maximální míře svých kompetencí, což například zahrnuje podporu podnětů pro změny územního plánu nutných pro výstavbu. Trasa D pro nás bude mít obrovský vliv a přinese dlouho očekávané zlepšení současné vážné dopravní situace,“ uvedl Martin Hudec (ODS), zástupce starosty Prahy 4 pro dopravu.

Problém bude s převýšením

Na plánované trase D je problémem poměrně velké převýšení mezi konečnými stanicemi, i proto budou v úseku zřejmě využity jiné typy vozů.

„Dopravní podnik uvažuje se čtyřmi variantami, první dvě už ale v podstatě opouštíme. U nich se jedná o využitích vozů typu M1, které se v Praze používají už nyní. Třetí a čtvrtou možností jsou lehké kolejové metro respektive lehké metro na pneumatikách. Oba typy umožňují překonat větší sklon trasy. Na některých stanicích bychom tak nemuseli tolik do hloubky, což je i finančně nákladnější,“ vysvětlil Dohnal.

Varianty technického řešení

A – klasické kolejové metro typu M1, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
B – klasické kolejové metro typu M1, 3 vozy v soupravě, délka nástupiště 60 metrů
C – lehké kolejové metro, 5 vozů v soupravě, délka nástupiště 100 metrů
D – lehké metro na pneumatikách, 6 vozů v soupravě, délka nástupiště 70 metrů

Pomůže výstavbě soukromý sektor?

Poslední, ale jednou z nejdůležitějších otázek zůstává, jak bude celý projekt výstavby financován. V současné době se nabízí čtyři možnosti. Tou první je platit stavbu z rozpočtových zdrojů dopravního podniku, hlavního města a státního rozpočtu. „V tomto případě by ale musel stát přispívat mnohem větším procentem. V současné době by to byla zhruba desetina z celkových nákladů. V jiných státech je to přitom od 50 procent až do 90 procent,“ doplnil David Dohnal.

Druhou možností financování je komerční úvěr či dluhopisy, třetí variantou je vzít si úvěr od Evropské investiční banky a poslední možností je takzvaná projekt PPP, kdy se na financování podílí veřejný i soukromý sektor. Tuto variantu doporučují i některé odborné studie.

„Je to věc dalších diskuzí. V případě metra D je prioritou, aby bylo po dokončení pro Pražany finančně dostupné. Je nutné všechny možnosti financování důkladně prověřit. Jisté ale je, že Praha trasu D určitě potřebuje,“ řekl Deníku předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města Petr Hulinský (ČSSD).

V letošním roce by mělo být podle slov Davida Dohnala z dopravního podniku dokončeno zpracování koncesního projektu a také by měl být ukončen proces změny územního plánu, což je z důvodu stavby nezbytné.

Autor: Lukáš Marek

11.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 25 000 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Učitel/učitelka anglického jazyka na základní škole - rodilý/rodilá mluvčí. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: kontakt:Filip Roubíček, tel.: 224 934 646, e-mail: reditel@zssv.cz, prvotní kontakt emailem, místo výkonu:Ostrovní č.p. 2070/9, Praha 1.Požadujeme kvalifikovaného učitele nebo učitelku angličtiny s pedagogickými zkušenostmi, zvláště se zkušenostmi s výukou v různých mezinárodních školách s důrazem na práci s cizinci z odlišných kulturních a jazykových prostředí. Uvítáme od uchazeče konkrétní nabídku forem a metod výuky rodného jazyka a reálií (např. v podobě profesního portfolia, ukázkové lekce apod.).stravování pro zaměstnance. Pracoviště: Základní škola sv.voršily v praze, Ostrovní, č.p. 2070, 110 00 Praha 1. Informace: Filip Roubíček, +420 224 934 646. Služby - Úklid servisu - Kunratice 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov do Kunratic hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalon, sociálního zařízení a strojové uklízení dílen. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30 hod. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00 hod. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 020 Kč Učitelé na 1. stupni základních škol (kromě v přípravných třídách základních škol) učitel/ka ZŠ - 1. stupeň. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 33930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Radlická č.p. 115/140, Radlice,, 150 00 Praha 5, kontakt: Sokol Lumír Mgr., tel.: 251550501, e-mail: reditelna@zsradlicka.cz, , Zam. výhody: podnikové stravování, 40 dnů dovolená, umístění dítěte v MŠ, ZŠ, od jara 2019 možnost služ. bytu. Pracoviště: Základní škola a mateřská škola praha 5 - radlice, radlická 140/115, příspěvková organizace, Radlická, č.p. 115, 150 00 Praha 5. Informace: Lumír Sokol, +420 251 550 501. Doprava a logistika - Řidič sk. B/C 25 000 Kč Dobrý den, naše firma Šikula - Stěhovák, s.r.o. shání do našeho mladého kolektivu nové řidiče sk. B/C kteří se nebojí práce a mají chut si vydělat nadprůměrné výdělky.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zahájení výstavy 17 Andělů, kteří symbolizují sedmnáct zemřelých účastníků silničního provozu na území Prahy, proběhlo 19. září v Praze na Karlově náměstí.
5

V Praze zemřelo při nehodách víc lidí než loni. Důvodem je nepozornost

Veronika Kašáková se svým bratrem Karlem společně strávili v dětském domově 16 let.

Standardní osobní rozvoj? Ne. Tohle jsou autentické příběhy, které vás posunou

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT