VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Praze začínají přibývat firemní školky

Praha - Firemní školky Nikolajka a Seznamka na Smíchově rozšiřují řady firemních školek, které společnosti budují pro své zaměstnance.

14.12.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

O starost méně mají zaměstnanci společnosti Palac Krizik, a.s., pro jejichž děti byla otevřena firemní školka v budově sousedící se zimním stadionem Nikolajka. Školka pojmenována po místě svého vzniku je propojena se stejným zařízením společnosti Seznam.

Nově zrekonstruované prostory budou sloužit dětem zaměstnanců menších a středních firem, kterým by se nevyplatilo zřídit vlastní školku, protože by nebylo možné zaplnit její kapacitu.

Spokojení zaměstnanci

Zařízené je určeno pro děti od 18 měsíců až do předškolního věku. Na ty dohlíží odborný personál, tedy zdravotní sestry a předškolní pedagogové, který se snaží zajistit dětem komplexní vzdělání nejen v rámci rámového programu od ministerstva školství, ale také vlastními aktivitami jako jsou jazykové, hudební nebo výtvarné kurzy.

Maximální kapacita nepřesáhne 25 dětí ve třídě, aby se jim odborný personál mohl dostatečně věnovat po celý den. Jedna třída je určena také dětem z blízkého okolí, protože již během přestavby prostor projevili o školku zájem i rezidenti. Investor se tedy rozhodl uvolnit několik míst i pro obyvatele Prahy 5.

Firemní školky jsou poměrně diskutovanou novinkou v rámci předškolního vzdělávání, a přestože jich v Praze existuje zatím pouze několik, poptávka po tomto typu zařízení se neustále zvyšuje. Řada zaměstnanců velkých firem má totiž problémy s umisťováním dětí do mateřských školek zřizovaných krajem nebo obcí, a proto svůj návrat do pracovního poměru pečlivě zvažuje.

Mnohdy je k návratu zpět na jejich pracovní pozici nutí finanční situace nebo obyčejná touha si od dítěte na chvilku odpočinout. Svoji roli hraje i fakt, že určité typy povolání vyžadují neustálé sebevzdělávání a patřičnou odbornost získanou pouze pobytem v práci.

Právní komplikace

Koncept firemních školek posiluje vztah zaměstnance a zaměstnavatele, protože podporuje vztah vzájemné důvěry a respektu. Na druhé straně je to pro společnosti velká finanční zátěž a musejí si předem dobře spočítat, zdali se jim tato investice vyplatí.

Ministerstvo školství sice nabízí firemním školkám, které se registrují, v prvním roce fungování dotaci ve výši 60 % školského normativu a následně mohou dosáhnout i 100 %, ale je nutné počítat se zvýšenými náklady. Normativ na jedno přitom dítě činí cca 3000 korun měsíčně. Vysoké náklady na provoz zařízení však mohou být daleko vyšší než samotné dotace.

Další „nevýhodou” vyplývající ze školského zákona je například možnost přijímat děti pouze jednou ročně, zatímco firmy své zaměstnance přijímají průběžně během celého roku.

Podle výzkumu občanského sdružení Firemní školky je hlavní překážkou ve vybudování firemní školky nemožnost daňového uznání nákladů na zřízení a provoz tohoto zařízení. Ministerstvo se tuto situaci chystá řešit v nově navrhovaném zákoně, který by měl začít platit v druhé polovině příštího roku.

Soukromé školky

Vedle firemních školek se těší stále větší popularitě i soukromá zařízení. Podle Markéty Hlavicové z občanského sdružení Firemní školka je to dáno tím, že má Česká republika nedostatek jeslí.

„Nejvíce dětí, které rodiče potřebují umístit do školky, je ve věku dvou až čtyř let. Jenže klasické mateřské školky jsou často plné, protože musí upřednostňovat předškoláky. Problém, kam s dítětem, pak řeší buď paní na hlídání, což je finančně velmi náročné a každý si to nemůže dovolit, nebo soukromá mateřská škola.“

Jenže kvalita soukromých škol je velmi kolísavá. „Vždy je třeba, aby se rodiče podrobně informovali. Klidně. Ať chtějí vidět nejrůznější povolení. Relevantním ukazatelem je i měsíční poplatek. Pokud to bude 6000 tisíc, je to polovina částky, kterou ministerstvo školství platí na dítě ve státním zřízení, takže tomu bych moc nevěřila. Pokud to naopak bude 20 000, pak si bude představovat, že děti tam jezdí na koních a hrají golf,“ vysvětluje Markéta Hlavicová.

„Nejdůležitější je však stejně první dojem. Pokud máte ze školky a personálu dobrý pocit, nemáte se čeho bát,“ dodává.

SOŇA KACEROVSKÁ

14.12.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení