S vámi o vašich problémech. To bylo motto páteční diskuse v rezidenci primátora. Úvodního slova se chopil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Zdroj: Deník

„Praha je něco, co nás těší, z čeho máme radost. Má ale zdroje, které neumíme využít. Věci tu přežívají maximálně jednu koalici,“ řekl Prouza. Tím otevřel diskusi o jednotlivých tématech, kterými by se měla Praha zabývat.

ZDRAVOTNICTVÍ


Redaktorka Deníku a moderátorka setkání skloňovala jméno premiéra Andreje Babiše (ANO) nejen v této souvislosti několikrát, Hřib zase

Panelisté Pražského deníku
Zdeněk Hřib (Piráti) primátor
Adam Scheinherr (Praha sobě)    náměstek pro dopravu
Ondřej Boháč ředitel IPR
Tomáš Prouza prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

několikrát odvětil, že řada problémů neleží na magistrátu, nýbrž na druhém břehu Vltavy v Poslanecké sněmovně. „Hlavně na záchranku dáváme více než ostatní kraje. Ke každé jízdě přidáváme dvě koruny, ročně je to 310 milionů. Od města má navíc slíbené nové sídlo,“ uvedl Hřib.

Na rozdíl od jiných krajů Praha není zřizovatelem nemocnic. Od ledna však bude majitelem Nemocnice na Františku. „Vyzval jsem pana premiéra, abychom si přestali posílat dopisy a začali se bavit věcně,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „O úroveň níže s jeho ministry je ale práce velmi konstruktivní,“ dodal.

Na program vzápětí přišlo rušení pohotovostí, ta v Malešicích se totiž stěhuje na Vinohrady. Podle Hřiba je to ale v kompetenci městských částí a magistrát do toho nemůže mluvit.

Hlavní město na pohotovosti vynakládá 31 milionů korun ročně a více na ně již nedá. „Důležitá je dojezdová doba. Dnes se musí pohotovost dělat ve velkých nemocnicích, kde je vybavení dostupné,“ dodal Hřib s tím, že pohotovost bude i v Nemocnici na Františku.

Dotaz z publika položil i ředitel nemocnice Motol Miloslav Ludvík. „Pohotovost je podfinancovaná, měla by sloužit k tomu, aby se urgenty nezahltily,“ řekl Ludvík. „Této debaty jsem se bál,“ reagoval pražský primátor s tím, že otázka nemá jednoduché řešení.

Podle primátora Hřiba má být pohotovost s urgentním příjem propojená, debata se má ale vést společně s ministerstvem zdravotnictví a pojišťovnami, které mají spravedlivě platit.

SMART CITY

Ústřední pirátské téma Smart City má magistrát rozdělen do dvou okruhů, jeden představuje digitalizaci jednotlivých agend města a druhý využívání technologií a dat pro pohodlnější život Pražanů.

„Pro druhý okruh připravujeme Portál Pražana,“ představil Hřib svou chloubu s tím, že tento portál nahradí fyzickou návštěvu úřadu. Různé pokusy jako chytré lampičky a lavičky jsou podle něj pouhé hračky. „Některá data ale stále nejsou přístupná s nejrůznějšími výmluvami ohledně autorských práv,“ vysvětlil Hřib. „My bychom měli být centrem inovací, a ne se nechat táhnout ve vleku,“ dodal Hřib.

Řeč přišla i na to, že k chytrému městu patří i chytré a efektivní plánování. „Jak zamezíte tomu, že řada chodníků a silnic je po opravě často znovu rozkopaná,“ ptal se výkonný ředitel Penta Real Estate Petr Palička.

„Víme o tom a máme připravený systém, do kterého firmy a majitelé sítí budou moci zadat, kdy se chystají na opravu, výměnu a podobně. Další firmy pak budou moci naplánovat své práce podle toho,“ odpověděl mu primátor.

DOPRAVA

Podle magistrátu je eliminování aut z centra jednoznačným přínosem. „Mariánské náměstí má být zavřené pro dopravu. Nepotřebujeme, aby zde parkovali papaláši se svými superby a SUV,“ řekl primátor.

Dalším případem jsou uzavírky přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Ty podle Hřiba ukázaly, že mají smysl. „Důvodů, proč nechat oblast otevřenou pro tranzitní dopravu, není mnoho,“ řekl Hřib. Ovšem jak ředitel IPR Ondřej Boháč, tak náměstek Scheinherr podpořili názor primátora. „Jsme pro, je to nutný trend,“ shodli se.

Radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se snaží podle svých slov napravovat zanedbaný stav silnic a mostů. „Převzal jsem dopravu v situaci, kdy spadla Trojská lávka a další tři mostní konstrukce byly v havarijním stavu. Nyní stavíme lávku novou a žádný most již v havarijním stavu není,“ pochlubil se Scheinherr.

Na setkání Scheinherr jednoznačně uvedl, že do konce volebního období se už budou stavět dvě stanice metra D (Pankrác a Olbrachtova) a poběží rekonstrukce Libeňského mostu.

Začátkem příštího roku začne oprava spodní části Barrandovského mostu, vozovka přijde na řadu rok poté a vyžádá si uzavření jednoho pruhu ze čtyř. „Musíme se k tomu postavit čelem. Noční můrou to nemusí být. Rozhodně nedojde k jeho uzavření,“ řekl Scheinherr.

PLÁNOVÁNÍ A ROZVOJ

Současná koalice prosazuje město krátkých vzdáleností. „Polovina problémů leží ve Středočeském kraji, vznikají denní dojížďkou do Prahy. Jsme ostrovem uprostřed Středočeského kraje,“ řekl ředitel IPR Boháč. Podle něj by v metropoli mohlo vzniknout 10 regionálních stavebních úřadů, a ne současných 22. Proti jejich zrušení se totiž postavily samotné městské části.

„Nemyslím si, že stavební úřad v Uhříněvsi má kapacitu na to, aby posuzoval velké silniční stavby,“ myslí si Scheinherr. 

Podle Boháče mají politici velkou šanci něco předvést, skončí ale ve smyčkách různých komisí a zdlouhavých legislativních procesů. Praze by tak pomohla větší centralizace, shodli se řečníci. Podle Hřiba by mohl spoustu věcí vyřešit stát.

CESTOVNÍ RUCH

Podle ředitele IPR Ondřeje Boháče je cestovních ruch ekonomicky velmi přínosný segment pro město i místní podnikatele. „Osm milion turistů chce najednou vidět pět ulic. Měli bychom zatraktivňovat i jiné části města, dnes už se tolik nejezdí za památkami,“ dodal Boháč s tím, že je potřeba tento segment kultivovat.

„Není možné, aby se tu turisté proháněli v bizarních dopravních prostředcích, aby si na královské cestě koupili masku Hitlera, fotili se s pandou a rušili rezidenty opileckým pokřikováním,“ dodal Hřib.