Vedení města v úterý schválilo částečný přechod na předplatné papírové kupony, k dispozici budou od 1. března. Ve středu Krnáčová uvedla, že opencard asi skončí.

„Musíme se připravit na to, že s tímto projektem asi skončíme," řekla. Podle EMS je za problémy i škody vyplývající z ukončení podpory systému odpovědné pouze vedení Prahy.

„Jednání společnosti eMoneyServices, která blokuje online objednávání opencard, považuji za minimálně nekorektní. Není možné, aby si Pražany brali jako rukojmí," tvrdí primátorka.

Další soudní řízení

Firmě Krnáčová v úterý poslala dopis. V něm požádala o předložení nabídky na odkup zdrojových kódů. „Původní nabídka dosahující částky 400 milionů korun je nad rozpočtovými možnostmi Prahy," doplnila. Praha by tak nemusela přejímat závazky ani zaměstnance projektu a mohla by vypsat otevřenou soutěž na údržbu systému.

Opatrný tvrdí, že firma žádný dopis nedostala. Na situaci, v níž Praha nemá uzavřené smlouvy na podporu systému, prý upozorňuje řadu měsíců.

„V tuto chvíli nepřekračujeme žádné smlouvy ani zákony," uvedl. „Systém neblokujeme, výpadek je jen součástí omezování podpory, na kterou Praha nemá smlouvy," řekl. Podporu systému ukončí EMS na konci měsíce.

EMS podle Opatrného také zváží zahájení dalšího soudního řízení, ve kterém by se firma po Praze dožadovala peněz za služby poskytované v uplynulém půl roce.

Vlna kritiky od opozice

Nároky firmy by se tak zvýšily na zhruba 200 milionů korun. U dosavadních soudů kvůli dluhům Prahy vůči EMS firma podle mluvčího požaduje zhruba 170 milionů korun.

Výpadek se podle primátorky nijak nedotkne cestujících, kteří už kartu používají, ale jen nových klientů. Ti si budou zatím muset vyřizovat žádosti osobně na přepážce. Kupony jim pak bude nahrány na opencard, protože licence na volné karty ještě jsou.

Praha denně eviduje 40 až 50 elektronických žádostí. „V současné chvíli intenzivně zjišťujeme příčiny selhání systému a pracujeme na znovuobnovení jeho funkčnosti," sdělila primátorka. Okamžitě prý kvůli tomu oslovila EMS. Firma to ale popírá.

Na koalici se kvůli středečním potížím snesla vlna kritiky od opozice. Předseda pražské ODS Filip Humplík mluví o „návratu do minulosti". „Paní primátorka ještě v úterý ujišťovala Pražany, že papírové jízdenky jsou jen náhradním řešením. O 24 hodin později už jsou řešením jediným," řekl Humplík.

Kartu opencard, která slouží především jako tramvajenka, stála přes 1,35 miliardy korun a dosud si ji vyzvedlo více než 1,2 milionu cestujících. Deset minulých radních za TOP 09 a ODS a pět úředníků kvůli projektu čelí obvinění. Spor Prahy a EMS řeší soud. EMS tvrdí, že jí město dluží 170 milionů korun.

Primátorka Krnáčová: Praha se musí připravit na to, že opencard asi skončíPraha se musí podle primátorky hlavního města Adriany Krnáčové (ANO) připravit na to, že projekt opencard asi skončí. Řekla to novinářům v reakci na středeční výpadek webového portálu, kde bylo možné online objednávat nové karty.

Omezení podpory ze strany eMoneyServices (EMS) považuje primátorka za neseriózní a nekorektní. Jednání s firmou EMS ale podle Krnáčové nekončí. V úterý poslala dopis, v němž žádá o vyčíslení ceny, za kterou by Praha mohla odkoupit zdrojové kódy softwaru.

Firmu, která by zajišťovala podporu systému, by pak mohlo hlavní město vybrat v otevřeném výběrovém řízení.