„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a to ve stupni „smogová situace“ a „regulace“, kdy se omezuje výroba. Město chce MHD zdarma zavádět již při mírnější situaci.

Náklady, které magistrát odhadl na pět milionů korun za jeden den opatření, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Pokud jde o posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, je podle dokumentu problematické. Jak v případě tramvajové sítě, tak metra a železnice je v metropoli síť v podstatě na hranici kapacity. Podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil Středočeský kraj. Zástupci kraje jsou podle primátorova náměstka Petra Hlubučka (Spojené síly pro Prahu - STAN) nápadu otevřeni, ale jednání jsou teprve na začátku.

Smogová situace
Informace jsou k dispozici na adrese smog.praha.eu.

Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na návrat části jízdného. Podle vedení města by to bylo s ohledem na fakt, že jízdné je v Praze výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně, neefektivní už kvůli nákladům na vracení. Podobně by se jízdné nevracelo ani v případě železničních dopravců, kteří na území Prahy zajišťují regionální přepravu.

Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní. Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.

Opozice: Pro MHD zdarma není kapacita

Minulá politická reprezentace připravovala pro období nejtěžších smogových situací tzv. regulační řád. V jeho rámci zvažovala i zavedení MHD zdarma, po zpracování studií však magistrát rozhodl, že by na stav ovzduší pravděpodobně toto opatření nemělo výrazný vliv. Výrazněji pomoci měl v době smogu plán omezit vjezd do metropole pro nákladní a polovinu osobních vozů. Po téměř dvou letech přípravy se však ukázalo, že zavedení podobného systému je nereálné, a to zejména kvůli chybějícím objízdným trasám a komplikovanosti reálného vymáhání zákazu.

Šéf zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher je k aktuálnímu opatření Prahy skeptický. „Podle mě to ten efekt, který se od toho očekává, mít nebude,“ uvedl. Dodal, že část spojů MHD už je nyní na hraně kapacity a v případě dojíždění Středočechů se nedostává P+R parkovišť, kde by lidé mohli auta nechat. Cestou ke zlepšení ovzduší je podle něj například podpora elektromobility. „Zásadní opatření, které může zlepšit smogovou situaci hlavního města je dostavba vnitřního a vnějšího okruhu, které odvede tranzitní dopravu mimo město. Všechny ostatní dílčí kroky budou jsou bohužel jen dočasným odsunutím problémů. Kapacita městské hromadné dopravy dosahuje už nyní svých limitů, proto jízdné zdarma nemůže být jediné řešení,“ říká předsedkyně pražských zastupitelů za ODS Alexandra Udženija.

Pracujte z domova, bude radit magistrát Pražanům

Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo v Ostravě. V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo v Itálii. Pařížská radnice kromě toho také v některých případech zdarma půjčovala kola a elektromobily a v kritických dnech využívá střídavou dopravu - v lichý den při něm mohou vyjíždět jen auta s lichým koncovým číslem poznávací značky, v sudý den pak jen se sudým číslem. V Polsku je zase možné v určitých případech bezplatné použití záchytných parkovišť.

Praha je po Ostravě druhým nejhorším městem z hlediska znečištění ovzduší. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu - zhruba 80 procent - zplodin produkuje doprava. Vliv hraje zejména v oblastech se zástavbou rodinných domů také vytápění domácností.

Magistrát hlavního města proto připravuje vyhlášku, která by omezovala topení tuhými palivy. V plánu jsou i jiná opatření na zlepšení ovzduší, týkající se zejména automobilové, ale i například lodní dopravy. Další opatření v době smogu, které pražská koalice připravuje, počítají například s doporučením pro firmy, aby zaměstnancům umožnili práci z domova. Zaměstnanci by se tak nemuseli přepravovat po městě, nelákalo by je využívat automobil a chránili by svoje zdraví. V plánu je také outdoorová informační kampaň založená na plakátech, které budou nabádat Pražany k tomu, aby v době smogu například nejezdili autem či nerozdělávali oheň.