„Šlápli jsme billboardové lobby na kuří oko. Ve snaze o zachování obrovských zisků z venkovní reklamy začala tato lobby přelepovat námi objednané reklamní plochy. Když teď někde uvidíte bílý billboard, je to dost pravděpodobně billboard TOP 09. Pokusem ovlivnit výsledek voleb se nenecháme odradit," reagoval dotčený primátor na adresu Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který ho z poutačů nechal zmizet.

A proč se o billboardy krátce před volbami vede takový boj? Za vším stojí Pražské stavební předpisy, které v létě schválila Rada města a které mají vstoupit v platnost už 1. října letošního roku. Jedná se o nařízení, jež upravuje například výškovou hladinu budov, šířku chodníků, vhodné odstupy staveb od hranice pozemků, ale také vzhled uličního stromořadí nebo regulaci reklamy.

Co jsou to Pražské stavební předpisyCelým názvem Návrh nařízení Rady HMP, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze. Nahradí dosud užívanou vyhlášku č. 26/1999 Sb. Hlavního města Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu a současně nahradí vyhlášku č.501./2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území.

Pražské stavební předpisy jsou provádějící předpis ke stavebnímu zákonu, jsou tedy spolu s Metropolitním plánem a Manuálem veřejných prostranství jedním ze stěžejních dokumentů, který bude určovat podobu a rozvoj města. Kromě regulace reklamy omezují výšku budov, rozšiřování města na úkor volné krajiny, upřednostňují zástavbu proluk a nevyužívaných území.

Pražské stavební předpisy (PSP) schválila Rada hlavního města letos 15. července s účinností od 1. října tohoto roku. Od 30. září budou PSP k dispozici v tištěné podobě na výdejně dat Institutu plánování a rozvoje Praha.

Reklama by neměla ohrožovat urbanistický ráz města, bezpečnost silničního provozu a v památkových zónách by velikost nosiče neměla přesáhnout čtyři metry čtvereční. V ostatních případech by pak poutač neměl převyšovat výšku šest metrů čtverečních a nosiče, kterým vyprší stavební povolení, nedostanou nové. To je 
trnem v oku provozovatelům reklamy.

„Pokud by dokument vstoupil v platnost, bylo by to pro nás likvidační. Vnímáme to jako partyzánskou 
akci pana Hudečka, a tak využijeme všech zákonných možností, jak se bránit,“ říká výkonný ředitel společnosti BigBoard George Kisugite a doplňuje, že předpisy zvýhodní konkurenční společnost JCDecaux. Ta spravuje městský mobiliář 
a má s městem uzavřenou smlouvu a to už od poloviny 
90. let.

„Ani jednou se nestalo, aby nás nebo jiné profesní svazy někdo kontaktoval. I my vnímáme, že by bylo potřeba reklamu určitým způsobem rozumně regulovat. Praha by si měla nejdříve vypracovat nějakou studii než začne něco zakazovat. Jako to udělalo Brno a Ostrava. Města vědí, kolik je reklamních panelů, kde jsou a mohou na to reagovat. V tomto případě se jedná o bezhlavý plošný zákaz,“ říká Kisugite a upozorňuje, že skvělým příkladem je Praha 6, která díky interním směrnicím není zahlcena zbytečnou ani černou reklamou.

Stížnost i na ministerstvu vnitra

Společnost BigBoard, která je členem reklamního svazu, již odeslala dopis s žádostí o zrušení stavebních předpisů na ministerstvo pro místní rozvoj, stěžovala si prý i na ministerstvu vnitra a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Pokud by předpisy skutečně za zhruba dva týdny vstoupily v platnost, zváží společnost i arbitráž, ve které bude žádat až miliardu korun. Primátor však trvá na tom, že je nutné aktualizovat zastaralou vyhlášku 
a novelizovat stavební zákon. „Nový stavební předpis v horizontu deseti let městu ušetří desítky milionů korun. Nehledě na to jsem přesvědčen, že billboardy do města nepatří,“ uvedl Hudeček.

Jenže problém s předpisy měli i zastupitelé na svém zasedání minulý čtvrtek. Chtěli odložit účinnost jejich platnosti až na 1. leden 2016. Celkem 63 jich hlasovalo pro odložení a pouze dva pro dodržení plánovaného termínu.

„Stavební předpisy jsou paskvil"

„Stavební předpisy jsou paskvil, který má umožnit zahustit zástavbu v Praze 
a umožnit spřízněným developerům dokončit projekty, které nyní porušují zákon nebo územní plán. Je to další posun ve prospěch investorů a developerů proti občanům Prahy,“ uvedl lídr pražských sociálních demokratů Miloslav Ludvík.

Rozporuplný dokument se proto v úterý ocitnul opět na stole radních. Návrh na odložení účinnosti opět neprošel. Rada se jím přesto bude zabývat i příští týden.

Nově optimalizuje například pravidla pro odstupy staveb od hranice pozemku, zavádí výškové limity a vrací se k tradičním instrumentům plánování města - uliční a stavební čáře. Předpis přináší jasná pravidla pro vymezování veřejných prostranství a jejich kvalitativní standard. Podrobně se věnuje například uličním stromořadím nebo regulaci reklamy.

Další střet: kampaň Okradená PrahaV Praze se v posledních týdnech také objevily desítky billboardů s nápisem „Pražane, i ty přicházíš o peníze" a odkazem na web www.okradenapraha.cz. Ty upozorňují na údajně nevýhodné smlouvy týkající se reklamy, které Praha v 90. letech uzavřela se společností JCDecaux. Za iniciativou stojí firma BigBoard, která uvedla, že nové stavební předpisy francouzskou firmu zvýhodňují a zajišťují jí exkluzivitu.

„Mají smlouvu, která říká, že mohou mít veškerou reklamu do devíti metrů čtverečních na zhruba ve dvou třetinách území města. Pokud to zkombinujete s tím, co říkají předpisy o maximální výšce poutače šest metrů, je jasné, že by měli monopol," říká George Kisugite. To ale společnost JCDecaux odmítá.

„Zdůrazňujeme, že i JCDecaux bude novou regulací výrazně dotčena. Vedle městského mobiliáře totiž provozujeme reklamu i na nosičích, kterých se regulace dotkne. Přesto jsme připraveni na rozdíl od firem sdružených ve svazu respektovat politické rozhodnutí vedení Prahy, respektive vést dialog na bázi smluvních partnerů bez vytváření jakýchkoli tlaků," uvedl ředitel Pavel Slabý.

Čtěte také: Hudeček: TOP 09 se bude právně bránit proti přelepování plakátů