Práce by prý mohly začít do dvou let a v první fázi si vyžádají náklady zhruba 200 milionů korun. Konkrétně do jednoho roku je předpoklad získání stavebního povolení a rok na to pak vysoutěžení dodavatele a začátek prací. Odhaduje to radní hlavního města pro kulturu a památkovou péči Jan Wolf (Trojkoalice, KDU-ČSL).

Horní část si bude muset počkat déle. Především kvůli tomu, že původní architektonický plán počítá s návratem tramvají do úseku od Vinohradské k Vodičkově a Jindřišské. Tuto variantu však už hlavní město, ani Praha 1 nepodporují. Městská část chce tramvaje přesunout do Washingtonovy, přes Vrchlického sady a kolem haly hlavního nádraží. A tento záměr už prosadila i na úrovni Hlavního města. „Pro horní část bude potřeba nové připomínkové řízení a nový projekt," domnívá se starosta jedničky Oldřich Lomecký (TOP 09).

Více prostoru a lepší prostupnost pro pěší, zeleň, téměř žádná auta. Počátku nové éry Václavského náměstí se Pražané i návštěvníci metropole dočkají snad už za tři roky. O rok dříve by prý mohly začít práce v dolní části náměstí. Po deseti letech přešlapování na místě a podle deset let starého, ale do jisté míry stále aktuálního a hlavně vítězného architektonického plánu.

„Od záměru výstavby hromadných podzemních garáží bylo již před časem v jiném záměru upuštěno pro jejich velmi komplikovanou výstavbu, neefektivnost a v neposlední řadě pro pravděpodobné další generování dopravy do centra města," připomněl radní hlavního města pro kulturu a památkovou péči Jan Wolf (Trojkoalice, KDU-ČSL) s tím, že by tento fakt mohl práce podstatně urychlit.

Hotovo do roku 2018?

Kdy tedy bude s první fází hotovo? Radní Wolf by rád stříhal pásku do příštích komunálních voleb, tedy do roku 2018. A čeho se konkrétně dočkáme? Podle Wolfa se v první řadě počítá s obnovou laviček, kterých je na náměstí zhruba osm desítek. Zapracují na nich známí umělci. Jistý prostor ale mají slíbený i studenti uměleckých škol. „Umělci dostanou do značné míry volnou ruku," vysvětlil radní.

Architekt Petr Kučera z ateliéru Cigler Marani Architects konstatoval, že stávající chodníky jsou příliš úzké a navíc křoviny, vysazené nyní ve středu prostranství „brání příčným vazbám v náměstí."

„Nové chodníky budou dvakrát širší, na úkor nynějších ploch pro automobily. Počítáme s rozdělením chodníku do dvou pruhů. Jeden pruh má být rychlý, pro průchod kolem výloh. Ten druhý pak bude sloužit pro umístění předzahrádek a uličního mobiliáře. To vše mezi dvěma stromořadími. Středový zelený pás křovin pak nahradí dlažba pro pobytový prostor," vysvětlil Kučera.

Horní část naváže na Vinohradskou

Rekonstrukce horní části náměstí zatím není na pořadu dne a to se zřejmě v nejbližších několika letech nezmění. Hlavní otazník visí nad návratem tramvají do těchto míst.

Projekt by mohl navázat na blížící se revitalizaci Vinohradské třídy, kterou právě připomínkují místní obyvatelé. Značná část z nich si přímé propojení náměstí s Vinohradskou přeje.

Původní architektonický záměr, tedy návrat tramvají do úseku od Vinohradské k Vodičkově a Jindřišské, ale Praha 1 zamítla a svou vůli prosadila i na úrovni hlavního města.

Podle radního Wolfa by ale bylo dobré přetnout tramvajovým spojením pro dnešní potřeby nešťastně umístěnou Severojižní magistrálu. Důvodem má být právě kýžené a slovy Wolfa přirozené spojení Vinohradské ulice s Václavským náměstím.

Tramvaje ano, ale jinudy

„To ovšem neznamená, že by se tramvaje měly vrátit na Václavské náměstí. V úvahu připadá napojení směr Hlavní nádraží či Opletalova ulice před Hlavním nádražím, kde dodnes zbytky kolejí jsou," nastínil radní.

Praha 1 už dříve prosadila přesměrování tramvajové trati do Washingtonovy, Vrchlického sady a kolem Hlavního nádraží.