„Vysoký krevní tlak zjistíme přibližně u sedmi procent lidí, kteří nejsou nikde léčeni a myslí si, že jsou zdraví. Podobně je tomu i u cholesterolu. Zvýšený cukr zjistíme u tří procent návštěvníků preventivních akcí. Stává se také, že odhalíme další závažné zdravotní problémy," uvedla Věra Adámková, přednostka Pracoviště preventivní kardiologie IKEM.

Onemocnění srdce ovlivňuje příjem soli. „Reálná spotřeba soli v republice je alarmující. Každý Čech sní za rok šest kilogramů soli, na den tak připadá 16,5 gramu," podotkla Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu. U pacientů s vysokým krevním tlakem vede snížení soli o tři gramy denně k výraznému snížení systolického tlaku a mozkových příhod o třináct procent.

Doporučená spotřeba soli podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je u rizikových pacientů (diabetici, hypertonici) jen tři gramy soli za den oproti pěti gramům u zdravé populace.

Polovina mužů má nadváhu

Alarmující je také, že pouze deset procent Čechů má dostatečnou pohybovou aktivitu. Proto není divu, že máme 17 procent obézních mužů a žen. Nadváhou trpí podle statistik 50 procent Čechů a 30 procent Češek.

„Všechny tyto rizikové faktory je nutné začít co nejvíce eliminovat. Proto jsme se rozhodli spolu s kolegy z WHO, SZÚ, ale i mladými studenty z Klasického gymnázia Modřany, kteří zpracovali pod vedením svých profesorů cvičební metody pro začátečníky, pokročilé, ale i pro naše pacienty, ukázat, co by Češi měli ve svém životě změnit, aby se jejich zdravotní stav zlepšil nebo alespoň nezhoršoval," uvedl Aleš Herman, ředitel IKEM.

Odborníci doporučují ke snížení rizika vyplývající z vysokého krevního tlaku konzumovat zdravou a vyváženou stravu, omezit příjem soli pod pět gramů denně, pravidelně se pohybovat, nekouřit, omezit konzumaci alkoholu, zvládat stres a pravidelně kontrolovat tlak. V pátečním odpoledni si svůj zdravotní stav přišlo nechat prověřit několik stovek lidí.

Primátorka Krnáčová: V létě budu možná běhat do práce

Nabídku bezplatné prohlídky pro příchozí, která se uskutečnila v pátečním odpoledni na Václavském náměstí, zahájila netradičně pražská primátorka Adriana Krnáčová. Usedla na připravený cyklotrenažér a pět minut šlapala intenzivně do pedálů. Když z kola sesedla, nebyla téměř zadýchaná a v dobré náladě odpovídala na naše dotazy.

Jak jste jela rychle?

Čo ja viem. (Začala slovensky, ale pak už mluvila jen česky). Já nevím, opravdu. 

Šlapala jste rychle a v závěru jste zrychlila a ještě s úsměvem na rtech. A nejste zadýchaná.

To nebylo náročné, vždyť jsme jeli jen pět minut.

Vaším koníčkem je běh. Pořád zvládáte ve své funkci běhat?

Pořád ano. Snažím se tak třikrát týdně ráno vyběhnout.

Běžíte do práce, tam se vysprchujete, převléknete a jdete řídit Prahu?

To jsem původně myslela, že by to šlo. Ale zatím se to nepodařilo. Možná v létě to vyzkouším, teď to nejde.

close Podle odborníků z IKEM se při preventivních akcích najde až se sedm procent těch, kteří po svém kardiovaskulárním onemocnění nevědí a dozvědí se tak o něm poprvé zoom_in

Když ráno běžíte, myslíte u toho na práci?

Ne, vůbec.

To jde?

Jasně. Koncentruju se na běh, to je jako meditace. Od určitého okamžiku už nemyslíte na nic. Běžíte v určitém tempu a běžíte a běžíte.

Neláká vás maraton?

Teď ne, to bych nedala, na maraton je třeba pořádně natrénovat. Ale předloni jsem uběhla pražský půlmaraton (21 km – pozn. red.).

V jakém čase?

Něco přes dvě hodiny.

Smekám. To je váš nejlepší výkony v životě?

Ale kdepak! Nejlepší výkon jsou moje tři děti.

Ty jsou už ale starší.

Ale to byl výkon. Nezlobte se na mne, ale vychovat tři děti, to není tak marné. Co je to oproti tomu nějaký maraton?

Kolik vás děti stály sil?

Celý můj dosavadní život. A pořád to síly potřebuje. Tím, že jsou dospělé, to nekončí, přijdou vnoučata. Heleďte, to je práce jak na kostele.

Jaké další aktivity má primátorka zapsané v diáři?

Hraju golf a cvičím jógu.

Vy máte vysoký cholesterol, že?

Mám. Proto běhám, proto cvičím. Jednou ročně kontrola. Mám vysokou hodnotu, ale někteří doktoři říkají, že mám to tělo tak nastavené a že jiné hodnoty mám v pořádku, ať si s tím nedělám hlavu. Ale jídelníček se snažím upravovat.

Pravidelná strava je u vás ale asi složitá?

A víte, že ani ne. Balím si jídlo krabiček dost často.

Jste kytkožroutka? Myslím, zda odmítáte maso?

Nejím tmavé maso, jen bílé - kuře a ryby. Masu se snažím vyhýbat. Ale hlavně mám ráda ten pohyb.