V oblasti, kde se bude metro stavět, totiž na tuto akci tisíce lidí čekali přes třicet let, už tehdy se totiž o prodloužení hovořilo.

„V podstatě už od roku 1978 se lidé ptají, kdy bude metro z Dejvické prodlouženo. Dnes jim budu moci konečně odpovědět, že už se dočkají, začalo se stavět,“ potvrdil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Nově mají vzniknout čtyři nové stanice na trase A ve směru z Dejvické to budou Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Úsek, jenž bude dlouhý cca šest kilometrů, by měl být zprovozněn v roce 2014 a náklady se vyšplhají na 18,7 miliardy korun, když zhruba 7 miliard budou tvořit dotace z Evropské unie.

Stát nepomáhá

„Nejcentrálnější konečné stanici se konečně dostane logického prodloužení,“ připomněl primátor Pavel Bém (ODS). Jeho kolega radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) si pak postěžoval, že na takto významnou stavbu stát nepřispěl ani korunu. „Jeho funkci zde tak supluje Evropská unie,“ dodal s tím, že v evropských metropolích je běžné, že právě stát s podobnými akcemi finančně pomáhá.

Například v Hamburku, kde nyní staví novou trasu metra, stát přispěl hned 40 procenty celkových nákladů.

V Praze už byla samotná stavba v podstatě zahájena. „V první fázi budeme dělat přístupové štoly v místech budoucích stanic metra. Na začátku příštího roku by pak měl být hotov první razící štít, který odstartuje ražbu tunelů. V České republice bude tento systém využit poprvé po čtyřiceti letech,“ řekl Deníku Pavel Pilát, generální ředitel společnosti Metrostav, která bude jedním ze dvou zhotovitelů stavby, druhým je společnost Hochtief Cz.

Prodloužením trasy A se ulehčí zejména Vítěznému náměstí od autobusové dopravy, a to až o 50 procent a celkově se zlepší dopravní obsluha severozápadního sektoru města.

„Útlum autobusové a automobilové dopravy bude mít také ekologický přínos. Stanice Motol obslouží rozsáhlé nemocniční areály. Celková koncepce trasy A by měla končit až na stanici Letiště Ruzyně. Od Dejvické by tak vznikl úsek dlouhý téměř třináct kilometrů o devíti stanicích. Pražané by jej mohli využívat již v roce 2018,“ nastínil budoucí plány města Pavel Bém.

Terminál Veleslavín

Velká část autobusů, jež dnes končí na Vítězném náměstí, by se měla přesunout ke stanici Veleslavín. „To by znamenalo, že ten gigantický nápor zejména příměstských linek z Kladenska by nezajížděl až do centra. Dnes je to nějakých 170 autobusů, které přijíždějí v podstatě na jednu zastávku. Samozřejmě se po zprovoznění nových stanic zcela změní grafikon a jízdní řády, to se bude ještě řešit,“ řekl dále starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Právě Veleslavín by měl fungovat jako spojnice všech čtyř druhů městské hromadné dopravy, tedy metra, tramvají, autobusů, ale i vlaků.

Generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák pak připomněl, že prodloužením metra letošní dopravně-stavební akce nekončí. „Už za několik týdnů zahájíme další stavbu, shodou okolností také v Praze 6, a to prodloužení tramvajové trati v Podbabě,“ potvrdil.

Podle jeho slov pak bude zásadní akcí následujících let stavba nové trasy metra D. „Pevně doufám, a děláme pro to vše potřebné, že bude tato akce zahájena v roce 2012 nebo 2013,“ pokračoval Dvořák.

Trasa D bude protínat centrum města od Hlavního nádraží až po Depo Písnice. Jejím hlavním úkolem je ulehčit přetížené trase metra C a také zajistit obslužnost metrem v doposud nepokrytých oblastech. Déčko by mělo být hodně odlišné, vozy mají být bez řidičů řízené na dálku.

Trasa D má značně ulevit životnímu prostředí v Praze, zejména díky redukci autobusové a automobilové dopravy. „V současné chvíli probíhá výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace. Výsledky budou známy za několik týdnů,“ potvrdil Dvořák. Následně bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu. Náklady na výstavbu trasy D jsou odhadovány na zhruba 40 miliard korun.

Nová podzemní dráha by měla být dlouhá necelých 11 kilometrů s deseti stanicemi, Hlavní nádraží, Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš a Písnice), součástí stavby bude také depo v Písnici. Trasa by měla zlepšit problematickou dopravní situaci západní části jižního sektoru města (Krč, Lhotka, Libuš) a dalších kapacitních sídlištních celků. Bezpochyby se uleví stanici Kačerov od autobusového návozu a taktéž přestupního uzlu Muzeum.