Novinkou, prosazující se stále častěji na atraktivních místech v centrech měst nebo v nákupních galeriích, jsou takzvané pop-up story. Jde o dočasné originální obchody nebo stánky, které se objevují vedle tradičních prodejen s dlouhodo-bým pronájmem prostor.

„Účelem je upoutat zákazníky netradiční prezentací obchodních ploch při uvedení nového produktu, značky nebo technologie na trh,“ říká Lenka Minářová, mluvčí realitní poradenské firmy Cushman&Wakefield.

Nový koncept často využívají například obchodníci s módou a sportovním zbožím. Podobný obchůdek umístil nedávno v Obchodním centru Letňany světový prodejce sportovní obuvi Foot Locker, letos výrazně expandující na českém i evropském trhu. Populárním pop-upem byl rozlehlý „stánek“ Českého olympijského výboru v ob-chodním centru Quadrio během letní olympiády v Rio de Janeiru. Zákazníci zde mohli nakupovat oblečení značky Alpine Pro, která vytváří kolekce pro české olympioniky. 

Zábava jako součást nakupování

V prostorách Quadria se na čas usídlil i největší český e-shop s módou Zoot. Naopak síť parfumerií Sephora před časem opustila se svým pop-up storem zdi tradičního nákupního centra a zamířila do Galerie Mánes. Na tomto místě letos v létě předváděla své novinky a zároveň pořádala lekce cvičení i značka sportovní obuvi a oděvů Reebok. Do jejího projektu se zapojila také síť prodejen A3 Sport.

„Obchodníci si uvědomují, že zákazníci už nejdou jen za samotným výrobkem, ale jako součást nakupování hledají i zábavu. Zájemci o pop-up store proto vyhledávají originální prostory, které nabízejí nevšední zážitky a dokážou vyvolat emoce,“ popisuje Minářová.

Popupy mívají někdy testovací účel. „Aktuálně zastupujeme například značku Philip Morris, která jde při uvedení svého nového produktu IQOS cestou různých originálně řešených kiosků,“ doplňuje Minářová.

Průkopníkem tohoto trendu na českém trhu bylo Centrum Chodov, které otevřelo první pop-up store už před čtyřmi lety. Jednalo se tehdy o obchod s designovými kousky mladých českých návrhářů. Jejich pop-up se už na první pohled odlišoval od ostatních prodejen centra. Pozornost návštěvníků poutaly například černo-bílé stěny a modely zavěšené na modrých lanech.

Pop-up story se stávají standardem

Jak ukazuje příklad Zootu, pobývajícího nedávno v prostorách Quadria, také internetový obchodníci občas zatouží po přímém kontaktu se zákazníky. „Lidé pracující v reklamě a maloobchodu se neustále zabývají tím, jak značku odlišit od ostatních. Online svět je všudypřítomný a elektronická komerce meziročně narůstá, ale zároveň sledujeme úsilí prezentovat značku jedinečně a neopakovatelně.

Zážitkový marketing stojí na tom, umožnit zákazníkovi vnímat produkt všemi smysly v unikátním prostředí,“ popisuje Dušan Hříbal z realitní firmy 108 Agency. Ta nedávno založila start-up s příznačným názvem The Prostor.

„Naší inspirací byl zahraniční portál www.thestorefront.com, se kterým jsme se dohodli na spolupráci. Takzvané pop-up story se staly u nadnárodních značek standardem a velký prostor pro jejich rozšíření vidím i na českém trhu,“  vysvětluje majitel 108 Agency Jakub Holec.

Od 15 tisíc korun na den si lze pronajmout třeba moderní hausbót na Vltavě, o něco dráž vyjde industriální loft v Holešovicích nebo rozlehlá průmyslová hala bývalé továrny ve Vysočanech za denní taxu od 60 tisíc korun. Pro větší prodejní akce má The Prostor v nabídce historický objekt někdejší Vinohradské tržnice v Praze 2. Na výběr jsou prostory od deseti do zhruba pěti tisíc čtverečních metrů, pronajmout si je lze na den i na několik měsíců.

Co je pop-up store?Pop-up story využívají obvykle značky, které teprve začínají a testují trh, anebo značky, které už jsou na trhu etablované a představují nové kolekce či řady svých produktů.

Touto cestou jde také řada internetových obchodů, které v dočasných pop-up storech umožňují vyzkoušet své výrobky a produktové řady nově uváděné na trh.

Cílem je překvapit zákazníka, zprostředkovat mu kontakt se značkou a podpořit prezentaci a prodej daného zboží.

Ke globálním značkám, které aktuálně využívají tyto služby, patří podle realitní firmy 108 Agency společnosti Nike, Nest-lé, Sony či L´Oreál.