V pražských ulicích ho tento týden mohl spatřit každý, člověka obalového, odborně řečeno Homo sapiens. Vylezl ze svého úkrytu ze smetiště a poprvé se ukázal na denním světle. Okamžitě vzbudil pozornost kolemjdoucích, fotoaparátům neunikl žádný z nich. Záhy se i vše vysvětlilo.

Akci podpořila radní Plamínková

Na sobě měl přesně tři kilo odpadků, tedy takové množství, jaké za tři dny vyprodukuje průměrný obyvatel republiky. Vysláním živých i neživých Homo sapiens do ulic započala tento týden kampaň organizace Bez obalu. „Ta potrvá až do 19. května, do té doby se člověk obalový projde po ulici ještě několikrát," vysvětluje šéf kampaně Petr Hanzel.

„Podpořila jsem akci proto, že jde o vtipný způsob, jak upozornit na nějaký problém. Všichni se musíme snažit minimalizovat odpad a doufám, že toto připomenutí bude Pražany motivovat k jejich zapojení se do separování domácího odpadu a třídění vůbec," uvedla pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková a zároveň připustila, že způsob, jakým to dělá magistrát, je o dost nudnější. Kromě seminářů o důležitosti třídění odpadů plánuje Praha do budoucna otevřít obrovský blešák, kde by se nabízely použité věci. Vytipovaný pro to mají holešovickou tržnici.

Řešením může být nakupování v bezobalových obchodech

Kampaň Bez obalu ale míří trochu jinam. Poukazuje na to, kolik člověk vyprodukuje odpadu. A zároveň nabízí i řešení, jak odpadky minimalizovat. K ekologičtějšímu životu by podle Hanzela stačilo například chodit na nákupy s vlastní textilní taškou nebo omezit spotřebu mikrotenových sáčků. V Česku se přitom podle studie Evropské komise pohybuje roční spotřeba plastových tašek včetně sáčků kolem 300 kusů na osobu. Nový zákon, který nařizuje obchodníkům od příštího roku tašky zpoplatnit, by mohl jeho toto množství snížit.

Řešením ale může být i nakupování v takzvaných bezobalových obchodech. Organizace Bezobalu takový obchod provozuje už více než dva roky v Praze 2. „Šlo spíš o provizorní projekt. Věděli jsme, že v zahraničí podobné obchody běžně fungují, chtěli jsme zjistit, zda o to bude zájem i u nás," říká Petr Hanzel.

Organizace má v úmyslu otevřít druhý obchod 

Za tu dobu si nejen vychovali zákazníky, kteří k nim pravidelně dochází s vlastními obaly, aby si odnesli odsypané množství potravin, ale ozvaly se jim i desítky dalších zájemců z jiných regionů, kteří by takový obchod rádi provozovali v jejich městě. Organizace má v úmyslu otevřít druhý větší obchod, který by nabídl větší šíři sortimentu a zároveň fungoval jako školící středisko pro tyto zájemce. Iniciativa na jeho vznik vypsala crowdfundingovou sbírku.

Podle poznatků Petra Hanzela je běžným zákazníkem jeho obchodu mladý Pražan od 20 do 40 let. U těchto lidí je větší pravděpodobnost, že změní své zažité návyky než například senioři. Přitom nakupováním výrobků bez obalu může zákazník i ušetřit, protože obal často tvoří velkou část ceny. „Hodně se to liší. Například u rýže člověk ušetří tak deset procent, tak u koření, které má obal objemnější, to může být i 60 procent," dodává.