Konečně. Pražské metro se po letech kritiky stane přístupnější pro handicapované občany i maminky s kočárky. Městská rada totiž schválila postup bezbariérového zpřístupňování jeho stanic.

První vlaštovkou, na kterou bude ještě letos uvolněno 90 milionů korun, bude výtah ve stanici metra Národní třída, který vyústí v ulici M. D. Rettigové, těsně přiléhající k tramvajové zastávce Lazarská, důležitému dopravnímu uzlu MHD.

Nejlepší varianta

„Vzhledem k technickým možnostem bude nástupiště této stanice spojeno s povrchem a vyústěním do ulice M. D. Rettigové dvěma na sebe navazujícími dvojicemi osobních výtahů,“ uvedl primátor Pavel Bém (ODS).

„Po prozkoumání všech variant jižního výstupu z metra Národní se tento způsob ukázal jako nejlepší. Lidé si takto umístěný výstup přáli,“ řekl Deníku již dříve Filip Dvořák (ODS), radní pro územní rozvoj Prahy 1. Podle jeho slov ostatní varianty narazily na nesouhlas vlastníků domů, které by výstavba klasického výstupu zasáhla, a navíc byly extrémně drahé.

Upravit se musí i okolí

Předpokládané náklady představují 186 milionů korun, výstavba by měla začít na podzim a podle dopravního podniku by měla skončit na podzim příštího roku. Stavba výtahu je těsně spjata s výstavbou Copa centra nad stanicí metra. Bez uzavření stanice nebude možné výtah dokončit, respektive napojit na nástupiště.

„Samozřejmě uvítáme i změnu povrchů komunikací. Tramvajová stanice v Lazarské ulici by měla být změněna na zastávku vídeňského typu, u které je vozovka u nástupiště zvýšena, aby mohli vozíčkáři, ale třeba i matky s kočárky pohodlněji nastupovat do nízkopodlažních vozů,“ uvedl Prager.

Původní návrh neprošel

Jeden z původních návrhů počítal i s průchodem z ulice M. D. Rettigové kolem kostela Nejsvětější trojice do Spálené ulice. „S tím jsme nemohli souhlasit, příliš by to narušilo celkový vzhled kostela,“ informoval ředitel Národního památkového ústavu Praha Michael Zachař.

U stanic metra, které byly zprovozněny od 90. let minulého století do současnosti, jsou bezbariérové přístupy samozřejmou součástí stavby. Postupně jsou, s ohledem na technické a hlavně finanční možnosti, bezbariérově zpřístupňovány i starší stanice. Přitom některé z nich, právě kvůli složitému technickému řešení, bude možné bezbariérově zpřístupnit jen velmi obtížně, například Karlovo náměstí či Floru.

Jediný problém? Peníze

„Bezbariérový přístup je možné vybudovat kdekoliv. To umíme. Jenže jsou to finančně obrovsky náročné akce, a tak záleží na výši uvolněných prostředků,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Zatím poslední stanicí, dodatečně vybavenou osobními výtahy v prosinci 2006, je Florenc na trase B. Nyní je na řadě Národní třída, město chce ale ve stavbě dalších výtahů pokračovat.

Vše záleží na financích

„Počítáme s nimi ve všech stanicích, kde to bude možné. Nejprve chceme vybudovat bezbariérový přístup v těch stanicích, které jsou frekventovanější,“ uvedl Bém. Další výtahy by tak podle Michala Pragera, koordinátora skupiny Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou, mohly vzniknout například ve stanicích Můstek, I. P. Pavlova, Háje a Chodov. Vše ale záleží na financích.

Zcelkového počtu 57 stanic pražského metra je v současnosti zajištěn bezbariérový přístup do 35 stanic, z toho tři stanice umožňují bezbariérový pohyb s proškoleným doprovodem.