VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční poplatky: V Praze to jde i bez známky

Praha - Řidiči osobních automobilů se placení dálničních poplatků v metropoli zatím mohou většinou vyhnout.

19.1.2011
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

S datem 31. ledna se blíží konec platnosti dálničních známek pro vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny a nutnost zakoupení známky nové. Protože bylo odloženo zavedení tzv. elektronických vinět, jež mají v budoucnu umožnit placení dálničních poplatků podle počtu ujetých kilometrů, musí řada motoristů opět řešit otázku, zda se jim dálniční známka vyplatí či nikoliv.

Proti loňskému roku nenastala změna v ceně známky: za roční kupón se platí 1200 korun, za čtvrtletní 350 a za desetidenní 250 korun. Na roční známku se dá nadále jezdit až konce ledna následujícího roku.

Jedinou podstatnou změnou proti loňskému roku tak je otevření části Pražského okruhu v délce 23 kilometrů, jež se odehrálo 20. září. Jde o spojení dálnice D1 od jejího 11. kilometru s dálnicí D5 u Třebonic, jež bylo zpoplatněno od samého počátku, byť silniční značky v prvních dnech tvrdily opak.

Placené úseky jsou beze změn

„V souvislosti s loňským otevřením části Pražského okruhu byla zpoplatněna pouze jeho trasa, žádných městských komunikací se zpoplatnění nedotklo. Pro letošní rok zůstává situace stejná,“ řekla Deníku Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Pro ty, kdo bydlí poblíž okruhu a dosud si známku nekupovali, tak letos poprvé nastává otázka, zda si právě kvůli okruhu známku koupit. Již vloni v září uskutečnila skupina motoristických novinářů test, v němž část využila novou trasu od D1 až po Třebonice po okruhu, zatímco druhá část dosáhla cílového bodu přes D1, Jižní spojku, Barrandovský most a ulici K Barrandovu. Úspora času jízdou po okruhu činila jen tři minuty.

Podobně je na tom Josef Holý z Řeporyj. Pracuje na okraji Lahoviček a do práce by mohl jezdit po okruhu přes velkou křižovatku u Lahovic. „Nevyplatí se mi to. Proti staré trase přes ulice K Barrandovu a Strakonickou ušetřím asi sedm minut, ale musím mít známku,“ dodává Holý. Podobně jako on jsou na tom i lidé z dalších míst, například z okolí Ruzyně, Liboce, Přední Kopaniny či Nebušic.

Pro ně je Pražský okruh výhodný při cestě na východ od Prahy, při cestě s cílem ve vnitřní Praze nebo na levém břehu Vltavy použijí raději trasu přes Evropskou, Patočkovu a Strahovský tunel.

Další novinky nejdřív za tři roky

Změn ve výčtu placených úseků komunikací se Pražané dočkají nejdříve za tři roky. „Jde o známou stavbu úseku 511, která spojí dálnici D1
s Běchovicemi,“ uvedla Vápeníková. Na stavbu však dosud není územní rozhodnutí.

„A potom budeme potřebovat nejméně rok na výkup pozemků a dva roky na výstavbu. Nejbližší termín je tedy rok 2014, ale i ten je dost optimistický,“ dodala mluvčí ŘSD.

Podstatnější změnu přinese až zavedení elektronických vinět, s nimiž se budou platit kilometry ujeté po dálnici či rychlostní silnici podobně jako je tomu dnes u nákladních aut. Výhodou pro uživatele by měla být přenositelnost vinět a tedy možnost jejich půjčování. Ušetří tak firmy a případně rodiny s více automobily. Naopak ten, kdo má jeden vůz a po dálnici jezdí často, zaplatí zřejmě více než dnes.

„Nový přesný termín zavedení elektrických vinět není zatím znám,“ řekl deníku Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Spuštění systému bylo odloženo o pět let, na rok 2016. Bude tedy dostatek času řešit zavedení vinět komplexně. Ministerstvo dopravy se chce na zavedení systému řádně připravit, nerado by spouštělo tuto důležitou etapu ve zpoplatnění silnic horkou jehlou,“ dodal Novák.

Komu se dálniční známka vyplatí

Dálniční známky se dnes vyplatí těm, kdo jezdí po dálnici pravidelně či často. Naproti tomu ten, kdo jezdí pouze po Praze nebo blízkém okolí, se bez známky dnes i v nejbližších letech obejde. „Nikde v Praze není úsek rychlostní komunikace – označený jako dálnice či silnice pro motorová vozidla – zpoplatněn, pokud není v daném úseku jiná komunikace,“ uvedl Novák.

„Když podnikám jenom tyhle cesty a k tomu jízdy po Praze a jinak jedu po dálnici maximálně dvakrát ročně – na dovolenou a zpátky – tak známku nepotřebuji,“ říká redakční kolega Michal Bílek, který dojíždí do Prahy z Kolína po silnicích číslo 12 a 2. Ke skeptikům patří i pan Rudolf Antoš z Horních Počernic: „Po dálnici nejezdím, a když chci jet do Poděbrad, jedu tady po naší staré jedenáctce. Pro to moje ježdění a tu mou starou káru už známku nepotřebuji,“ říká šestasedmdesátiletý řidič.

Čtěte také: Pražský okruh: Mýtné je milion denně

Autor: Jan Horák

19.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Adrej Babiš.
56

Babiš pokračuje v povolebních jednáních, sejde se se Zemanem

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Šéf vítěze voleb hnutí ANO Andrej Babiš přemlouval hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ke koaliční spolupráci, ale marně, řekl novinářům po dnešní zhruba hodinové schůzce s Babišem předseda Starostů Petr Gazdík.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení