U Břežan se nachází několik výzkumných center, třeba biomedicínský Biocev, Středočeské inovační centrum nebo laserové centrum ELI Beamlines, které bude v úterý oficiálně otevřeno. Propojující silnice by mohla podle hejtmana být hotová nejdříve zhruba za sedm let.

Nová silnice a navazující propojení mají spojit oblast s břežanskými centry s plánovaným depem metra D, jehož trasa by podle odhadů mohla být dokončena okolo roku 2025. Dopravní řešení bude rozděleno na tři úseky. Jeho součástí bude i zhruba 40 metrů dlouhý most přes Vesteckou spojku, který má právě zajistit napojení silnice na depo.

„Stavbu nejsme schopni financovat z rozpočtu Středočeského kraje. Nabízejí se dvě možnosti – evropské peníze, nebo ty ze Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl hejtman.

Studii na projekt nechaly připravit obce Vestec, Dolní Břežany a Zlatníky – Hodkovice. Kraj teď naváže s přípravou projektu, který také musí získat kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).

Náklady na plánovanou stavbu metra D, které povede z náměstí Míru do Písnice, včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Na novou linku metra chce Praha žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z Evropské unie.