Kolesový motorový remorkér Beskydy původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru. Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.

Náklady na údržbu jsou značné 

Český stát převzal remorkér minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH.

„Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit," řekl tehdy ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Stát chce plavidlo doplnit o radar 

Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody.

Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje ŘVC na deset milionů. Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.

Čtěte také: Ztroskotání přeplněného převozu prý zavinil jeho kapitán