Podle radní Hany Třeštíkové (Praha sobě) byl loňský ročník podpůrného programu jednoznačně úspěšný. Metropole ho v září chtěla prodloužit do konce roku, vše ovšem zhatil opětovný nástup šíření nemoci covid-19.

„Beztak se jednoznačně ukázalo, že největším tahákem byla tato akce pro rodiny s dětmi a prázdninové návštěvníky. Proto letos program poběží výhradně od začátku července do konce srpna,“ řekla Třeštíková. „Během loňského léta se nám díky programu podařilo do Prahy přitáhnout více než 70 tisíc návštěvníků, a alespoň částečně tak zmírnit drastické dopady koronavirové krize,“ dodala.

Bod za noc

Radní teď odsouhlasili poskytnout z městské kasy 60 milionů korun jak na propagaci programu, tak na kompenzace jednotlivých voucherů, které budou moci hosté ubytovacích zařízení opět využívat jako benefity pro vstup do pamětihodností, zábavních atrakcí nebo na divadelní představení. Ubytovaný klient dostane za každou noc jeden pomyslný bod v hodnotě 200 korun. „Věřím, že se nám tím podaří nastartovat blížící se turistickou sezonu a uspíšit návrat turistů do metropole,“ pokračovala Třeštíková.

Loni vyčlenilo město na program 120 milionů korun, z nichž se vyčerpala jen polovina, a zbývající sumu proto magistrát převedl do aktuálního ročníku. Ten minulý byl podle představitelů metropole a její turistické agentury Prague City Tourism (PCT) jednoznačně ziskový.

Zoo i Národní muzeum

Návštěvníci Prahy, kteří vouchery využili, strávili ve městě v průměru 3,2 dne a utratili zde přes 220 milionů korun. Ubytovat se mohli ve více než čtyřech stovkách hotelů nebo penzionů, přičemž v hojné míře byly využívány hotely dvou nejvyšších kategorií. Výzvu k zapojení jednotlivých hotelů spouští PCT prvního června a očekává srovnatelný zájem jako loni.

V aktuální nabídce institucí, kde lze benefit uplatnit, je jich už teď na webu vprazejakodoma.cz pět desítek hlavně státních nebo městských, v menší míře i privátních. Nechybí mezi nimi mimo jiné Národní muzeum, zoo, centrum DOX, Bílkova vila nebo budovy Galerie hlavního města Prahy.

Nabízí se i šestnáct různých komentovaných prohlídek například na téma Židovská Praha, Praha ve filmu nebo Po stopách Rychlých šípů.

Jedna taková prohlídka, jimiž chce magistrát podpořit krizí těžce postižené profesionální průvodce, vyjde na dva vouchery. Ty bude možné vyčerpat také na letních scénách pražských divadel třeba v holešovickém Azylu78 nebo na scéně Karlínského divadla v Letňanech. U vstupenek na divadlo bude voucher fungovat jako sleva.

Možnost zamluvit si konkrétní akci nebo návštěvu instituce budou moci návštěvníci Prahy od okamžiku, kdy si rezervují nocleh v hotelu.

S očkováním mizí obavy

Loni podporu V Praze jako doma využívali hlavně Češi. Tuzemských návštěvníků hlavního města také tehdy meziročně přibylo o 16 procent. „Pobídka“ je nicméně určená i pro zahraniční turisty a agentura CzechTourism k ní ve spolupráci s PCT chystá na léto kampaň v sousedních státech a Beneluxu.

„Věřím, že celkově by letošní letní turistická sezona mohla být silnější než ta loňská. Lidé zejména díky očkování už nemají takové obavy,“ poznamenala radní Třeštíková.

Pobídkový program města loni ocenili v Camping Sokol Praha Dolní Počernice. „Před krizí tvořili hlavní část naší klientely cizinci. Jezdilo k nám hodně Dánů a Nizozemců s obytnými vozy. Pro Čechy je pořád netypické, aby trávili týden nebo dva v kempu na kraji Prahy. Ve druhé polovině minulého léta nicméně nějací Češi dorazili a řekla bych, že to byla částečně i zásluha motivačního programu V Praze jako doma,“ sdělila Pražskému deníku vedoucí recepce Kateřina Borovičková.

Ta věří, že i díky uvolnění cestovních restrikcí bude zájem o ubytování jak mezi Čechy, tak mezi cizinci v průběhu léta postupně růst, což byl i loňský případ.