S datem 31. ledna se blíží konec platnosti dálničních známek pro vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny a nutnost zakoupení známky nové. Protože bylo odloženo zavedení tzv. elektronických vinět, jež mají v budoucnu umožnit placení dálničních poplatků podle počtu ujetých kilometrů, musí řada motoristů opět řešit otázku, zda se jim dálniční známka vyplatí či nikoliv.

Proti loňskému roku nenastala změna v ceně známky: za roční kupón se platí 1200 korun, za čtvrtletní 350 a za desetidenní 250 korun. Na roční známku se dá nadále jezdit až konce ledna následujícího roku.

Jedinou podstatnou změnou proti loňskému roku tak je otevření části Pražského okruhu v délce 23 kilometrů, jež se odehrálo 20. září. Jde o spojení dálnice D1 od jejího 11. kilometru s dálnicí D5 u Třebonic, jež bylo zpoplatněno od samého počátku, byť silniční značky v prvních dnech tvrdily opak.

Placené úseky jsou beze změn

„V souvislosti s loňským otevřením části Pražského okruhu byla zpoplatněna pouze jeho trasa, žádných městských komunikací se zpoplatnění nedotklo. Pro letošní rok zůstává situace stejná,“ řekla Deníku Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Pro ty, kdo bydlí poblíž okruhu a dosud si známku nekupovali, tak letos poprvé nastává otázka, zda si právě kvůli okruhu známku koupit. Již vloni v září uskutečnila skupina motoristických novinářů test, v němž část využila novou trasu od D1 až po Třebonice po okruhu, zatímco druhá část dosáhla cílového bodu přes D1, Jižní spojku, Barrandovský most a ulici K Barrandovu. Úspora času jízdou po okruhu činila jen tři minuty.

Podobně je na tom Josef Holý z Řeporyj. Pracuje na okraji Lahoviček a do práce by mohl jezdit po okruhu přes velkou křižovatku u Lahovic. „Nevyplatí se mi to. Proti staré trase přes ulice K Barrandovu a Strakonickou ušetřím asi sedm minut, ale musím mít známku,“ dodává Holý. Podobně jako on jsou na tom i lidé z dalších míst, například z okolí Ruzyně, Liboce, Přední Kopaniny či Nebušic.

Pro ně je Pražský okruh výhodný při cestě na východ od Prahy, při cestě s cílem ve vnitřní Praze nebo na levém břehu Vltavy použijí raději trasu přes Evropskou, Patočkovu a Strahovský tunel.

Další novinky nejdřív za tři roky

Změn ve výčtu placených úseků komunikací se Pražané dočkají nejdříve za tři roky. „Jde o známou stavbu úseku 511, která spojí dálnici D1
s Běchovicemi,“ uvedla Vápeníková. Na stavbu však dosud není územní rozhodnutí.

„A potom budeme potřebovat nejméně rok na výkup pozemků a dva roky na výstavbu. Nejbližší termín je tedy rok 2014, ale i ten je dost optimistický,“ dodala mluvčí ŘSD.

Podstatnější změnu přinese až zavedení elektronických vinět, s nimiž se budou platit kilometry ujeté po dálnici či rychlostní silnici podobně jako je tomu dnes u nákladních aut. Výhodou pro uživatele by měla být přenositelnost vinět a tedy možnost jejich půjčování. Ušetří tak firmy a případně rodiny s více automobily. Naopak ten, kdo má jeden vůz a po dálnici jezdí často, zaplatí zřejmě více než dnes.

„Nový přesný termín zavedení elektrických vinět není zatím znám,“ řekl deníku Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Spuštění systému bylo odloženo o pět let, na rok 2016. Bude tedy dostatek času řešit zavedení vinět komplexně. Ministerstvo dopravy se chce na zavedení systému řádně připravit, nerado by spouštělo tuto důležitou etapu ve zpoplatnění silnic horkou jehlou,“ dodal Novák.

Komu se dálniční známka vyplatí

Dálniční známky se dnes vyplatí těm, kdo jezdí po dálnici pravidelně či často. Naproti tomu ten, kdo jezdí pouze po Praze nebo blízkém okolí, se bez známky dnes i v nejbližších letech obejde. „Nikde v Praze není úsek rychlostní komunikace – označený jako dálnice či silnice pro motorová vozidla – zpoplatněn, pokud není v daném úseku jiná komunikace,“ uvedl Novák.

„Když podnikám jenom tyhle cesty a k tomu jízdy po Praze a jinak jedu po dálnici maximálně dvakrát ročně – na dovolenou a zpátky – tak známku nepotřebuji,“ říká redakční kolega Michal Bílek, který dojíždí do Prahy z Kolína po silnicích číslo 12 a 2. Ke skeptikům patří i pan Rudolf Antoš z Horních Počernic: „Po dálnici nejezdím, a když chci jet do Poděbrad, jedu tady po naší staré jedenáctce. Pro to moje ježdění a tu mou starou káru už známku nepotřebuji,“ říká šestasedmdesátiletý řidič.

Čtěte také: Pražský okruh: Mýtné je milion denně