Systém počítá s 100 až 120 pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol a nejméně tisícem bicyklů. Vzdálenost mezi stanicemi má být obvykle do 300 metrů, v exponovaných místech kolem 150 metrů a méně vytížených až 600 metrů. Provoz bude celoroční, v zimě ale bude kol v ulicích méně.

Dodavatele bikesharingu chce pražský dopravní podnik, který ho bude spravovat, vybrat do konce roku. Zadání veřejné zakázky vznikne z takzvaného soutěžního dialogu, do kterého se mohou zájemci o tendr přihlásit. Společně s městem pak vytvoří závaznou dokumentaci.

Smlouvu by měli uzavřít v prvním čtvrtletí roku 2017, následovat bude roční přípravná fáze. Samotná smlouva počítá s čtyřletým provozem, dodávkou kol, servisem jich i stanic, zajištění on-line systému, na jehož základě budou uživatelé za službu platit a kde získají informace o dostupnosti kol. Vítěz soutěže se bude starat také o marketing a reklamu na kolech.

Rekola

V Praze zatím funguje projekt s názvem Rekola, v jehož rámci si registrovaní zájemci mohou půjčovat růžové starší bicykly. Systém byl zaveden v dubnu roku 2014. Loni ho v Praze využívalo přes 1600 lidí, letos mají růžová kola vozit až 5000 obyvatel hlavního města.

Jen na Karlín je omezený projekt firmy Homeport s osmi stanicemi a asi 15 bicykly. Podle jejího zakladatele Charlese Butlera česká města v projektech sdílených kol za zbytkem Evropy zaostávají.

Kromě sdílených kol mohou Pražané využít jejich půjčovny, například Českých drah. Nejvytíženější v celé zemi byla podle mluvčího Petra Štáhlavského půjčovna na pražském smíchovském nádraží, kam si během loňské sezóny přišlo půjčit kolo 536 lidí.

Češi mají stále větší zájem i o elektrokola. Například půjčovny Pražské energetiky mají víkendy, a nejen je, v létě již téměř všechny rezervované. „Loni byl nárůst o desítky procent," uvedl mluvčí Petr Holubec. V Praze a Jihomoravském kraji je půjčoven elektrokol nejvíce.

ekolo.cz

Pražská půjčovna ekolo.cz si účtuje za první den pronájmu 650 korun, při několikadenní výpůjčce vyjde každý další den na 350 korun. Krátkodobě si lze elektrokolo půjčit za 300 korun na dvě hodiny.

Energetická společnost E.ON, která v ČR zaštiťuje pět půjčoven elektrokol v turistických oblastech, plánuje jejich síť letos kvůli růstu zájmu rozšířit. Cena za půjčení e-kola na den se pohybuje od 300 do 500 korun.

Praha má ze všech krajů nejhustší síť cyklostezek, loni do nich investovala 50 milionů korun. Podle serveru Srovnáme.cz měří 224 kilometrů. O zhruba devět kilometrů méně má Středočeský kraj.

Proti Jihočechům si Pražané mohou užít cyklostezek více než dvojnásobek, nejméně (44,3 kilometru) jich má Liberecký kraj. Kromě cyklostezek má Praha asi 500 kilometrů cyklotras.

Místo stavby cyklostezek se Praha v posledních letech zaměřuje na budování preferenčních pruhů a dalších opatření, které vedou po běžných komunikacích a jsou tak levnější.

Čtěte také: Šéf Homeportu: Česká města zaostávají v projektech sdílení kol