„Věřím tomu, že přihlašovací formulář hodně neziskovek mohl odradit. Ale on by je měl spíše vyprovokovat k tomu, že to chtějí vyplnit, i když ho ve finále neodešlou. Neziskovky díky němu zjistí, co by měly splňovat," řekla Deníku po slavnostním vyhlášení v Rytířském sále Senátu Zuzana Daušová, ředitelka občanského sdružení HELPPES neziskovky, která si ve čtvrtek večer odnesla ocenění v kategorii Cena veřejnosti.

Dalšími vítězi soutěže Neziskovka roku, které vyhlásila Nadace rozvoje občanské společnosti, se stalo o.p.s. Centrum ALMA v kategorii nejúspěšnější malá neziskovka, občanské sdružení Lékořice (nejúspěšnější střední neziskovka) a občanské sdružení IQ Roma servis (nejlepší velká neziskovka).

Vítězné neziskové organizace kromě finančního příspěvku 20 tisíc korun získaly i sérii vzdělávacích kurzů.

Zuzana Daušová, ředitelka o.s. HELPPES, řekla Deníku:

Ještě lepší pocit než z výhry jsem měla z každého poslaného hlasu

Zuzana Daušová, ředitelka o.s. HELPPES

V soutěži Neziskovka roku v kategorii Cena veřejnosti zvítězilo občanské sdružení HELPPES s projektem Pomoc přichází na čtyřech tlapkách. Ředitelka a vedoucí výcviku Zuzana Daušová po vyhlášení mimo jiné prozradila, jak se jí podařilo získat od lidí více než pět tisíc hlasů.

Vaše neziskovka zvítězila v kategorii Cena veřejnosti. Vítězství pro vás ale jistě nebylo překvapením, protože lidé hlasovali na internetu a průběžně bylo vidět, jak si každá neziskovka vede…

To je pravda. Ještě lepší pocit než ze samotné výhry jsem proto měla z každého poslaného hlasu.

Sledovala jste webové stránky Neziskovky roku pravidelně?

Asi úplně každý den jsem to nekontrolovala. Ale je pravda, že když jsem se nešla podívat já, šli tam mí kolegové. A ne jednou denně, ale několikrát (smích).

Získala jste nakonec přes pět tisíc hlasů, ostatní neziskovky jich měly výrazně méně. Jak se vám podařilo sehnat tolik hlasů?

Hlasy nám posílali klienti, jejich rodiny. Kolikrát nám klienti dokonce volali, že více e-mailů už nemají, tak že zavolají tetě, protože o ní vědí, že má pět mailů. Nebo nám někteří volali, že jen dva lidi mají z celého baráku počítač, takže vyburcovali celý činžák, který hlasoval… Takže to bylo opravdu super. To je věc, které si hodně vážíme.

Určitou roli u vás sehrála i sociální síť, kde jste pravidelně vybízela klienty, aby hlasovali. Byl to pro vás důležitý pomocník?

Určitě. Příznivců na sociální síti máme přes tři tisíce. Pálili jsme to do lidí „pošlete nám prosím hlas!" Ale nebylo to jen jednostranné. Myslím si, že jsme se díky tomu hodně zasloužili i o propagaci této soutěže.

Kam vás nyní posune vítězství v soutěži Neziskovka roku?

Není to jen o tom, že jsme si převzali nějakou cenu a dostali jsme k tomu dvacet tisíc, což je samozřejmě úžasné. Ale je to hlavně o tom, že se o nás zase dozví více lidí. Tato soutěž je suprová v tom, že není jenom uzavřená, že to není jen o hlasování komise. Zvednout ruku pro jednu neziskovku věřím, že to je hodně těžké. Důležité je, že tímto hlasováním klientů se to dostane mezi lidi.

Plánovala jste už dopředu, na co byste výhru využila?

Neplánovala. Ale určitě půjdou peníze do našeho projektu Pomoc přichází na čtyřech tlapkách. Výhru využijeme na výcvik asistenčních psů, kteří budou pomáhat hlavně lidem s tělesným postižením, dětským klientům nebo neslyšícím.

Kateřina Halfarová, ředitelka o.p.s. Centrum ALMA, řekla:

Vítězstvím se mi potvrdilo, že se vyplatí věci dělat kvalitně

Kateřina Halfarová, ředitelka o.p.s. Centrum ALMA

V soutěži Neziskovka roku v kategorii nejúspěšnější malá neziskovka zvítězilo Centrum ALMA. To pomáhá především ženám, které mají problém se zneužíváním alkoholu. S prvními pocity jen pár minut po slavnostním vyhlášení se Pražskému deníku svěřila ředitelka Kateřina Halfarová.

Když jste šla na slavnostní udílení cen Neziskovka roku do Senátu, věřila jste v úspěch?

Doufala jsem. Nicméně jsem si ale říkala, že přeci jenom naše cílová skupina a naše poslání není zas tak atraktivní.

Zjišťovala jste si více informací o vašich dvou soupeřích Pestré společnosti a Fóru 50 %?

Ano. Zkoumala jsem, kdo je s námi nominovaný, a říkala jsem si, že to možná nevyjde. Když nás proto pak vyhlásili, měla jsem obrovskou radost. Můj tip totiž byl, že to vyjde tak padesát na padesát.

Je něco, co jste si díky vítězství potvrdila?

Rozhodně se vyplatí věci dělat dobře a kvalitně.

Co všechno musela vaše nezisková organizace prokázat, aby se dostala mezi finalisty a následně mezi vítěze?

Všechny neziskovky musely prokazovat v podstatě úplně všechno. A je škoda, že nebylo popsáno, jak probíhala jednotlivá kola, protože každé kolo bylo hodně náročné. A proto si i ceny komise tak vážíme. Komise totiž prozkoumala všechno organizační záležitosti, přímou práci s klienty, financování, transparentnost, styk s veřejností nebo naši PR aktivitu. Nezůstal zkrátka kámen na kameni.

Jak byste motivovala další neziskovky, které uvažují, že se přihlásí do dalšího ročníku?

Je tam sice náročné výběrové řízení, ale dává to organizaci motivaci služby pro klienty zlepšovat. Dává to motivaci, že má smysl pracovat s klientem, že někdo má zájem o tu konkrétní neziskovku a nakonec ji i ocení.

Už víte, kam poputují v rámci organizace peníze, které vaše neziskovka vyhrála?

Peníze půjdou na provoz našeho centra to znamená do přímé péče pro klienty.