„Monča má Valentýna ráda, takže jsem jí koupil na slevovém serveru květiny s donáškou. Zítra ráno je dostane do práce," popsal třiadvacetiletý student. Ten je rád, že ušetřil. Díky padesátiprocentní slevě zaplatil za květiny pouze 300 korun. A jak potvrzují marketingoví specialisté ze slevových serverů, podobně jako Petr Kuba smýšlí další tisíce Pražanů.

„Do této doby jsme prodali tisíce voucherů s tematikou Valentýna. Mezi nimi byly například romantické večeře při svíčkách, značkové šperky či květiny s doručením," vyjmenovala Deníku nejčastěji prodávané dárky Hana Sakalová, specialistka pro slevový portál Hyperslevy.cz.

Mirek Hlaváček, marketingový ředitel Zapakatel.cz, potvrzuje oblibu valentýnských stálic romantických večeří, které Pražané kupují nejčastěji s padesáti- až šedesátiprocentní slevou.

„Kromě toho ale Pražané kupují i poukazy na luxusní vířivky, pánové objednávají šperky a dámy se snaží oslnit ateliérovým focením nebo roztomilými hrnečky," sdělil Pražskému deníku Mirek Hlaváček.

Lidé utratí asi 1000 korun

Během valentýnských akcí prodejci zaznamenávají také zvýšený zájem o šperky, luxusní spodní prádlo a romantické víkendové pobyty v lázních.

A kolik podle obchodníků hodlají Pražané utratit za dárky s valentýnskou tematikou? Aleš Kotek, marketingový ředitel Vykupto.cz, Deníku prozradil: „V průměru to je rovných 1 000 korun, v porovnání s jiným obdobím je to zhruba dvacetiprocentní nárůst."

Na Slevomatu je to podle marketingové manažerky Jany Zahradníčkové 700 korun a na slevovém serveru Hyperslevy.cz je to přes 1 200 korun.

V posledních letech se také mění nákupní zvyklosti. Lidé už nekupují první věc či akci, kterou na slevovém portálu vidí. „Chtějí více informací. Ještě před pár lety bylo tradičním nákupním chováním, že zákazník např. koupil masáž a pokud byla v Praze, zákazník konkrétní lokalitu neřešil. Dnes to ale neplatí. Pražané si vybírají nejen zboží či službu, ale i její dostupnost," shrnula nákupní zvyky Sakalová.

Lidé jsou vystaveni tlaku byznysu

Rozhovor s Martinem Potůčkem, sociologem a pedagogem z Univerzity Karlovy.

Jak podle vás většina společnosti vnímá svátek svatého Valentýna? Je to svátek zamilovaných, nebo spíš obchodníků?

Samozřejmě oslovuje především ty zamilované. Těch ale nebude většina. Ovšemže i ostatní jsou vystaveni zřetelnému tlaku byznysu, aby něco nezanedbali a odpovídajícím způsobem zareagovali. Tedy především sáhli do svých peněženek…

Které věkové skupiny nejvíce podléhají lákadlům v podobě dárků s valentýnskou tematikou?

Láska prý kvete v každém věku. Nicméně vzhledem k tomu, že citové bouře prožívají více přece jen ti mladší mezi námi, nebudu asi daleko od pravdy, že právě mezi nimi se najde zákazníků více. Už i proto, že jde o relativně novou, ze zahraničí importovanou tematiku, s níž ti dříve narození neměli příležitost se setkat právě v době svého mládí.

Oslavíte zítra i vy tento svátek zamilovaných?

Určitě. Prací.

ANKETA: Které místo v Praze je pro vás nejromantičtější?

Iva Blažková

Je to asi Petřín a přilehlé zahrady. Valentýna ale slavit nebudu, budu v práci. Už to tak neprožívám, myslím, že jsem věkově jinde. Nevyužila bych ani žádné valentýnské nabídky ze slevových portálů.

Arian Nadri

Nejromantičtější místo je podle mě Vyšehrad. Tento rok tam ale slavit Valentýna asi nebudu. Spíše vzhledem k počasí zůstanu doma. Slevové portály jsem nikdy nevyužíval, možná v budoucnu.

Tomáš Vančo

Vyšehrad, půjdeme tam s přítelkyní na procházku. Je tam krásná vyhlídka. A slevové portály a Valentýn? Dostal jsem od přítelkyně poukaz na hodinovou návštěvu vířivky a sauny.

Luděk Zeinert

Petřín. Nejen proto, že je to blízko mého bydliště. Zima mi vůbec nevadí, rád se tam vydám v tomto počasí na procházku. Slevové portály na Valentýna neplánuji využít, možná k jiné příležitosti.