„Praha se dynamicky vyvíjí a s tím přichází i potřeba postupného přizpůsobování veřejné dopravy tak, aby co nejlépe a zároveň efektivně sloužila Pražanům i návštěvníkům našeho města," uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek. Jak konkrétně budou jednotlivé změny vypadat, vypracuje Ropid podle schváleného návrhu harmonogramu. Shodli se na tom radní města.

Nutné budou změny na Praze 6, jejíž dopravní vytíženost letos značně ovlivnilo otevření prodloužené linky metra 
A a tunelového komplexu Blanka. Ačkoliv jsou přípravy teprve v začátcích, už teď jsou známy některé možné varianty změn. O dalších se rozhodne podle výsledků dopravních průzkumů a připomínek veřejnosti. V současnosti se uvažuje o posílení spojů v Ječné ulici a z Vltavské na Letnou. Nové linky by mohly začít fungovat na Praze 11, 
v Petrovicích či Zličíně.

Změny pražské integrované dopravy by se měly dotknout železnice, autobusů 
a tramvají. Naplánovány jsou na začátek příštího července. Ačkoliv jejich plán teprve vzniká, některé varianty jsou známé už nyní.

Město v současné době jedná o zapojení Kladenska od 
1. července 2016 do systému PID. Po Mělnicku by se jednalo o další část středních Čech, která by svůj systém propojila s hlavním městem. V případě, že by nakonec k dohodě nedošlo, jedná Ropid s dalšími městy. „Pokud by nabídku na zaintegrování tento region neakceptoval, jsme připraveni ke stejnému datu pracovat na integraci Nymburska a Lysecka,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Několik variant spojů v tunelech

Velkou novinkou v městské dopravě má být zavedení autobusových linek do tunelového komplexu Blanka a Strahovského tunelu. Ropid v současnosti uvažuje o několika variantách. Nejjasněji se zatím jeví spoj z Dejvické do Letňan, přes Hradčanskou, Pelc-Tyrolku, U Kříže a Prosek. Ostatní zvažované varianty nechce Ropid v současné době zveřejňovat.

„Neradi bychom prezentovali všechny, protože řada z nich má určitá technická omezení, jejich realizace je závislá na mnoha dalších souvislostech, případně na možnosti stavebních úprav v určitých lokalitách,“ uvedl Drápal s tím, že je nutné počítat také s bezpečností provozu a objízdnými trasami pro případ uzavírky tunelů.

Zavedení městské hromadné dopravy pod povrch se po otevření tunelového komplexu Blanka jeví jako logické řešení. Vítalo by ho i sdružení Auto*Mat, které se podporou hromadné dopravy zabývá. „Blanka by měla sloužit i veřejné dopravě. Ve chvíli, kdy nabízí bezkonkurenčně nejrychlejší spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8 a 9, by byla škoda ho nepoužít,“ vysvětlil za Auto*Mat Vratislav Filler.

Vedení Prahy 5 by zase rádo zapojilo Strahovský tunel. „Podporujeme zavedení expresní autobusové linky Strahovským tunelem, která by spojila Anděl s Prahou 6, například Petřinami či letištěm,“ uvedl tamní radní pro oblast dopravy Petr Hnyk. Kromě toho by na pětce uvítali nové minibusové linky na Dívčích Hradech a Mrázovce.

Velké autobusové změny prý Ropid pro příští rok nepředpokládá. I tak ale mohou lidé počítat s rušením, či naopak posílením některých spojů. „Nedomníváme se, že změny v autobusové dopravě budou plošné a významně rozsáhlé, přesto určitě nějaké budou. Aktuálně řešíme například možnosti nového spojení v oblasti Prahy 11 a Petrovic, nebo obsluhu nové zástavby ve Zličíně,“ popsal Drápal.

Více tramvají 
na Letné?

Zásadnějších změn by se naopak mohly dočkat tramvajové linky, a to v rámci připravovaného projektu Jedeme 
v tom všichni. Dva návrhy možných změn by měl Ropid vypracovat do konce roku. Finální návrh, který zapracuje připomínky občanů a městských částí by měl být hotov nejpozději v červnu.

Poslední velké změny provedené v roce 2012 se nesetkaly ve všech oblastech s kladnými ohlasy. Došlo tehdy k zavedení souběhů některých linek. V některých stanicích od té doby dochází ke změně linky stejné vlakové soupravy. Nápravu nepovedených změn MHD očekává Auto*Mat 
i městské části.

„Praha 5 byla jednou z městských částí, která byla při velké optimalizaci linkového vedení MHD v roce 2012 nejvíce postižena. Obyvatelé a cestující z Cibulek, Spiritky, Jinonic nebo Barrandova čekají minimálně na nápravu současného stavu,“ sdělil tamní radní pro dopravu Petr Hnyk.

Vedení sedmé městské části zase požaduje zachování tramvajové linky číslo 12 přes Letenské náměstí, prodloužení linek 19 a 24 a přímé spojení Prahy 7 s Bulovkou. Radnice tak zopakovala své požadavky ze začátku letošního roku. Změny v MHD, které tehdy Ropid připravil v souvislosti se zahájením provozu prodloužené linky metra A, nevešly v platnost. Na magistrát tehdy dorazilo na tři tisíce připomínek. Po tomto neúspěchu tak letos v červenci vystřídal na pozici ředitele Ropidu Pavla Procházku Petr Tomčík.

Nový projekt by podle vedení města neměl opakovat staré chyby. „Minulý plán vznikal spíše jako monstrprojekt dopravních plánovačů, než aby vycházel vstříc potřebám a zájmům cestujících. Postup musí být přesně opačný,“ uvedl radní magistrátu Petr Dolínek. Ropid proto plánuje ve velké míře zapojit do příprav také městské části a občany. V první fázi změn, které by měly nastat na začátku příštích letních prázdnin, nyní sbírá vedle informací z dopravních průzkumů také náměty a připomínky.

Zapojí se radnice 
i obyvatelé

Nové vedení Ropidu si už nechalo zpracovat anketní průzkumy, ze kterých získávají informace o různých směrech cestujících. Na příští měsíc navíc naplánovalo sčítání cestujících v metru a průzkum noční dopravy. Na návrhu nového fungování MHD má Ropid spolupracovat s dalšími organizacemi. Kromě dopravního podniku se má do příprav řešení zapojit také Technická správa komunikací a odborníci z Českého vysokého učení technického.

V nejbližší době plánuje vedení Ropidu začít sbírat podněty od obyvatel. Lidé budou moci své náměty a připomínky vyjádřit skrze ankety na webových stránkách organizace. Akci plánuje Ropid podpořit vydáváním informačních letáků vyvěšovaných 
v tramvajích a na zastávkách.

„V okamžiku, kdy vznikne konkrétní návrh, předpokládáme, že ve spolupráci s městskými částmi budeme pořádat i setkání s občany. Zejména tam, kde bude nový návrh předmětem nesouhlasných stanovisek,“ popsal další průběh příprav Drápal. O konkrétních plánech by se lidé měli dozvídat průběžně.

Harmonogram příprav a změn11. listopadu 2015: sčítaní cestujících v metru, provedení průzkumu a vyhodnocení

13. a 14. listopadu 2015: průzkum noční dopravy

13. prosince 2015: úpravy jízdních řádů spojů MHD v návaznosti na celorepublikovou změnu jízdních řádů

1. března 2016: vyhodnocení a úpravy nočních linek MHD

1. července 2016: zapojení Kladenska do systému PID, změny tramvajové dopravy, projekt „Jedeme v tom všichni", změny autobusových linek 
v různých částech Prahy, které budou reagovat na změny tramvají a zapojení Kladenska, zavedení nových autobusových linek, které povedou tunely městského okruhu