Socha umístěná na frekventovaném místě je signálem k zamyšlení nad způsoby a bezpečností pohybu člověka krajinou. „Na vysoký sloup veřejného osvětlení, který stojí přesně vedle místa nehody, jsem umístil kolo, které po sloupu míří k nebi. Celý sloup včetně bicyklu a svítidel pokrývá plátkové stříbro, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk," popsal Kintera návrh pomníku. Kolo i svítidla jsou umístěny na otočném mechanismu, tak, aby je vítr čas od času roztočil.

Křížení nábřeží Kapitána Jaroše a třídy Dukelských hrdinů bylo podle iniciativy Auto*Mat jedním z nejnebezpeč­nějších míst v Praze, stalo se tam několik vážných nehod. Loni byla křižovatka rekonstruována, pro chodce a cyklisty je nyní bezpečnější.

„Od chvíle, kdy Honza Bouchal zemřel, se mnohé změnilo. Podařilo se prosadit rekonstrukci křižovatky, kde k tragické nehodě došlo. Počet cyklistů v ulicích každým rokem roste. A iniciativa, kterou Honza spoluzakládal, se stala výrazným hráčem na poli dopravy a kultivace veřejného prostoru," připomíná mluvčí Auto*Matu Tereza Vohryzková.

Návrh na pomník porota vybírala už před sedmi lety. Přihlásilo se tehdy 16 autorů a největší podporu získal návrh Davida Černého. Jeho návrh představoval bronzový reliéf sražené postavy a kola, který měl být umístěn do vozovky přímo na místě nehody. Vytvořil by tak retardér. Bouchalovi kamarádi argumentovali tím, že bronzový retardér přesně sedí k jeho povaze. Příslušné městské úřady ale tuto variantu nepovolily.

Většinu materiálu na pomník získala iniciativa Auto*Mat darem, další prostředky pocházejí z veřejné sbírky, téměř 300.000 korun se podařilo vybrat během pár měsíců.