Vědci vyřešili otázku kosmického záření, přichází z jiné galaxie

Skupině vědců spojených s Observatoří Pierra Augera v Argentině, s nimiž spolupracují i čeští badatelé, se podařilo najít odpověď na otázku o původu kosmického záření. Nad tímto problémem si odborníci lámali hlavu od 60. let 20. století, kdy byla potvrzena existence částic kosmického záření.

21.9.2017

Díky výpočtům a experimentům na observatoři se ukázalo, že částice mají původ mimo naši galaxii. Objev popisuje článek, který 22. září vyjde v prestižním vědeckém časopise Science. Informovala o tom Akademie věd ČR, jejíž vědci s observatoří spolupracují.

Částice kosmického záření jsou jádra chemických prvků od vodíku po železo. Vědci se zaměřili jen na ty z nich, které mají energii nad dva jouly. Těch k nám nepřilétá mnoho a je náročné je spolehlivě detekovat. Přesto se vědcům podařilo zjistit, odkud tyto částice míří. Původ nemají v naší galaxii, ale v jiné části vesmíru, kde se nachází více galaxií. Přesně to určit nelze, protože při letu na takovou vzdálenost může částice odklonit magnetické pole.

Profesor Karl-Heinz Kampert z univerzity ve Wuppertalu, který je zároveň mluvčím Observatoře Pierra Augera, považuje objev za zásadní. "Nyní jsme výrazně blíže k vyřešení záhady původu těchto podivuhodných částic. To je pro astrofyziku otázka značného významu. Naše pozorování přinášejí přesvědčivý důkaz, že místa urychlení částic na tak velké energie se nacházejí mimo naši galaxii," uvedl.

Výzkum v argentinské observatoři tímto objevem nekončí. Nyní se observatoř výrazně modernizuje, aby mohla zkoumat i částice kosmického záření s ještě větší energií. Původ záření by se z nich dal odhalit přesněji, ale jsou ještě vzácnější než ty s energií nad dva jouly. "Zjistili jsme, že z vesmíru se k nám dostávají rekordně energetické částice s milionkrát vyšší energií, než jaké dokážeme připravit na největším pozemském urychlovači. Příroda je stále dokonalejší než člověk a my díky tomu můžeme testovat chování hmoty," okomentoval to ředitel Fyzikálního ústavu AV ČR Michael Prouza.

Observatoř v Argentině je s českou vědou spojená velmi úzce. Na její stavbě a provozu se podíleli a podílejí pracovníci Fyzikálního ústavu AV ČR, Univerzity Karlovy a Univerzity Palackého v Olomouci. "Nejvýznamnějším českým příspěvkem ke stavbě observatoře byla dodávka a instalace zrcadel pro více než polovinu dalekohledů fluorescenčního detektoru," uvedla Akademie věd v tiskové zprávě. Čeští vědci se podílejí i na analýze dat pro hledání zdrojů kosmického záření, na určování druhů přilétajících částic nebo na sledování průzračnosti atmosféry.

Observatoř byla postavena v letech 2000 až 2008, částečný provoz v ní začal ještě před dokončením v roce 2004. Jméno má po francouzském fyzikovi Pierru Victorovi Augerovi, který zkoumal kosmické záření a jevy v jaderné fyzice.

21.9.2017 VSTUP DO DISKUSE

Hasiči a záchranáři zasahovali 20. ledna při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě v Praze. Pražská záchranná ošetřila devět zraněných, z toho pět těžce. Mezi zraněnými jsou i dva hasiči. Dva lidé při po

Lidi jsme museli zachraňovat postupně, říkají hasiči o požáru hotelu

Videosouhrn Deníku – pondělí 22. ledna 2018

Moře trávy, tři zahradníci za mřížemi a Drahoš i Pavlásek na Slovácku: videa dne

Muž se ve výtahu pokusil znásilnit ženu. Ubránila se slzným sprejem

/VIDEO/ Až pět let pobytu za mřížemi hrozí v případě dopadení a odsouzení muži, po kterém pátrá policie. Vyšetřují totiž pokus znásilnění, ke kterému došlo na konci listopadu ve výtahu v domě v ulici Bínova na pražském Střížkově. Žena se však ubránila a muži se podařilo utéct. Kriminalisté o případu informovali až dnes.

Vše, jen ne nudné exponáty. V muzeu naučí vařit, v zoo zbaví fobií

/INFOGRAFIKA/ Muzea a další instituce se všemožně snaží, aby se k nim návštěvníci vraceli. Zemědělské muzeum pořádá lekce vaření tradiční české kuchyně, v zoo nabízejí kurz, kde se můžete zbavit fobie například z pavouků nebo hadů

Praha 2 nabídla lidem z hotelu náhradní ubytování. Policie šetří příčinu požáru

Lidem z hotelu Eurostars David, který včera zachvátil požár při kterém zemřeli čtyři lidé, se rozhodla pomoci Praha 2. Už včera byla na místě starostka Jana Černochová společně s kolegy z krizového štábu. Lidem z hotelu městská část zajistila náhradní ubytování. Dnes budou na místě vyšetřovací týmy hasičů a policistů, kteří budou zkoumat příčinu požáru.

Ptáky v zimě nekrmte pečivem. Může je dokonce i zabít

V Praze i v dalších částech České republiky se výrazně ochladilo. Lesy hl. m. Prahy proto jako každou zimu na nejen žižkovský park Vítkov umístily asi 20 veřejných ptačích krmítek. Dosypávat do nich můžete i vy, ale především zrní. V žádném případě opeřencům nedávejte pečivo. Mohlo by je otrávit.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.