Vítězství v tendru přitom měla na dosah polská firma Solaris. Její nabídku od vítěze soutěže dělila v podstatě nepatrná částka necelých 33 tisíc korun.

V miliardové soutěži tedy nakonec zvítězila společnost SOR Libchavy. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) má dodávka napomoci snížit průměrné stáří vozového parku autobusů DPP ze stávajících devíti na sedm a půl roku. „To by byla ideální úroveň,“ vzkázal Dolínek. „Touto investicí zvedneme komfort cestujících,“ věří primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Kromě výše ceny rozhodovala také spotřeba nafty

Redakce mimo jiné zjistila, že kromě výše ceny rozhodovala také spotřeba nafty. Výše jednotlivých nabídek pak vyplývá z písemné zprávy zadavatele, kterou DPP zveřejnil na svém profilu. Za 150 autobusů požadavala společnost SOR Libchavy 1 084 378 530 korun bez DPH. Polský Solaris nabídl autobusy za 1 084 411 480 korun, tedy o zmiňovaných 32 950 korun více. Pokud se rozdíl rozpočítá na jeden autobus, jde o necelých 220 korun. Třetí Iveco nabídlo v porovnání s tímto rozdílem cenu vyšší: 1,114 miliardy korun.

I kdyby Solaris nepatrně zlevnil, nevyhrál by. Cena totiž měla v hodnocení váhu jen 75 procent, zbytek připadl právě na spotřebu nafty. Solaris vykázal náklady na palivo na jeden kilometr 16,05 korun, SOR 15,75. Iveco šlo do soutěže se spotřebou 17,45 korun za kilometr.

Právě kvůli metodice vyhodnocování a prokazování spotřeby nafty se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) spolenost Iveco. V návrhu napadala například skutečnost, že k měření mělo dojít i na starším autobusu, který bude mít najeto 20-60 tisíc kilometrů. Úrad ale nakonec rozhodl, že takový postup DPP je v pořádku.

Podobně těsný výsledek byl podle profilu zadavatele i v druhé, menší zakázce na 50 autobusů low entry. V ní se nakonec utkaly jen SOR a Iveco. SOR za autobusy požadoval 221 480 880 korun Iveco 221 512 860 korun. I v tomto případě měl SOR navrch v ukazateli spotřeby. Ve hře je ještě třetí zakázka na 300 standardních nízkopodlažních autobusů, která není ještě ukončena. V tomto případě se mluví o vítězství Iveca.