Zvýšenou prašnost odhalila inspekce při neohlášené kontrole cementárny 3. září. Při ní zjistila, že slínek je do slínkového sila dovážen nákladními auty a vysypáván na článkový dopravník vedle sila. „Při vysypávání docházelo k úniku slínku do ovzduší – tudíž zvýšené prašnosti – i přesto, že byl prostor částečně překryt plachtou a odsáván vzduchotechnikou na nejbližší filtrační zařízení," informovala Cigánková. Slínek, z nějž se vyrábí cement, je zdraví nebezpečná agresivní látka. Podle mluvčí cementárnu alespoň skrápěl úklidový vůz.

Mluvčí společnosti Českomoravský cement Miroslav Příkopa řekl, že prašnost způsobila občasná vykládka nákladních automobilů. „Jde o lokální sekundární prašnost v rozsahu desítek metrů. V žádném případě se nejedná o prašnost z odlučovačů ve výrobě," uvedl Příkopa a dodal, že ke zvýšení prašnosti došlo kvůli nouzovému provozu v nestandardním režimu. Dopravník se porouchal 16. srpna, o dva dny později byl zahájen zmiňovaný nouzový režim. Ani o něm však firma ČIŽP neinformovala.

Provozovatel pak musel celý prostor výsypky lépe zaplachtovat, což splnil. Dnes zahájil opravu dopravníku, která potrvá do úterý.

Českomoravský cement je největším výrobcem cementu v ČR. Patří do nadnárodní skupiny HeidelbergCement, která se řadí k předním výrobcům stavebních hmot ve světě. Cement vyrábí ve dvou závodech – právě v pražském Radotíně a v Mokré nedaleko Brna. V cementárně Králův Dvůr provozuje balicí linku a expedici baleného i volně loženého cementu.