Cyklostezky využívá v letních měsících stále více Pražanů. Která stezka je ta nejvytíženější? A kdy bude zprovozněna vítkovská trasa, po které se již měli prohánět cyklisté, ale stále zeje prázdnotou?

Nejvytíženější je A2

Pokud nemáte rádi přeplněné trasy, rozhodně byste neměli projíždět trasou A2, která je ale páteřní stezkou, jež propojuje sever a jih metropole, a i proto je tak oblíbená a počet projíždějících zde bude v budoucnu ještě spíše stoupat. Vede přes Mánes na jih, severní část kolem Hiltonu. „Zde je vytíženost podle našich dostupných údajů dlouhodobě největší. Denně tudy projede přes tisíc lidí,“ řekl předseda magistrátní komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák.

Ač jsou cyklostezky prioritně určené pro lidi na kolech, měli by si dávat pozor a být obezřetní právě oni. Vysoká ostražitost se opravdu vyplatí, neboť jim dráhu mohou zkřížit bruslaři, ale i maminky s kočárky. Ty ale podle zákona na těchto cyklostezkách nesmí být. A jak je to s bruslaři? „Bruslař je ve výkladu práva brán jako chodec, má ale výjimku na cyklostezky, proto se zde může pohybovat,“ vysvětluje Pavel Polák. Ale i bruslař musí respektovat pravidla. Pokud by bránil plynulému provozu na cyklostezce, může být brán jako překážka v provozu. A za to by si mohl vysloužit již pokutu.

Záchranná služba je v pohotovosti

To, že jsou stezky stále více plné, potvrzuje také zdravotnická záchranná služba, která musí v letních měsících na těchto místech stále častěji zasahovat.
„Je to tak, na některých úsecích je provoz hustý skoro jako na magistrále,“ řekl před časem s nadsázkou ředitel pražské zdravotnické záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Střety pak podle něj na sebe nenechají dlouho čekat a právě velké množství bruslařů způsobuje časté kolize. Končí to přinejmenším odřeninami, v horším případě pak zlomeninami. „V každém případě je na prvním místě mít na sobě přilbu a bruslaři by měli mít i další ochranné prvky, na kolenou a loktech,“ konstatoval Schwarz.

Důvodem nehod na stezkách je také to, že někteří si cesty zpříjemňují poslechem hudby, a poté ztrácejí kontakt s okolím.

Otevření vítkovské trati v nedohlednu

Velkým prázdninovým lákadlem, na který se těšilo mnoho cyklistů, bylo otevření vítkovské trati. Prázdniny jsou v plném proudu, ale trať zeje prázdnotou. Jak je to možné?

„Všechno je hotové, tunel byl dokončen včas. Jediné, co brání tomu, aby na trať vyjeli cyklisté je fakt, že není hotová kolaudace. Všechno to tedy záleží na úřednících, jak budou rychlí,“ pokračoval Pavel Polák.

Podle něj to může být měsíc, ale klidně i pět let. „Stavba se zpozdila kvůli majetkoprávním vztahům. Tunel je v stále v majetku Správy železniční dopravní cesty, ale na pozemcích Českých drah,“ vysvětlil komplikace Polák. Stavbu tedy budou moci využívat cyklisté až ve chvíli, kdy se vyřeší tyto pozemky a budou převzaty pod Technickou správu komunikací hlavního města Prahy.

Počty cyklistů na stezkách monizorují čidla

Stále ještě novinkou je pak nainstalování přístrojů, které monitorují počet cyklistů pohybujících se na cyklostezkách.

„Monitoring se skládá ze dvou složek. Do chodníku jsou vložené smyčky, ve kterých jsou dvě až čtyři čidla. Z těchto smyček vede kabel následně do plechové bedny, která počet cyklistů zaznamenává,“ přiblížil čtenářům Pražského deníku Pavel Polák princip, na kterém monitoring pracuje.

Takovýchto monitorovacích zařízení je zatím nainstalováno deset, například u Vyšehradského tunelu, u hotelu Hilton nebo u Hlávkova mostu.

Na stránkách Praha cyklistická (http://doprava.praha-mesto.cz) může také každý Pražan najít aktuální denní záznam o počtu lidí, kteří jednotlivými místy projeli.