Od začátku letošního léta mají wi-fi v okruhu několika desítek metrů také rušnější tramvajové zastávky. Do konce roku by jich mělo být kolem tří set. Brzy se k nim má přidat zmíněná šestice stanic metra. Přesný termín spuštění zkušebního provozu zatím Dopravní podnik nechce sdělit. „Oficiální představení projektu zákazníkem očekáváme v průběhu příštího týdne,“ vzkázala Romana Černá ze společnosti ČD Telematika, která internet v metru zavádí a bude provozovat.

Uživatelé budou mít přímý přístup

Kromě instalace centrálního ovladače, „vysílačů“ v jednotlivých stanicích a dalšího hardwaru je součástí zakázky i provoz bezpečnostně informačního systému, který bude cestujícím přes nové wi-fi posílat do mobilů či tabletů zprávy o pražské dopravě, případně varování při mimořádných situacích.

Uživatelé budou mít zároveň přímý přístup na veškeré internetové stránky mimo web dopravního podniku. Přinejmenším do závěru zkušebního období na konci roku 2019 by nemělo být zapotřebí žádného přístupového hesla ani registrace s využitím například Lítačky, o čemž se údajně uvažuje do budoucna.

Expert: Pilotní projekt je neekonomický

Systém má mít zpočátku kapacitu pro víc než 30 tisíc současných uživatelů při rychlosti připojení 300 Mb/s. Rychlost by přitom měla postupně narůstat.

Podle šéfredaktora odborného serveru Lupa.cz Davida Slížka je ale pilotní projekt Wi-fi v pražském metru z ekonomického hlediska víceméně nesmyslný: „Město delší dobu vyjednává s mobilními operátory, kteří by podle předběžné dohody měli zaplatit pokrytí celého metra včetně tunelů mobilním signálem, díky kterému se připojíte i k internetu. Politici zdůvodňují průtahy tohoto projektu potřebou vyjednat s operátory co nejlepší podmínky. A mezitím jen tak zaplatí 12 milionů za akci, která to neřeší plošně,“ zdůraznil Slížek.

Podle něj navíc může být problematická smlouva s ČD Telematika. Není z ní prý zřejmé, za jakých podmínek by měla firma zajišťovat wi-fi ve stanicích metra po skončení pilotního projektu, tedy od roku 2020.

V současnosti se z jedoucího vagónu metra dovoláte v novém úseku linky A mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol a také v nadzemních úsecích linky B. Letos k nim měl přibýt úsek „céčka“ mezi Muzeem a Roztylami. Rozšíření signálu se ale odkládá kvůli sporům o údajně „nadstandardní“ požadavky Dopravního podniku vůči operátorům.

Wi-fi v metru v zahraničí běžná věc 

V řadě zahraničních metropolí je už bezdrátový internet ve veřejné dopravě včetně metra samozřejmostí. V Tokiu se k němu zdarma připojíte mj. ve 210 stanicích metra. V devíti britských městech předloni spustila vláda bezplatné wi-fi uvnitř stovek městských autobusů, vlaků a tramvají.

New York má od začátku letošního roku takto pokryté všechny stanice rozsáhlé podzemní dráhy a v příštích třech letech investuje miliardy dolarů do nákupu víc než tisícovky supermoderních vozů, ve kterých bude samozřejmostí i vysokorychlostní wi-fi. Podobné plány mají také v Londýně. wi-fi signál naladíte ve vagónech metra třeba v Moskvě od konce roku 2014 obepínají optické kabely všech 12 linek v celkové délce 330 kilometrů.